Behövs underlag till tält?

Är nybörjare när det gäller tätning. Undrar om det är värt att ha någon form av underlag till tältet? Hur många här använder underlag? Har köpt ett quechua tält och tyckte bottnen kändes ganska tunn, finns det risk att det går hål i det om man inte har underlag?

Om det behövs, var finns det billiga sådana att köpa?
 
Kallas "footprint" såvitt jag vet...(finns att køpa till många tält)
Minskar ev. markkondens, skyddar originalgolvet, ger golv i absiden...
Jag tycker det många ggr är onödigt med footprint, bättre att välja plats och "städa" marken omsorgsfullt. Kryp aldrig runt inne i tältet utan liggunderlag under knäna osv.
Jag har någongång använt footprint till att skapa ett enkelvävstält genom att ta bort innertältet, vilket ger en större flexibilitet med det tält man har.
Vet ej om det finns till Quechua-tälten (jag har tre Hillebergtält).
 
Det funkar bra med vanlig presenning så länge man inte vill ha en som passar måtten på yttertältet perfekt. Har kompisar som använder det och tycker det funkar bra. Personligen tältar jag utan footprint. Har egentligen aldrig funderat över att använda det. Känns som en onödig viktökning.
 
Footprint behövs oftast inte. Som ovan skrivits rensa tältslagningsplatsen väl, före tältslagningen.
Det enda tillfället när en footprint definitivt gör nytta och skillnad är när du måste tälta på våt mark. Rådet är alltid välj ett tältläger 2 dm än högre upp, med torr mark.
En bit byggplast eller en tillklippt bit prasselpressänning är utmärkt, klipp till den efter storleken på innertältsgolvet och låt den aldrig ligga i linje med yttertältet, då kan den leda in regnvatten, mycket obra.
 
Själv använder jag 3mm golvisolering tillklippt enligt innertältsgolvet minus någon cm. Som Seobserver beskriver ska den inte sticka ut, för det kan resultera i att du vaknar i en vattenpöl.
 
Jag är väldigt förtjust i extra tältgolv. Speciellt till Hillebergs GT-absider. Extra golv under själva innertältet tycker jag dock är onödigt. Men det är mycket bekvämt att ha ett golv i absiden om den är så pass stor att Du kan vara där (byta om och laga mat).

På senaste turen köpte jag någon stor lätt och "varm" silverpryl (2x2 meter) i Nepal som jag hade som extra golv inne i innertältet på ett kupoltält. Det var också värdefullt speciellt när det var blött eller minusgrader då man kunde röra sig lite lättare utan att riskera att frysa rumpan av sig.
 
Själv använder jag 3mm golvisolering tillklippt enligt innertältsgolvet minus någon cm. Som Seobserver beskriver ska den inte sticka ut, för det kan resultera i att du vaknar i en vattenpöl.

Ska väl tillägga att det är ett HB Soulo jag har, så det blir inte mkt extra att bära.

Det är heller ingen granti att vassa pinnar kan sticka hål på golvet så man gör bäst i att rensa platsen där man ska slå upp tältet.
 
Om du ska vandra med tältet rekommenderar jag att ha med lite silvertejp runt vattenflaskan eller liknande, så kan du enkelt laga tältet om oturen skulle vara framme... Verkar onödigt att bära på nåt extra underlag
 
Om du paddlar och tältar på klippa kan footprint vara bra för att skydda tältgolvet.
Likaså om du tänker nyttja tältplatser i USA, eftersom de ofta består av grove grus.
På fjället eller i skogen räcker rensning av tältplatsen före tältuppsättning om du bara är lite försiktig,
 
Precis som LottaH beskriver kan det vara större eller mindre vinst med en footprint, beroende på yttre omständigheter och på hur rädd du vill vara om ditt tält.

Har du ett dyrt tält som du vill behålla länge, vet med dig att du kommer att röra dig i "vass" terräng, och/eller vill kunna slå läger snabbt och varsomhelst utan mycket städning och annat pjosk, så är det ju både praktiskt och på sikt pengasparande. Det kan också vara skönt att tältgolvet är någotsånär rent när tältet skall packas ihop, särskilt om du använder "knöla-ihop"-tekniken med golv- och väggytor huller om buller ner i påsen. Inte kul att dra fram den våta leriga klumpen nästa gång ;).

Materialet behöver varken vara dyrt eller tungt, du har fått ett antal bra förslag i tråden. Upp över vegetationsgränsen kan det t o m funka med en bit vanlig bubbelplast - väger inget, jämnar ut och skyddar på sten, grus och vassa klippkanter, och tillför extra isolering mot markkyla vid behov. Kostar inget. slits upp på en tur och ersätts med en ny bit nästa gång.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Masken49 Behövs nytt tält ? Bo och sova 9
Chrabban Behövs ett fotprint till compact light ? Bo och sova 6
Persson.F Behövs footprints för vandringen ? (Abisko - Mårma - Tjeurolahko - Nikkaloukta) Bo och sova 4
nils73 Behövs stormmattor till fjälltält? önskar synpunkter Bo och sova 2
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 24
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
Ulltand2 Bra underlag/mark för pemanent tält? Bo och sova 18
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
85662 Stryktåligheten i uppblåsbara underlag? Bo och sova 3
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
melody Vilket underlag fungerar? Bo och sova 4
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dask Tälta på hårda underlag Bo och sova 5
DIF-Larson sovsäck & underlag Bo och sova 2
nannes Extra underlag?? Bo och sova 2
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 29
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.