Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping?

Familj med två vuxna och ett barn. kan bli ett barn till i framtiden. Tanken är att semestra kommande år i tyskland på sommaren så tältet komemr användas juni,juli eller augusti.
Så som vi har förstått det är det bara camping på campingplats som gäller i tyskland. Vi sover någon natt "fritt" i sverige under resan.
Fjällvandring kommer vi inte ge oss på de närmsta 6 åren iaf.

Vi vill ha ett hyfsat rymligt tält. Mest för att sova då vi kommer vara iväg på dagarna. Det absolut viktigaste är att det håller tätt. Vill inte sitta i tyskland och aldrig kunna bli torr. Även lite kondens är önskvärt. Budget runt 1000-2000 kr tänker vi oss. Men det kanske är svårt?

Vad ska vi titta på?
 
Här finns en del som kan passa som biltält, dvs man tar med i bilen och sätter upp det bredvid.
 
Jag läser det som att det är ett "bilburet tält", det är inte vandring som är prio 1, stämmer det? Huvudsakligen bara sova säger ni, men fundera på vilken höjd ni vill ha på tältet för att det ska vara bekvämt (sitta på marken eller på campingstol?), och om ni inte vill ha en lite större absid som "vardagsrum/kök" utanför "sovrummet", kanske extra skönt om man har barn och vill ha extra plats att göra saker med dem, under tak. Budgeten 1000-2000 kr är dock ganska låg, om man börjar få många krav och inte gör något fynd i butik eller begagnat. Liggunderlag och sovsäckar kanske ni har redan, men det plockar ju annars på några tusen till.

Håller med ovanstående tips, Decathlon har grejor med helt OK pris-prestanda, det enda jag vill varna för är att leveranstiden om man handlar av dem på nätet kan vara några veckor (vet inte om det är snart ni ska använda det?). Men det finns ju butiker i Sthlm och Uppsala tror jag, om det är en möjlighet.

Kolla även typen "familjetält" från t ex Intersport och deras märke McKinley:
Tält Intersport Stadium har t ex Everest och High Peak:
Tält Stadium
Tältcentralen:
Tältcentralen
 
Senast ändrad:
Mitt tips är ett tält med en separat sovdel och sen en absid som är tillräckligt stor för att ställa upp campingbordet i om man vill äta när det är ruggigt väder. Men det finns massor med såna tält till varierande priser.

Vi har ett McKinley Alpha 5 som vi haft i många år, köpte det på rea. Tyvärr säljs deras Alpha och Beta (4 och 5) inte nya längre. Skillnaden mellan deras Alpha och Beta är att Alpha har ett stort innertält som kan delas av med en skiljevägg, medans Beta har två separata innertält (2+3=5 respektive 2+2=4 pers). Förut tänkte jag att Beta hade varit bättre, men när vi gick över till uppblåsbara madrasser så insåg vi att man inte får plats med två såna i 2-personsdelen så de sista åren ungarna var med så fick vi ha skiljeväggen öppen för att få in alla madrasserna. Ligger man på vanliga liggunderlag har man inte det problemet.

Innan det hade vi ett tält vi köpt på Rusta. Stor "kupol" i mitten och sen två mindre "halvkupoler" på sidorna med varsit innertält. Men där fick vi lossa och skjuta undan ena innertältet om vi ville sitta "inomhus" och äta.

En fördel med sånt tält är att man i princip kan packa ihop allt utom yttertältet inne i tältet (smidigt när det regnar). Det enda är att man får skicka in ungarna i bilen så det inte blir för trångt :) Men det är smidigt att kunna rulla ihop innertältet inuti yttertältet och är det bara bågar och yttertält som är blött.
 
Tältkåta har fördelar när det är varmt. Höjden ger självdrag och det blir bra klimatmiljö inne i tältet vid värmeböljor de hetaste och mest UV-intensiva timmarna mitt på dagen. https://www.xxl.se/helsport-nordmar...TwFhBbKh4-V6mDE7sz8aAtY4EALw_wcB&gclsrc=aw.ds är ett exempel. Kolla andrahandsmarknaden t ex FB Marketplace för finare modeller t ex från Tentipi..

Thure
Är också på jakt efter ett större tält att använda på campingplatser — och blir alltmer sugen på en kåta.

Det jag funderar på är hur det fungerar med storleken. Ett vanligt campingtält är kanske 5x2,5 m, kåtorna blir ju både ”breda och långa” på grund av sin form. Robens Chinook URSA, som jag har tittat på, är exempelvis 4,25 m i diameter. Hur fungerar detta tillsammans med bil på en campingplats?

Någon som har haft problem med kåta och bil, när de har stått på en dedikerad tältplats (alltså inte en plats avsedd för husvagn/husbil), på en camping?
 
Med spännlinor så tar även tunneltält upp många kvadratmeter och en rejäl diameter. Höjden kan begränsa ibland i skog men knappast på en kommersiell camping. Inte helt ovanligt med tältkåtor på campingplatser.

Thure
 
Med spännlinor så tar även tunneltält upp många kvadratmeter och en rejäl diameter. Höjden kan begränsa ibland i skog men knappast på en kommersiell camping. Inte helt ovanligt med tältkåtor på campingplatser.

Thure
Jo, men jag var på en campingplats i Danmark, där det stod en Helsport Varanger Camp (tror jag) på en tältplats — och nu hade de inte någon bil vid kåtan, och jag är lite tveksam till att de hade fått plats med det.
 
Med spännlinor så tar även tunneltält upp många kvadratmeter och en rejäl diameter. Höjden kan begränsa ibland i skog men knappast på en kommersiell camping. Inte helt ovanligt med tältkåtor på campingplatser.
De är dock mer avlånga, vilket gör att det är lättare att få plats med bilen bredvid.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.