McKinley sovsäckar

Hur står sig en McKinley sovsäck i förhållande till en Haglöf med samma komfortsiffror ?
Som student med ansträngd ekonomi är man inte så sugen på att hosta upp 2500 på en sovsäck.
Tittade på en McKinley x-treme lite. Väger 800 g och ligger i temp -9 till +2.
Någon som vet något om den ?
 
Låter ossanolikt att McKinleyn skulle klara de temperature du anger samtidigt som den bara väger 800 gram. Jämför med exempelvis Ajungilak (som är ett väl etablerat sovsäcksmärke). Deras dunsäck Goose bay summer väger 840 gram i fullängd och 800 gram i kortare varaianten. Extremtemperaturen på denna säck är -5 grader och komforttemperaturen 0 grader. Att McKinley skulle ha ett bättre fyllnadsmaterial än det dun Ajungilak använder är jag tveksam till. Tycker dessutom det är lite konstigt att det ska skilja 11 garde mellan komfort och extremtemp på en säck.

Jag tycker McKinley verkar optimistiska i överkant!

/Andreas
 
Extremtemperatur

Troligtvis borde det vara det som det handlar om.
Min Marmot Pinnacle har t.ex. -9 i komfort med 775 dun, uppgiven vikt till 1050 g.

Pack
 
Visst är -9 extrem tempen. MEN även om det är extrem temp -9 så är McKinleyn lättare än tex Haglöfs säck med extremtemp -5 i dun. Den (grand serien) väger 1500gram vilket iofs är mycket för en dunsäck med de tempgränserna. Haglöfs Ultradown väger 1100 gram och har också temp gräns -5 som extrem. Om man även titta på exemplet med Ajungilak så kan man konstatera att ingen av dessa ganska vanliga sovsäckar kan matcha 800 gram och -9 i extremtemp.
Jag har svårt att tro att McKinley skulle göra bättre sovsäckar prestanda mässigt som dessutom är billigare.

Så därför..... Jag tror inte på McKinleys temperaturgränser!

/Andreas
 
Sovsäck

Skrev tidigare och undrade om McKinley. Har nu blivit övertygad om att jag inte ska tro på de gränserna.
Är det någon som varmt (obs ordvits) kan rekommendera en prisvärd säck. Har ingen lust att betala dyrt för ett märke, vilket skulle vara fallet om jag köpte en Haglöf.
 
Kolla på http://www.northstar.se De har många märken som är relativt ovanliga i Sverige, tex Rp och VauDe. Där kanske du kan göra något fynd.... Annars är ju utförsäljningar av olika former bra. Leta redan på en haglöfssäck med gamla loggan och gärna en utgången modell och föreslå halva priset. Har du tur funkar det. Jag köpte en Climber 80 ryggsäck till halva priset (halva priset som gällde för flera år sedan, skulle varit högre idag kan man gissa) och min bror köpte senare en Haglöfs sovsäck med extremtemp -25 för 600:- på samma ställe.... Så det går att fynda....
Håll ögonen öppna och lita inte på priserna på prislapparna......

/Andreas
 
Hej
Har själv en sådan säck som du frågar om har haft den sen i somras och den har väl fyllt mina krav på temperaturgräns. har som kallast sovit i -7 grader med den och jag frös inte (jag är förövrigt rätt frusen av mig).
Väl värd pengarna med andra ord.
 
Kan Everest vara något ?

Jag var i samma situation som du för ett par år sedan och jämförde då olika sovsäckar från Everest (Stadiums eget märke) och Haglöfs med avseende på temperaturangivelser, fyllnadsmaterial, vikt och pris. Jag riktade in mig på fyllnadsmaterialet eftersom jag tänkte att det borde vara den viktigaste delen ur värmeisoleringssynpunkt. Sedan dess tror jag Haglöfs har ändrat sitt sortiment något så en ny jämförelse är nog på sin plats.
I de säckar som hade jämförbara temperaturangivelser hade Everest samma eller mer avancerad fyllning (ex. Thermolite Extreme vs. Plus och Quallofil vs. Hollofil), samtliga från DuPont.
Detaljer som Haglöfs framhöll i sin katalog (YKK-dragkedja, ej genomsytt yttertyg, termokrage osv.) fanns även på Everests sovsäck av jämförbar modell sånär som på vilket tyg som använts (Pertex jämfört med noname). Hur stor betydelse det har vet jag inte. Jag förmodar att hur sovsäcken är sydd också är viktigt, men kunde inte upptäcka några stora skillnader mellan märkena.
Viktmässigt var Everestsäckarna något tyngre. Om det innebär att man stoppat i mer fyllning eller använt tyngre tyger vet jag inte. Prismässigt är det dock en avsevärd skillnad som jag inte kunde motstå. Jag köpte Everests modell Expedition (med mysig fleece på insidan) och är nöjd hittills.
Lycka till med ditt val!
 
Är mycket nöjd!

Mc Kinley är väl Intersports egna märke på friluftsgrejor och kläder. Tidigare var det mesta av ganska enkel kvalitet men på senare år tycker jag att de har höjt nivån rejält på många av sina produkter.

Jag är själv glad i märkesgrejor och lite pryltokig, kör ofta med Haglöfs, Patagonia, TNF, har Hillebergtält och värsta Primus alpine kök osv. För några år sedan var det dags att köpa en ny sovsäck för sommarturer. Innan hade jag kört med Fjällrävem Silouette I och hade haft mycket problem med den säcken, sömmen hade lossnat på två ställen (lagades av Fjällräven på garanti) och fodralet som var av usel konstruktion vad gäller komprimeringen pajjade också efter bara ett par turer. Dessutom var säcken för varm i mitten, dvs runt magen och ryggen men alldeles för kall om smalbenen och fötterna.

Då jag är lite lättviktsintresserad så hade jag spetsat in mig på Haglöfs LIM 5 trots det höga priset. Men väl i affären så tyckte expediten att jag åtminstonde borde kolla på Mc Kinleys Extreme light som kostade ca 1/3 av priset för haglöfs säck och bara vägde ett par hekto mer samt hade dragkedja samt smartare sydda fack för stoppningen.

Jag velade länge och väl i butiken men bestämde mig för att köpa den billiga Mc Kinley-säcken och ge den en chans, om den inte höllmåttet så skulle jag degradera den till inomhus/rese-säck. Nu har den hängt med på fyra fjällvandringar på 8-12 dagar samt många mindre turer och resor och jag är GRYMT nöjd. Fryser inte, funkar bra vad gäller fodral, dragkedjor, osv. Enda problemet är väl den illgulafärgen, hade föredragit en grön eller grå.

Vad gäller extremtemperaturgränsen så får man säkert ta den med en nypa salt men att använda den till sommarvandringar i fjällen är inga problem, har några gånger dragit på mig underställ inför natten då det vart kallt ute men har då alltid blivit för varm.

Så jag kan bara konstatera att mina fördommar om lågprismärken fick sig en törn.

/Fredrik
 
Högre vikt

Enligt dom uppgifter som jag har hittat på nätet väger McKinley x-treme lite 1150 gr. Hyfsat lätt iofs, men det får uppgifterna att låta lite mer rimliga. En syntetsäck på 800gr som klarar -9 har jag lite svårt att ta på allvar.
/Thomas J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
Wisentdual McKinley Escape 3 REA Bo och sova 7
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.