Råd och tips om sovsäckar från fjällmark

Hej alla!


http://www.friluftsvaror.se/sovsackar/dunsovsackar/fjaellmark-dunsovsaeck-duo-2-2x-800g-


Jag har en tid funderat på komplettera/byta ut min sovsäck som är en modell från Biltema. Det är den som ska "tåla" -10gr.
Den fungerar i stort bra men när tempen faller mot 0gr börjar jag frysa lätt trots ett ullställ på kroppen.

Anledningen till att jag fastnade vid denna ide är att "paketet" täcker in alla årstider vad jag kan tro och har fått för mig.

Dessa tillsammans tar ganska mycket plats och väger en del men de få gånger jag övernattar vid minusgrader är ganska få så det kan jag ta, jag har i alla fall möjligheten att kunna värma mig på ett bra sätt tänker jag.

Tilläggas ska att jag har en sommarsäck från Haglöfs att kunna använda mitt i sommaren men ofta är jag frusen och då åker Biltemasäcken med i alla fall.

Är det någon som har erfarenheter av Fjällmarks säckar och eller helt enkelt kan ge mig bättre idéer och tips så är jag tacksam. Dunsäck är i alla fall tanken att jag ska skaffa med anledning av vikt, storlek och så vidare.

Jag kanske är på helt fel spår och tänker fel men som sagt, jag är glad för andra tips och reflektioner och kanske Haglöfssäcken som jag redan har kan användas invändigt i någon annan säck helt enkelt. Kanske bättre att använda 3 tusen till att "bara" köpa en säck i så fall och av annat fabrikat. Fjällmark hör man inte mycket om kvaliteten känner jag inte till på dessa.

Biltemasäcken köpte jag enbart för priset då jag började med vandring för att se om intresset höll sig och det har det gjort med ca 25-30 övernattningar i år och nu vill jag även kunna övernatta vid exempelvis 10 minusgrader och snö.

Jag sover i ett tält från Fjällräven - Akka Dome 3

Se länken ovan till Friluftsvaror / Fjällmarkssäckar

//Thomas
 

Bilagor

  • Skärmavbild 2014-10-19 kl. 15.56.30.jpg
    Skärmavbild 2014-10-19 kl. 15.56.30.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,621
Jag har ingen erfarenhet av den säcken, men om det ser för bra ut för att vara sant är det antagligen det...

750 g fillpower och -18°C komforttemperatur? Jag hittar faktiskt ingen (snabb sökning förvisso) annan säck som klarar det... Dessutom 1500:- för en dunsäck med de specarna? Det behöver inte betyda att säcken är dålig, men jag skulle definitivt ta specarna med en riktigt stor näve salt...

Dessutom skriver du att du är frusen, så du riskerar eventuellt att bli besviken.
 
Det står inget om vilken standard Fjällmark använder, en sak är dock klar det är inte fråga om komfort enligt EN13537.

Tittar man på loftet 19,5 cm (för båda sovsäckarna antar jag) så borde man hamna på en nedre temperatur för herrar (EN13537 T limit) strax under minus 20 grader.

Så minus 10 borde inte vara några problem med båda säckarna.
 
Varning

Jag har ingen erfarenhet av denna säck, men väl av en annan av fjällmarks. Den innehöll bästa kvalitetsdun m.m. m.m.
Visst var den varm, men den fällde dun något extremt. Varje morgon i tältet var det en stor hög runt mig. Sedan gick dragkedjan sönder snabbt och även sömmar. Det visade sig då att de hade sytt den med för liten sömsmån (den som har syerfarenhet vet att då repar tyget lätt upp sig från insidan. Detta hade även skett runt fotplattans yttre söm där det inte borde bli sa hög belastning att det skulle gå sönder om det varit rätt sytt.
Vid reklamation hävdade de att jag varit vårdslös och använt sovsäcken för mycket, detta baserades antagligen på att den var lite missfärgad runt öppningen och då säcken var vit syntes detta väldigt väl. Jag påpekade också att jag inte velat tvätta innan reklamationen på grund av att den släppte igenom så mycket dun och detta skulle vara ok.
De vägrade reklamera den och var även väldigt otrevliga och opålästa.
Själv orkar jag inte med att dra det hela inför rätta och sitter nu med en oanvändbar sovsäck med dun av högsta kvalitet!!!

Rekommenderar inte detta märke!!!!
 
Ok. Uppskattar era svar.
Det känns som jag själv antydde att det kanske är klokare att välja 1 säck istället från en känd tillverkare.
Det känns mer och mer tveksamt detta ju mer jag funderar.
Jag släpper idén om Fjällmark och letar upp en bra säck fysiskt hos en bra leverantör, det känns nog bättre.
Tack åter igen!

//Thomas


..sent using tapatalk
 
http://www.outnorth.se/mammut/alpine-ul-winter-195-l-limepappel.php?group=prod_prod_grp-s1/1538

Jag var ju tidigare inne på Fjällmarks dunsäckssystem men har efter en del letande och funderande tänkt om och tror mer på en syntetsäck då jag ofta och längre stunder kommer vistas ute i fuktig miljö. Hittade denna som verkar ha ett bra vikt/värmeförhållande.
Mammut har jag inga erfarenheter av och säcken är tänkt att kunna användas vid några minusgrader ute.
Har ni erfarenheter av Mammut eller om denna typ av säck i stort?
Tacksam för andra tips eller åsikter :)

//Thomas

ImageUploadedByTapatalk1414170168.869153.jpg


..sent using tapatalk
 
Snugpak

Hej jag anv själv Snugpak å är väldigt nöjd med deras produkter. Dom har väldigt lång erfarenhet av just sovsäckar.
 
Det kan kännas surt att lägga ut mycket pengar på en kvalitetssovsäck men å andra sidan så gör man bara ett sådant köp då det är en livstidsinvestering. God sömn är A och O för en trevlig tur/utevistelse och därför är en sovsäck en så pass viktig del i utrustningen. Bra sovsäckar går också att köpa begagnade till vettiga priser!
 
Är det syntet du är ute efter kan jag inte låta bli att slå ett slag för Carinthia Defence 4

En säck som håller vad den lovar och mer där till. personligen gillar jag dessutom att den har dragkedja på ovansidan vilket är väldigt praktiskt. Fixar minst -15 och är trevlig att sova i, i +5.

maxresdefault.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
zertox Tips och råd Bo och sova 8
Sharkbait Tips&Råd ang tält Bo och sova 8
Sph1nx Råd och tips på tält sökes. Bo och sova 24
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
rikard500 Söker god råd rörande ”sommartält” Bo och sova 8
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
StelÖrjan Tältköp råd Bo och sova 4
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
silverfang råd för långtidsboende i kåta Bo och sova 64
lovni Råd kring sovsäcksköp Bo och sova 2
Sigfridsson Råd om sovsäck/liggunderlag och annan utrustning - Kungsleden Bo och sova 11
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
pipsatan Wolfskin gossamer sommar vandring Råd?! Bo och sova 0
heneng Familjetält råd inför köp Bo och sova 4
nicko_ Råd angående tält för fjällvandring Bo och sova 29
Rickys Råd om Tälten 2013 Bo och sova 15
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
pattepardini råd om sovsäck Bo och sova 4
dangerousdave Storväxt kille behöver råd Bo och sova 11
OBD Råd&Röns tälttest Bo och sova 250
skibummer Råd för tältköp önskas... Bo och sova 19
kroktjarn Råd angående utrustning efterfrågad! Bo och sova 3
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.