Råd om ny sovsäck i fjällen

Hej!
Jag är ute efter en ny sovsäck men känner att jag har svårt att veta hur jag ska tänka kring temperaturangivelser och vad man ska välja för att undvika att frysa i de allra flesta fall. Ska man förlita sig mest på t-lim eller t-comf?
Jag har god erfarenhet av fjällvandring men just nu använder jag en gammal ärvd sovsäck utan temp.angivelser, vilket gör att jag inte har någon aning om hur den jag har står sig i förhållande till nya.

Det jag är ute efter är en 3-säsongs sovsäck som ska klara av svenska fjällen (och eventuellt en mild vinternatt). Hade också varit trevligt om priset höll sig under 2000:-, packvolym och vikt är därför inte av lika hög prioritet.

Jag är en man på 174cm och väger 75kg, skulle inte anse mig vara värst frusen som person men är nog inte den mest varmlivade heller.

Tacksam för svar!
 
Både på lågland och bland fjällen är frostnätter på sommaralvåret något som hör till, järnnätter kan du slå upp. Bland bergen kan det till och med bli en snöstorm under sommarhalvåret. Låt inte detta avskräcka dig. Men var rustad.

Jag gillar en varm och god sovsäck som för mig lite längre och mer rejält byggd men fryser lätt, som klara minst -7 med komfort, blir det en varm natt draupp blixtlåset och bruka den som täcke. En dunsäck som klarar det brukar väga ca 1,3 kg och kostar lite mer än vad du angivet. Det finns en begagnad marknad och sovsäckar kan tvättas. Mina har jag skaffat för flera år sen och de fungerar ännu väl.

Så mina råd blir en som passar dig med huvudet inne i säcken, helt blixtlås med köldklaff, gärna baffelsnören inne i säcken och tillräckligt rymlig om du är en ivändare, är du en medvändare kan du klara dig med en mumiemodell. Enklast är att om du är tveksam filmar dig en natt hemma med en timelaps inställd filmkamera (lånas med fördel). Samt komforttemperatur -7 för män.

go tur
 
Den här skulle nog kunna fungera:
Nja, för sommarsäsongen även i fjällen bör Marmot Palisade fungera men för en tresäsongs sovsäck som även skall klara rejäla frostnätter hade jag valt en varmare sovsäck ex Marmot Sawtooth.
Man behöver själv lära sig med egen upplevd erfarenhet hur frusen man är och min egen erfarenhet är att titta närmare mot Tcomfort än Tlimit även om jag är man för att motsvara min komfortzon.
 
Nja, för sommarsäsongen även i fjällen bör Marmot Palisade fungera men för en tresäsongs sovsäck som även skall klara rejäla frostnätter hade jag valt en varmare sovsäck ex Marmot Sawtooth.
Man behöver själv lära sig med egen upplevd erfarenhet hur frusen man är och min egen erfarenhet är att titta närmare mot Tcomfort än Tlimit även om jag är man för att motsvara min komfortzon.

Ja, det är ju individuellt hur varm man är. Är det lite kallare än vad sovsäcken klarar så kan man sova med lite mer kläder. Men Sawtooth är en fin säck. Notera att den är lite bredare än många andra säckar från Marmot.

Glöm inte ett liggunderlag som klarar den temp du ska sova i.
 
kolla annaons här på sidan Marmot hydrogen har lika själv men blixtlås kan vara dåligt och lätt gå upp men duger med ylleställ för de flesta finns i olika längder tar liten plats i packningen,har du nät innertält är den kanske för tunn om man är frusen dock
 
kolla annaons här på sidan Marmot hydrogen har lika själv men blixtlås kan vara dåligt och lätt gå upp men duger med ylleställ för de flesta finns i olika längder tar liten plats i packningen,har du nät innertält är den kanske för tunn om man är frusen dock
Jag har själv bl a en Hydrogen, men den klassar jag som en ren sommarsovsäck och inte en tresäsongssovsäck. Jag sover bekvämt i Hydrogen ner till några få plusgrader, men inget för en riktigt frostnatt. Hydrogens storebror Helium är mer lämplig som tresäsongs alternativ, men då till en annan prislapp än vad TS indikerade.

Till TS och som svar på Lavskrikans senaste inlägg i tråden. Fundera på hur du sover vid val av sovsäck, inte bara på temperatur. Om du är i-vändare (vill kunna vända dig inuti sovsäcken och inte bara med sovsäcken) eller trivs med att sova på sidan och vill ha plats att vinkla knäna inuti sovsäcken (som jag själv) väljer du en som medger den rörelsefriheten och undviken modeller med alltför klaustrofobisk skärning.
 
Vi har några the North Face Cat´s Meow som ska ha comforttemp -5 för herrar och 0 för damer.
Med normal värmeunderställ har jag sovit i kallare än så utan bekymmer. 1100gr och inte jättestor men inte heller liten packvolym.
 
Jag har en Marmot Helium och är mycket nöjd med den. Den är kanske lite väl varm för högsommaren och jag får ofta använda den som ett täcke men det fungerar bra. Jag har aldrig behövt frysa en natt, den har hållit mig varm även de gånger jag lagt mig trött, frusen, hungrig och det varit minusgrader i tältet - då är den värd varenda gram.
På tal om gram så väger min 998g i kompressionspåsen vilket jag tycker är OK.
Damtemp: -5
Herrtemp: -12
Pris: 2600:- på rea.

Jag hade tidigare även en Hydrogen men jag tyckte inte att den lilla viktbesparingen jämfört med Helium gjorde den värd att ha kvar.

Polska företagen Cumulus och Roberts tillverkar båda två säckar som du själva kan speca om lite efter behov och kroppsstorlek. En budget på 2000:- begränsar dig lite i valet, köper du en bra sovsäck utav hög kvalitet så håller den säkert runt 20 år så jag tycker att det är värt att lägga till en tusenlapp till eller två när du ändå ska investera i en säck som kan hänga med så pass lång tid.
 
Nja, för sommarsäsongen även i fjällen bör Marmot Palisade fungera men för en tresäsongs sovsäck som även skall klara rejäla frostnätter hade jag valt en varmare sovsäck ex Marmot Sawtooth.
Man behöver själv lära sig med egen upplevd erfarenhet hur frusen man är och min egen erfarenhet är att titta närmare mot Tcomfort än Tlimit även om jag är man för att motsvara min komfortzon.
Även jag utgår från komforttemperaturen.
 
För mig är det där med vinterkomfort mest en rutinfråga. Är sovsäcken för klen för temperaturen får man åtgärda med annat. Använder själv mest en dunsäck för 3-säsonger. Den har komforttemp på -8 grader. Vid -3 till -8 behöver jag ta på mig rätt mycket samt ha balaklava och varma strumpor. Avslutar kvällen med ett gympapass innan jag kryper ner samt förvarar alla kläder, inklusive skor i sovsäcken under natten. Annars blir morgonen hemsk. Har dessutom ett cellplastunderlag (R-värde 2) över mitt uppblåsbara (R-värde 3,6). Lägger jag cellplastunderlaget underst blir det för kallt vid ca -3 till -8. Jag föredrar lite längre sovsäck. Då är det lättare att sova med huvudet i sovsäcken samt enklare att förvara kläder i fotändan. Använder alltid tält där det finns både mesh och tyg i innertältet. Har alltid någon form av ventilation öppen men vill inte ha drag i ligghöjd när det är kallt.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.