Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen?

Köpte ju hammock för ett par år sedan. Nu har jag inte använt den så mycket p.g.a. olyckliga omständigheter, men lite har det blivit ivf. Det är en Hennessy och köpte också deras specialliggunderlag. Det värmde faktiskt gott, men det är för litet, går inte upp tillräckligt på sidorna, och de kroppsdelar som hamnar utanför blir iskalla. Första natten sov jag i kanske +5 (hade varit +7 i stan) och höll allvarligt på att dö - bitvis p.g.a. jag glömt understället hemma dock.:cool:

Vill inte riktigt satsa på dyr (och tung) underquilt eftersom jag inte riktigt har kommit igång med hängandet. Har köpt diverse material för att komplettera. Stort smidigt sjok evazote som jag klippte till i droppform. Blev faktiskt bra, känns inte buckligt att ligga på trots att det går upp på sidorna och blir en del veck. Men, friktionen mot hängmattan var inte att leka med. Jättesvårt att få in i fickan som är avsedd för underlag. Antagligen bäst att lägga det inne i hammocken. Nästa köp blev ett par såna där vindruteskydd för bil på Biltema. I princip samma material som i Hennessy's underlag. Tänker göra det i två formklippta delar, en upptill och en nedtill. Tror det kommer att funka och blir lätt också. Det materialet glider lätt in.

Men, nu trillade jag av en slump på denna underquilt på amazon.se. SEK 399.33, fri frakt.

Beskrivningen är ju helt wacko. Givitvis väger den inte bara 160 g. Det är vikten/kvm. Och den är testad för hur mycket vikt man kan lasta i den, som om man ska hänga i overquilten. Men jag hittade den även på Walmart där vikten anges till 3.3lbs = ~1.5 kg. Samma som SnugPak väger och som kostar 790 + frakt på momojord.

Overmont existerar verkligen och har tidigare även sålt en urbillig hammock som gillas på Youtube. Men de grejerna finns inte längre på deras sajt.

Nu är det så att jag hade bestämt mig för att aldrig mer handla från Amazon. Har blivit blåst flera gånger. Varorna kan .t.ex. säljas och skeppar från var som helst i världen utan att det anges. Är nåt fel får man noll hjälp av amazon och får kämpa med idiotsäljare själv. Men med fri frakt och snabb leverans (kan inte skickas så snabbt från Hongkong) och så lågt pris kändes det ändå rätt säkert, så jag kunde inte låta bli.

Kommer ändå att kämpa på med mina egengjorda underlag (blir mycket lättare), men till detta pris kunde jag inte låta bli att få chansen att prova en quilt. Är säker inte väldens varmaste, som SnugPak antagligen.

Om nån mer testar, var noga med att klicka i rätt ruta för frakten, annars läggs den på. Amazon har ändrat processen, eller om det bara är .se. Det är bara ett par klick och så har man köpt grejen. Det där med att man fick en sista chans att kolla igenom beställningen innan det slutgiltiga klicket är borta.

Redan på fredag ska den komma (säger de!). Kommer att uppdatera då, även om det inte blir nåt test i skarpt läge, bara inomhusbesiktning. ;)
 
Senast ändrad:
Jag hoppas den är vettig, jag funderar själv på att beställa något liknande.
I höstas beställde jag ett vedeldat kök via amazon. Lite snopet när paketet kom. Sidorna på köket var stora sidor på tändsticksask. Och att elda något större än tändstickor blir svårt, en kotte ryms inte...
 
Amazon är skit. CDON är i samma klass, vilket retar mig för jag får regelbundet presentkort där.

Ugående från beskrivningarna tycker jag den borde vara någotsånär jämförbar med SnugPak och priset är ju mkt bättre så. Notera att den är dyrare i USA, på Walmart.

Nu kommer jag inte att testa den på ett bra tag, men jag kan ju ivf uttala mig om hur kvaliten verkar, sömmar och fästanordningar och sånt, om ett par dagar.
 
Jaha, den kom redan idag. Måste absolut ha skickats från Sverige.

Har försökt jämföra den med Snugpak. Uppgifter om den tog jag från Momo Jord och om Overmont från Walmart.

Snugpak
Vikt: 1450g
Längd/bredd: 213cm x 147cm

Overmont
Vikt: 3.3lbs =~1.5kg
Längd/bredd: 271 x 140 cm

Så vikten i princip samma, men Overmont är betydligt längre och något smalare. Om man antar att det är likvärdig fyllning borde Overmont vara lite kallare då ytan blir ganska mycket större (3,8 kontra 3,1 kvm), men i gengäld går den ju upp över huvudet på de flesta.

Orkade inte kontrollmäta, men däremot väga. På köksvågen, men den verkar visa tämligen rätt. I packpåsen med alla tillbehör i väger den 1218g, så lättare än angivet. Då ingår två överdimensionerade karbinhakar à 61g o två ganska grova rep om 3m styck. Repen väger tillsammans 163 g.

Inga instruktion, tvättråd eller nånting följde med. Fattar inte ens vad man ska ha de grova repen till. Tänker de att man ska hänga den från träden???

Provade att skvätta vatten på täcket med handen. Det la sig i fina pärldroppar. Väntade nån minut och skakade av det. Kunde inte se att något sugits upp, så att den är vattenavvisande stämmer nog.

Är ju helt grön på detta, så kollade på filmen på Momo Jord (länk ovan). Då insåg jag två nackdelar. Overmont saknar det där hålet för staglinan. Vad värre är så saknar den linorna längs med täcket som är till för att reglera hur tajt den sitter. Men - den har en sydd kanal längs hela långsidan (bild nedan). Känns som det ligger ett band inne i kanalen, men det kan också vara tyg som sticker upp där. Hur som känns att det är plats över. Så det blir att göra 3 "knapphål" ooh trä in tältlina eller liknande. Tänker mig att man bara kan knyta fast linan i det svarta bandet som finns i varje ända, så slipper man sy fast den. Och hålet i mitten för att reglera spänningen då.

OK, bilder på hur det ser ut i ändarna och på den sydda kanalen längs långsidorna. Orkade inte fixa med nån vettig belysning, är bara sänglampan. Eventuella färskiftningar och att tyget ser "reflexigt" ut och på ena bilden väldigt grovt beror på det. Färgen är en varm militärgrön på utsidan, som m59-jackan ungefär, och silvergrå på insidan. Tyget är mjukt och trevligt med lite flanellig yta.

P2240001_DxO_darkt-E.jpg P2240002_DxO_darkt-E-small.jpg


Summa summarum så är jag nöjd. Finns lite som måste åtgärdas, men till det priset kan jag väl tråckla lite. Karbinhakarna och de mysko repen ryker och ersätts av nåt tunnare. Då borde man spara runt 1/4 kg. Obs att den bara ät okulärbesiktigad än dock, så inga garantier att den håller måttet! 😛
.
 
Senast ändrad:
Spännande, jag har letat efter en billigare underquilt ett tag. Robens har en som kostar runt 600-700 kr men den här verkar ju intressant. Ut och häng nu och återkom med liverecension :)!
 
Jaha, Robens hade jag missat. Kanske hade varit ett bättre alternativ. Du lär få vänta på häng. Jag är mycket frusen och har halvpaj rygg just nu. Tror dock inte den är jättevarm. Den är tunn. Provade att ha den som täcke i sängen igår. Brukar vara frusen när jag lägger mig och fick aldrig riktigt upp värmen. Min vanligt uppsättning är tunnt täcke, ungefär som quilten, + en frottéfilt över, en till om det kniper (dragigt gammalt hus). Gissar att quilten motsvarar det tunna täcket. Men är den för kall tycker jag ändå det är OK lärpengar. Och kanske quilten + Hennessys underlag blir toppen ihop.

Det där snöret jag ska sy in i kanten för att kunna snörpa åt täcket, brukar det vara elastiskt, bungee cord? Tyckte det såg ut som det på Snugpak-filmen.

Håller på att försöka hitta nåt sätt att hänga upp allt inomhus utan att göra större åverkan. Inte för att ligga i, bara för att kunna se hur allt blir och klippa till underlaget jag håller på med. Blev lite väl stor circus när jag gjorde det i (den gemensamma) trädgården förra gången. När jag kom ut efter att ha hämtat en grej i källarn låg 4 barn i den och gungade. Blev jätterädd, hade ju inte alls gjort fast den för att det skulle hålla för sånt!
 
DoctorGlas: Har du hunnit ut med din Hennesy och underquilt än och hur skulle du i så fall säga att det fungerade? Jag har precis beställt en Snugpak till (efter att ha varit väldigt nöjd med min första men nu skall alla i familjen hänga), och den är sydd som en oval vilket verkar fungera bra med asymetriska former. Den du köpt lockar lite med längden, dock har jag svårt att se att den kommer anpassa sig efter en asymetrisk form och hänga bra? Den ser ut att vara för en icke-asymetrisk hammock?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Vimes Tre av fyra i familjen frös tårna av sig i helgen - tips sökes tacksamt! Bo och sova 41
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
frökenf Tips kvalitetstält med höjd invändigt Bo och sova 18
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Vagabond78 Tips/Köpråd liggunderlag/sovsäck för flerårig 3-säsongs användning Bo och sova 2
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Handyman Hammock tips med packning Bo och sova 3
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
VandrarN74 Tips för chalet i Schweiz? Bo och sova 0
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
Smatter Tips ang. tält för varmare temperatur med risk för regn Bo och sova 5
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
seasteel Bra budgetsovsäck? Tips och råd efterfrågas Bo och sova 13
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
Hamplan Tips inför quilt/sovsäck köp sökes Bo och sova 10
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
Beatrice87 TIPS: Bra Fjällräven tälterbjudande just nu Bo och sova 5
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
eclipsetomte Tips och trix hammock Bo och sova 16
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
niklaz Solskyddstält för spädbarn eller andra tips? Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.