Vandringstält för novis familj

Hej! I mitt sökande efter ett bra tält för mig och min familj (två vuxna och en treåring) hittade jag till detta forum där jag läst en hel del trådar. Nu startar jag en egen tråd med hopp om lite goda råd och tips.

Vi ska skaffa ett tält för vandring och övernattning i dels skog, men även enklare fjällvandring (till att börja med, då vi är nya på detta). Kriterierna i sökandet har varit att det inte ska vara alltför tungt (såklart), ha en ok absid och vara fritt från fluorkarboner/PFC:er. Helst ska bredden i liggutrymmet vara lite större än 160 cm.

Vi har kikat på Fjällräven Abisko Endurance 3 (https://tinyurl.com/ycxrtmtu) som verkar fint även om det inte är mer än 160 cm brett. Något dyrt kanske som ett första tält innan vi riktigt vet hur intresset för vandring utvecklar sig.

Ett intressant alternativ verkar då vara Bergans Hardangervidda 3-pers (https://tinyurl.com/4ajwh5wr). Det verkar ha bra pris, bra dimensioner, ok vikt och fritt från PFC. Materialet verkar också bra, i någon tråd här på sidan påstods att nylon/polyamid är rätt bra material (?). Jag fick chansen att titta på ett Bergans Trollhetta 3-pers i en butik och det gav ett bra intryck, men Hardangervidda är halva priset mot Trollhetta och verkar bara finnas hos Outnorth. Hardangervidda verkar inte ens finnas på Bergans egen webbsida, så man blir lite osäker på vad det är för ett tält.

Vad är era erfarenheter av Bergans och särskilt Hardangervidda?
Vilka är era tips på tält? Jag vet att många gillar Hilleberg, men vi är för nya på detta för att lägga de pengarna :)
Har jag missat någon viktig faktor när jag sökt efter tält?

Tack på förhand!
 
Inte så mycket till handfasta köpråd, men några synpunkter:
* kvalitetstält är dyrare i inköp men man får mer för dem vid en eventuell försäljning
* för en familj rekommenderar jag två mindre ingångar/absider eller en gtx-version (dvs. med en större absid)
* större affärskedjor kan ha specialversioner av kända märken, tillverkade enbart för dem. Kolla noga specifikationerna för Trollhetta och Hardangervidda. De kan vara nästan identiska, så eventuella skillnader är det upp till dig att värdera!
* Hilleberg är tveklöst mycket bra, men man får kanske/nog mer för pengarna om man köper t.ex. Hellsport, Bergans, Exped eller annat känt märke (se dock min första punkt!).

Lycka till i tältträsket!

PS. Frågor om tält är en av de mer frekventa frågorna på Utsidan, så ta gärna och sök efter trådar i ämnet. Det finns många synpunkter på vad som är viktigt att tänka på.
 
Jag tycker också det är enorm skillnad i bekvämlighet, och en skönare "utekänsla", med dörrar/absider längs de sovandes långsidor. Knöligare och mer klaustrofobiskt att tråckla sig ut/in vid allas huvudände. Ett mer "beboeligt tält känns mer värdefullt när ett litet bar ska vara med; det blir automatiskt mer "lägerliv" och mindre vandring.

I den storleken "vill" tältgolvet vara lite mer kvadratiskt och den raka tunnelarkitekturen tappar sina fördelar mot mer kupolformade tält med korsande bågar, som skulle ge er mer sådana "lägerlivskvaliteter": mer rymd, två ingångar, och faktiskt ändå lättare än de ni valt. Prisspannet hamnar någonstans däremellan beroende på främst tältväven, se nedan.

Ett antal exempel på tält med en sådan mer kupolliknande arkitektur (scrolla förbi tunneltälten i början) kan ni se på denna sida som gör föredömliga egenskapsredovisningar, men det finns flera.
Här ett riktigt "lägerlivsvänligt" tält.
Här ett lite mindre och billigare, med Sinylon/PU "hybridväv" (se nedan) men i gengäld en skandinavisk "yttertält och innertält samtidigt"-uppsättning.

Det är såklart en prisfråga, men lägger ni er i det övre spannet och väljer silnylonväv före PU-belagd, så vinner ni både vikt, rivstyrka och livslängd. Det finns också rätt prisvärda vävar med silikon på ena sidan och PU på den andra, resp. material vänds mot den sida där dess egenskaper är till fördel - de ska funka helt OK men jag har ingen egen erfarenhet.

Att kunna få upp yttertältet först är också skönt, men är ni flera så går det snabbare, och då är det kanske mindre avgörande.
 
Det här tvådörrs-tältet - ett halvkilo lättare, med silnylonväv, "yttertält och innertält samtidigt"-uppsättning och kupolkonstruktionens övriga fördelar, kostar i alla fall inte mer än ert dyrare alternativ :)
 
Det beror på hur mycket vandring ni ser framför er att kunna utföra. Småbarn är inte en automatisk gräns eller belastning utan d beror helt o hållet på er föräldrar. Satsar ni på mycket vandring så kommer ni oundvikligen hamna på ultralightprodukter.
Som exempel så "besteg" jag (med barnens mamma som jag då var tillsammans med) Kebnekaise och vår då 3-åring klarade vandringen på egna ben. 1-åringen fick bäras. 6- och 7-åringen bar 5 och 6 kg respektive. Utan att använda oss av fjällstationen. Det tog givetvis flera dagar, men d va oxå tanken.

Mitt tältips är inte att ha ett rymligt tält utan snarare tvärtom, så litet o lätt som möjligt. Ja, så länge ni alla kan ligga bekvämt i det. Detta blir sovrummet.
Lösningen är att ha ett tält till. Skaffa ett billigt enväggstält från t ex rusta (dom väger ca 1 kg), för 2 personer. Detta kan ni använda till förvaring av utrustning, lekplats, matplats, mm. Iom prislappen så behöver man inte vara så rädd om det. Och eftersom man inte har sina sängar där så behöver man inte va så petig med regn o smuts.
 
Extra tält låter bra men en tarp är enklare dessutom kan användas som regnskydd vid behov.
Är ni nybörjare är kupoltält att föredra med dubblaingångar.
Och köp heller begagnad om ni inte vet hur mycket vandrar ni framöver.
 
Inte så mycket till handfasta köpråd, men några synpunkter:
* kvalitetstält är dyrare i inköp men man får mer för dem vid en eventuell försäljning
* för en familj rekommenderar jag två mindre ingångar/absider eller en gtx-version (dvs. med en större absid)
* större affärskedjor kan ha specialversioner av kända märken, tillverkade enbart för dem. Kolla noga specifikationerna för Trollhetta och Hardangervidda. De kan vara nästan identiska, så eventuella skillnader är det upp till dig att värdera!
* Hilleberg är tveklöst mycket bra, men man får kanske/nog mer för pengarna om man köper t.ex. Hellsport, Bergans, Exped eller annat känt märke (se dock min första punkt!).

Lycka till i tältträsket!

PS. Frågor om tält är en av de mer frekventa frågorna på Utsidan, så ta gärna och sök efter trådar i ämnet. Det finns många synpunkter på vad som är viktigt att tänka på.
Tack för tipsen. Bergans tält verkar vara nästan identiska, i alla fall på papperet. Jag tycker rent generellt att tillverkarna gärna kunde vara mer utförliga i sin information.
 
Jag tycker också det är enorm skillnad i bekvämlighet, och en skönare "utekänsla", med dörrar/absider längs de sovandes långsidor. Knöligare och mer klaustrofobiskt att tråckla sig ut/in vid allas huvudände. Ett mer "beboeligt tält känns mer värdefullt när ett litet bar ska vara med; det blir automatiskt mer "lägerliv" och mindre vandring.

I den storleken "vill" tältgolvet vara lite mer kvadratiskt och den raka tunnelarkitekturen tappar sina fördelar mot mer kupolformade tält med korsande bågar, som skulle ge er mer sådana "lägerlivskvaliteter": mer rymd, två ingångar, och faktiskt ändå lättare än de ni valt. Prisspannet hamnar någonstans däremellan beroende på främst tältväven, se nedan.

Ett antal exempel på tält med en sådan mer kupolliknande arkitektur (scrolla förbi tunneltälten i början) kan ni se på denna sida som gör föredömliga egenskapsredovisningar, men det finns flera.
Här ett riktigt "lägerlivsvänligt" tält.
Här ett lite mindre och billigare, med Sinylon/PU "hybridväv" (se nedan) men i gengäld en skandinavisk "yttertält och innertält samtidigt"-uppsättning.

Det är såklart en prisfråga, men lägger ni er i det övre spannet och väljer silnylonväv före PU-belagd, så vinner ni både vikt, rivstyrka och livslängd. Det finns också rätt prisvärda vävar med silikon på ena sidan och PU på den andra, resp. material vänds mot den sida där dess egenskaper är till fördel - de ska funka helt OK men jag har ingen egen erfarenhet.

Att kunna få upp yttertältet först är också skönt, men är ni flera så går det snabbare, och då är det kanske mindre avgörande.
Gott om bra råd, tack! Tältmaterial verkar man nästanpå kunna doktorera inom.. I vissa fall skriver tillverkaren "polyamid", vilket är svårt att tolka utifrån uppdelning mellan silnylon och PU-beläggning. Vad ska polyamid tolkas som?

God ventilation i tältet är förstås viktigt. Bergans/Fjällrävens tält kör med öppningar i de båda kortändarna och kupoltälten verkar köra med en lågt placerad öppning och en öppning i toppen av kupolen. Har du några generella erfarenheter kring hur väl dessa lösningar fungerar jämfört mot varandra?
 
Det beror på hur mycket vandring ni ser framför er att kunna utföra. Småbarn är inte en automatisk gräns eller belastning utan d beror helt o hållet på er föräldrar. Satsar ni på mycket vandring så kommer ni oundvikligen hamna på ultralightprodukter.
Som exempel så "besteg" jag (med barnens mamma som jag då var tillsammans med) Kebnekaise och vår då 3-åring klarade vandringen på egna ben. 1-åringen fick bäras. 6- och 7-åringen bar 5 och 6 kg respektive. Utan att använda oss av fjällstationen. Det tog givetvis flera dagar, men d va oxå tanken.

Mitt tältips är inte att ha ett rymligt tält utan snarare tvärtom, så litet o lätt som möjligt. Ja, så länge ni alla kan ligga bekvämt i det. Detta blir sovrummet.
Lösningen är att ha ett tält till. Skaffa ett billigt enväggstält från t ex rusta (dom väger ca 1 kg), för 2 personer. Detta kan ni använda till förvaring av utrustning, lekplats, matplats, mm. Iom prislappen så behöver man inte vara så rädd om det. Och eftersom man inte har sina sängar där så behöver man inte va så petig med regn o smuts.
Besteg ni Kebnekaise med 1-, 3-, 6- och 7-åring? Låter imponerande!

Just det här med storlek på tält är inte helt lätt. Vi har valt att inte satsa på något 4-personerstält även om en framtida utökning av familjen är fullt möjlig. Det beror just på att ett större tält driver upp vikten en hel del och vi tänker att man får lösa problemet när det kommer. Har du några erfarenheter kring hur man kan vara "taktisk" med detta?
 
Gott om bra råd, tack! Tältmaterial verkar man nästanpå kunna doktorera inom.. I vissa fall skriver tillverkaren "polyamid", vilket är svårt att tolka utifrån uppdelning mellan silnylon och PU-beläggning. Vad ska polyamid tolkas som? (...)
Polyamid = nylon, dvs själva väven, så den uppgiften säger inget om beläggning. Nylon är dyrare och rivstarkare, men aborberar lite mer vatten och töjer sig mer när den blir våt. Polyester är mindre känslig för UV-ljus; något som inte spelar så stor roll om man bara slår upp/ner tältet för att sova, men kanske ändå lite, om ni mest tänker er "lägerliv" med barnen och vill att tältet håller i många år.
Håller med om att det dräller av oklara beskrivningar. Brukar dock funka att maila tillverkaren direkt och kräva svar; jag tycker vi borde göra det oftare så de skärper sig.
God ventilation i tältet är förstås viktigt. Bergans/Fjällrävens tält kör med öppningar i de båda kortändarna och kupoltälten verkar köra med en lågt placerad öppning och en öppning i toppen av kupolen. Har du några generella erfarenheter kring hur väl dessa lösningar fungerar jämfört mot varandra?
Fysikens lagar säger att man ska sträva efter så stor höjdskillnad som möjligt mellan in-luft och ut-luft. Det stämmer bra med min praktiska erfarenhet, både vad gäller självdragsventilerade hus jag ritat, och tält jag bott i. Kallas skorstensverkan i dagligt tal :).

Jag är väldigt glad för att jag har en toppventil via absid i min Ringstind SL; detta var faktiskt ett av de viktigare utslagskriterierna när jag sovrade bland alternativen vid inköp. Jag lagar mat i absiden vid skitväder, och då känns ventilen dessutom helt nödvändig för att bota min CO-nojja. Har bott i ett lånat Akto med ungefär samma storlek och geometri, som saknade toppventil, och det var en påtaglig skillnad.

Det är såklart en viss förenkling; tältets storlek och geometri spelar också in. På större tält med "platta" väggytor kan större tryckskillnad byggas upp mellan vind- och läsidan, men då vill det till att ventilerna också är orienterade därefter. Sitter de i var sin tältände på ett avsmalnande tunneltält, så klarar tältet vindlasten bäst om man orienterar dem i vindriktningen vid uppsättning - men just därför finns det inga större ytor som kan bygga upp den tryckskillnaden.
 
Senast ändrad:
Valet av tältstorlek kan ju sluta i väldigt olika lösningar, beroende på var, när och hur det ska användas och inte minst helt personliga preferenser. Till den mer "objektiva" kriteriesidan hör ändå, utöver tyngd och pris, att ett större tält (med samma geometri och utförande i övrigt) kommer att tåla lägre vindlast, vara jobbigare att sätta upp/ner och svårare att hitta en jämn markplätt till. Men kanske ge bättre ventilation.

Modellen med ett ytminimerat "sovrumstält" plus tarp eller lektält där man kan laga mat, leka, torka kläder etc, känns ju både skönt och flexibelt - när barnen är större och ni - eller de själva! - drar iväg på mer avancerade äventyr, kan tarpen stanna hemma.
 
Besteg ni Kebnekaise med 1-, 3-, 6- och 7-åring? Låter imponerande!

Just det här med storlek på tält är inte helt lätt. Vi har valt att inte satsa på något 4-personerstält även om en framtida utökning av familjen är fullt möjlig. Det beror just på att ett större tält driver upp vikten en hel del och vi tänker att man får lösa problemet när det kommer. Har du några erfarenheter kring hur man kan vara "taktisk" med detta?
Vi hade 4 kg tält: 2x 2-pers tält och ett enkelt 2-pers Rusta-tält. Eftersom barnen var såpass små så fick vi plats med 2 barn plus en vuxen per sovtält. Ett av sovtälten va lite större o rymligare (msr Carbon reflex).
Men om ni köper ett rusta tält o ett 2pers tält så kan en vuxen sova i det. Och sen utöka med ett sovtält när nästa barn kommer. Med denna lösningen så kommer sovutrymmet vara betydligt rymligare för alla.
En tarp plus ett sovtält är oxå en bra lösning. Dock funkar tarp inte så bra i fjällen. När jag separerade så slutade jag med tält (på platten) o använde två stora tarp som tillsammans formade ett stort A. Men i blåsigt regnoväder så var d bara att försöka bli så lite blöt som möjligt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.