Isolerande underlag tält,

Hej!

Vi är en familj på 4 med 2 småbarn (2 och 5 år gamla) som ska prova på tältlivet för första gången i sommar. Jag undrar om någon har lite tips på lösningar för att hålla oss varma om nätterna.

Jag har köpt en 180cm bred luftmadrass så att vi alla kan sova på denna: https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07LGVS2TG?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title
Istället för sovsäck så har vi isolerande campingduntäcke som håller värmen bra. Problemet är isoleringeringen underifrån märkte jag under provtältningen inatt. Det blev riktigt kallt.

Jag har därför köpt en aluminium-matta som jag tänkte lägga under madrassen https://www.fruugo.se/aluminium-iso...atta-golvplatta-termisk/p-157932437-334786217

Nu funderar jag på att även komplettera med cellplast att lägga ovanpå madrassen för bästa isolering https://www.decathlon.se/p/306340-1...#/demodelsize-254no_size/demodelcolor-8543045. Jag funderar också på att köpa en dubbel sovsäck som går att öppna upp helt och då använda denna som "bäddmadrass", men är rädd för att man glider runt för mycket på denna när man sover.

Sen kisskydd på det, det skedde nämligen en liten olycka under prov-tältningen inatt som var mindre trevlig...

Tacksam för tips och idéer när man som jag gärna slipper sovsäcken men ändå vill hålla värmen. Det blev ett långt inlägg, jag hoppas att någon orkade ta sig till slutet :)
 
En lösning är väl tyvärr att ha varsin sovsäck, då får du/ni isolering underifrån från den.

Själv tycker jag att det är lite bökigt att dela sovutrustning/liggunderlag. Om en person rör på sig/vänder sig/går upp känner andra medsovare det..

Tältade en vuxen tre barn men alla fick egna sovsäckar och liggunderlag.

Prövat att sova två vuxna med delad sovsäck/madrass. Mysigt men som ovan. Skumpigt då en person rör sig och drar i täcket.. 🙂

Tycker personligen att det är varmare att sova direkt på marken med tunnt liggunderlag än på tjockare luftfyllda modeller..

(Någon annan kan säkert förklara luft o köldbryggor på ett vettigt sätt)
 
Senast ändrad:
Problemet är att det är en luftmadrass, denna har ingen isolering så luften i mattan kommer att kyla ner oavsett vad du använder under. Lösningen är att lägga något ovanpå för att isolera från kroppens undersida till mattan. Typ vanliga cellplast liggunderlag.
 
Och sovsäcken hjälper inte att isolera undertill eftersom kroppsvikten pressar ihop dess fyllning.

Det är ganska välkänt just att vanliga luftmadrasser är väldigt kallt att ligga på. Det är därför många "moderna" luftmadrasser är dunfyllda.
 
Granris under tältet är en effektiv isolering mot markkylan och ju fler lager desto bättre isolering.
Det är dessutom väldigt bekvämt och mjukt att ligga på.
 
Håller inte alls med där. De punkter jag oftast måste tilläggsisolera med tex en lös dunjacka i sovsäcken är höft och axel på ovansidan, inte underifrån.
Helt korrekt. När man ligger på en sovsäck (syntet eller dun spelar inte så stor roll) så trycks isoleringen ihop. Det innebär att den stillastående luften - det är den som isolerar- pressa ur isoleringen. Eftersom materialet i sig inte isolerar särskilt mycket så tappar den del man ligger på sin isolerande förmåga.
 
Vad har ni för budget? Var i Sverige tänker ni tälta? Jag tältade med min tvååriga dotter i helgen, utanför Stockholm, hon älskade det.

Många liggunderlag har ett R-värde som indikerar hur mycket kyla de ska klara.

Vi hade varsitt liggunderlag med R-värde två, det borde räcka även kalla sommarnätter. Vi sov under samma "täcke", en öppen sovsäck, jag har däremot beställt en quilt för två personer, men den har inte anlänt ännu.

Fördelen med bra liggunderlag och ändamålsenlig sovsäck/quilt framför luftmadrass är att de absolut står emot kylan men också är mycket lättare att packa, nackdelen är förstås priset...
 
Om ni inte ska gå (långt) så finns Evazote (skummi som man gör liggunderlag av) att köpa som metervara. Finns i olika bredder och tjocklekar. Då kan ni täcka hela luftmadrassen med ett enda, stort liggunderlag, slippa halkigheten och sova både varmt och bekvämt. Blir lite tungt och otympligt , dock.
 
Köp en stor picnickfilt i fleece eller liknande och lägg över luftmadrassen.

När jag "bilcampar" sommartid så har jag vanlig luftmadrass med en filt över, fungerar bra.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
Ulltand2 Bra underlag/mark för pemanent tält? Bo och sova 18
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
melody Vilket underlag fungerar? Bo och sova 4
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
DIF-Larson sovsäck & underlag Bo och sova 2
nannes Extra underlag?? Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.