McKinley Escape 3 REA

Jag köpte ett McKinley Escape 3 för ett par månader sedan och tycker, trots motståndet mot McKinley, Everest mm. på denna sida, att det var ett väldigt bra tält. Tunneltält för tre pers. rymlig absid och vikten 3,9 kg. Har inte hunnit se hur det är med slitstyrkan men det lär visa sig i framtiden. Ska skriva en recension när jag hunnit använda det lite mer. Kostar 2500 men är nu nersatt till 1500 på Intersport.
 
Danne Eriksson; sa:
... trots motståndet mot McKinley, Everest mm. på denna sida ...

Vilket motstånd?
Det är ju inte alls ovanligt att man i forumet tar upp billighetsmärkenas vettighet och lyxmärkenas överpriser. Särskilt Everest brukar få gott betyg.

Själv röstar jag för att man ska skita i märket och bry sig mer om konstruktionen.
Det enda märket berättar är att det är samma marknadsavdelning som ligger bakom produkterna :)

Oavsett märke skulle inte jag köpa ett tremanstält på 4 kg om jag skulle bära på det.
 
Nordesjö; sa:
Oavsett märke skulle inte jag köpa ett tremanstält på 4 kg om jag skulle bära på det.

4 kg är väl inte orimligt för ett 3 -mannatält?
Tittar man på samtliga tillverkare med normala tält, så ligger vikten där omkring.
UL-tält är en annan historia vilket tycks glömmas allt som ofta. Dessa tält kan man inte jämföra rakt av eftersom de bevisligen har kortare livslängd varför tillverkarna hänvisar till vanliga tält vid hårdare användning.
Men visst, är vikten avgörande faktor vid val av tält har jag full förståelse för detta, men man skall inte jämföra äpplen med päron.

Mvh Hasse
 
Lågprismärken

Nej, ok. Motstånd kanske var att överdriva. Jag tycker inte heller att 3,9 kg är så farligt för ett 3-manna tunneltält. De flesta ligger ju över 3 kg och kollar man på priset på t.ex. Hilleberg så bär jag nog hellre.
Delat på 3 man spelar ju inte 1 eller 1,3 kg/man så stor roll (tycker jag iaf). Man ska ju ha råd att åka dit man ska vandra också.
Inlägget var mest för att tipsa om ett hyfsat tält för en billig penning.
 
Röksvamp; sa:
4 kg är väl inte orimligt för ett 3 -mannatält?

Det är absolut inte orimligt, men jag skulle inte välja det. Ett kilo hit eller dit kanske inte spelar så stor roll, men jag lägger i så fall hellre det kilot på en flaska vin. :)

Fjällräven, Hilleberg och Bergans har till exempel tremans tunneltält med förlängd absid runt 3 kg. Utan att för den skull vara tok-UL.
Och Bergans kostar bara 3000 kr.

Men som sagt, jag tror definitivt inte Everesttältet att det är ett dåligt tält, utan en klart vettig lösning för de flesta.
 

avslutad210712

Gäst
Danne Eriksson; sa:
Jag köpte ett McKinley Escape 3 för ett par månader sedan och tycker, trots motståndet mot McKinley, Everest mm. på denna sida, att det var ett väldigt bra tält. Tunneltält för tre pers. rymlig absid och vikten 3,9 kg. Har inte hunnit se hur det är med slitstyrkan men det lär visa sig i framtiden. Ska skriva en recension när jag hunnit använda det lite mer. Kostar 2500 men är nu nersatt till 1500 på Intersport.

Tror att det var ett sånt tält min kusin hade med sig när vi vandrade i sommar. Han och hans brorsa har använt det väldigt mycket så kvaliten verkar det absolut inte vara något fel på. Det enda frågetecknet jag har är att vikten ökade ordentligt efter några dagars regn. Visserligen ökade mitt tält också en del i vikt men inte lika mycket.
 
Vikt

Det lät ju inte så bra, har inte hunnit med något regn ännu, men det ska bli intressant att se hur det funkar i ur och skur. Ser fram emot det, hoppas man kommer iväg snart bara... suck
 

avslutad210712

Gäst
Nu hade vi extremt dåligt väder med regn i princip varenda dag och/eller natt i en veckas tid. I normala fall brukar tälten hinna torka lite mellan nerpackningarna och då är nog problemet mindre.

Bäst av allt var nog när vi båda vaknade i Kaskasavagge och upptäckte att våra tältplatser blivit omgjorda till små bäckar som flöt under tältena *S*
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tomas66 Man får ju vad man betalar för, men... Bo och sova 4
casset Erfarenhet av McKinley Escape 3? Bo och sova 3
andersmossing McKinley Aero 2.0 Bo och sova 7
Spez McKinley vs Everest vs Quechua Bo och sova 10
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
labbman mckinley arium 1 - bra budgettält? Bo och sova 7
chala Tälten Primus H6 vs McKinley Samos 6 Bo och sova 5
stortotta McKinley vs Bergans? Bo och sova 7
jaaxs Mckinley Tält? Bo och sova 14
bikebug McKinley Enduro Ultralight Bo och sova 8
gnolen Fjällräven Vålå Dome? McKinley Tempest 3? Bo och sova 0
MagnusJ Vilket tält? Primus Bifrost H4 eller McKinley Orion Light 4? Bo och sova 6
falken_007 McKinley NORTHLITE 2 Bo och sova 0
sommar07 McKinley-ryggsäck Bo och sova 11
alstersjo McKinley / KATHMANDU 3 Bo och sova 5
Aknot Erfarenheter av McKinley-tält Bo och sova 2
von Hammock Erfarenhet av McKinley Manitu?? Bo och sova 4
S Johansson Självppblåsbart McKinley? Bo och sova 5
bergholm McKinley??? Bo och sova 5
niben McKinley Tempest Bo och sova 2
joan019 Mckinley Manitu 3-mans tält Bo och sova 0
markku McKinley - Manitou? Bo och sova 1
Vinter45 Sovsäck Mckinley Arctic 750 Bo och sova 0
Vålnaden McKinley Manitu Bo och sova 16
pikehunter81 Mckinley tält??? Bo och sova 3
casset McKinley´s Manitu, erfarenheter? Bo och sova 3
edgran McKinley tält, prisvärda eller bara dåliga? Bo och sova 24
Plicast McKinley tält, Manitou 4??? Bo och sova 2
linus.palm McKinley sovsäckar Bo och sova 18
Örjan Tältbågat till Mckinley North Light Bo och sova 0
Henke McKinley-tält Bo och sova 2
McKinley-tält Bo och sova 4
Noun SOL Escape Lite Bivvy Bo och sova 17
liquidmonkey Rea tips - akto!!! Bo och sova 3
seobserver Rea-fynd? Bo och sova 2
Familjen F. Tält-rea? Bo och sova 3
PJE Varför rea? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.