Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält

Hej!

Det tog alltför många år för mig att upptäcka vandring, men efter en tur till Lunndörspasset har jag blivit biten.

Det gamla stora tunga campingtältet ska säljas och nytt inköpas. Jag letar efter ett 3-säsongers med plats för min hustru och mig. Lätt att resa även när det regnar och blåser.

Jag funderar på Niak, Rogen eller ett tält från Helsport. Jag har letat på forum och hemsidor, men har inte lyckats "känna" på något av tälten och behöver därför råd från er vana vandrare.

Tack på förhand!

Henrik
 
Nallo 2 eller 3

eller Bergans trollhetta 3 om ni oftast är 2personer, trollhetta 2 om ni bara ibland är 2.
 
Av de tre tälten skulle jag valt Rogen, pga varsin absid. Den som ligger innerst i Niak måste klättra över den andra om hen vill gå ut och kissa, tex. Kolla också på Anjan, kanske 2GT. Hilleberg släpper ett omdesignat Anjan nästa år.
 
Tack ska kolla på tälten ni rekommenderar. De flesta vandringar blir troligtvis utan hustrun så vikten ska helst vara så låg som möjligt.
 
Dragigt Rogen?

Jag är skeptisk till Rogens två myggnätsdörrar utan möjlighet att täcka för. Det kan bli dragigt och kallt!
Men designen med två ingångar/absider är bra.Det finns andra fabrikat med liknande tält, exempelvis Exped Venus II (med varianterna UL och Extreme)
 
Nej, man måste inte sikta på Hilleberg med det första försöksskottet...

Kolla in Urberg Rapadalen (eller deras 2-personers tunneltält) - kostnadseffektivt så det förslår
och klart godkänt konstruktionsmässigt för 3-säsongersbruk. Jag är mycket nöjd med mitt Rapadalen,
och så är även en kollega som köpte ett likadant efter att ha kollat på mitt...

PS
Passa på när Outnorth kastar på dig en bra rabatt, 20% på listpriset är inte ovanligt...
 
Tack ska kolla på tälten ni rekommenderar. De flesta vandringar blir troligtvis utan hustrun så vikten ska helst vara så låg som möjligt.

Berätta gärna vad ni tycker är en okej vikt, för det kommer tillsammans med pris vara det mest utmärkande kriteriet. Att det ofta ska vara för en person men funka för 2 i svenskt tre-säsongs-sammanhang är väl kraven hitintills. Det finns det nog många tält som kan göra för 4 kilo, lite färre för 1,5 kilo t. ex.
 
Jag bar ett tält på 4.2 kilo i somras, kamratens vägde 1.5. Så lite avundsjuk blev jag. Idealiskt vore max 2 kilo


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.