Tips på liggunderlag/luftmadrass

Hej,
Har ni några tips på uppblåsbar liggunderlag för max ca 1500kr?

Vill helst inte använda uppblåsbar, men tänkte använda denna skumplast under för att minimera risken för att få punktering.

Funderade på denna liggunderlag, men står inget om R-värde och den kanske är för stor och tung när den är nerpackad i påsen.

Har kollat på Exped SynMat men finns så många modeller att jag inte har någon aning vad skillnaden är förutom när det står längd på de.
Är 171cm och väger 65kg.

Ska användas under sommaren, mest i skogen men kanske nån gång i framtiden uppe i fjällen.

Tack på förhand

Edit:
Har nu tittat på Exped Synmat UL M 7,0 (183cm), de andra modellerna är långa, breda eller mumie-formade.
 
Senast ändrad:
Hej!
När kommer underlaget användas? Sommar, vinter? Ska du vandra med det? Dvs är vikt och packvolym viktigt?

Med tanke på din storlek så skulle jag gå på ett i "vanlig" storlek, ofta 185x52 cm eller där i kring.
 
Hur bråttom har du?

Vi har tre Exped SynMat Basic 7,5 M (183cm) i familjen. XXL har regelbundet haft rea på dem för 799 eller 999. Jag skulle nog inte betala 1499 för det, men för 799 är det helt OK. Om du kan vänta torde det dyka upp en rea på XXL snart igen. Det ser ut som om den senaste slutade för tre dagar sedan...

Du har rätt i att Exped har många modeller. Det som skiljer är vikt, isoleringsförmåga, storlek och form -- och pris.

Jag har ett långt Exped UL (ultralight). UL varianterna är lätta, men sägs också vara mindre hållbara. Thermarest NeoAIR brukar också vara populära men kostar mer.
 
Ska användas under sommaren, under vandring.
Kommer ju ha skummaddrassen utanpå ryggsäcken, så vill ha en liten och lätt uppblåsbar liggunderlag.

Tack, då väntar jag på rean om det kommer.
 
Jag har haft Exped Synmat UL för några år sedan. Men liksom för en hel del andra släppte limningarna efter inte alltför många nätter. I samband med reklamationen hos REI (amerikansk friluftsbutikskedja) fanns inga utbytesexemplar inne utan jag valde istället att byta till en Sea to Summit Ultralight Insulated.

Det är lite tunnare men har väldigt smidiga och bra ventiler och isolerar bra. Personligen gillar/föredrar jag även mattan i övrigt. Jag upplever att den inte knarrar/gnekar/låter lika mycket som många andra.

Kvaliteten på mitt första exemplar var mycket bra. Jag använde det hela Pacific Crest Trail och hade innan dess använt det ett antal veckor också. Inget problem med mögel, trots att jag blåste upp det direkt med munnen.

Efter PCT köpte jag ett nytt exemplar. Detta är jag nästan lika nöjd med, förutom att jag upptäckte mögel nu i somras. Detta trots att jag blåst upp detta uteslutande med den medföljande pumpen som är integrerad i packpåsen. Har därför reklamerat underlaget och hoppas på att få ett nytt exemplar.

I dagarna kompletterade jag även med ett Exped FlexMat Plus för att ha en bekväm matta att rasta på (samtidigt som det kan ge ytterligare isolering och skydd av mitt uppblåsbara). Det är i princip samma som ThermaRest Z-lite men med lite annan design.
 
Allt beror på hur lätt du vill att dit liggunderlag ska vara. Lättare tenderar att vara dyrare och håller ibland sämre. Om jag minns rätt har Exped tidigare haft 2 års garanti på sina lätta UL-underlag, och 5 år på övriga. Numera verkar det vara 5 år för bägge varianterna.

Exped Basic-underlaget på XXL väger 675 gram. Exped Synmat UL M 7,0 (183cm) väger 450 gram. XXLs nuvarande REA-underlag Tensor Regular väger 375 gram för 1299.

Therm-a-Rest NeoAir XLite Regular 6,3 (183cm) är ännu lättare på 340 gram -- men den kostar ännu mer, och är inte kvadratiskt.

Sea to Summit UltraLight Regular (183cm) väger 395 gram, och finns för 935 hos XXL. Den är också mumieformad och i mitt tycke lite tunn med 5 cm tjocklek. Jag vill gärna ha ett tjockare underlag än så, men många sover gott på 5 cm. Jag har haft ett uppblåsbart på 3,8 cm, och redan det är mycket bättre än cellplast. Mitt nuvarande är på 7 cm.
 
Om ditt liggunderlag knarrar en massa när du rör dig (t.ex. NeoAir kan vara extremt knarrigt) så kan du alltid testa att stuva in det i en tunn sovsäcksliner. Det kan minska oväsendet något.

Oftast stör man sig inte så mycket på oljudet själv. Men man kan hålla ev. sällskap vakna. :)
 
I dagarna kompletterade jag även med ett Exped FlexMat Plus för att ha en bekväm matta att rasta på (samtidigt som det kan ge ytterligare isolering och skydd av mitt uppblåsbara). Det är i princip samma som ThermaRest Z-lite men med lite annan design.

Jag har också Exped FlexMat Plus men den är så obekväm, tänkte köpa denna istället som väger mindre för att ha som underlag till uppblåsbar liggmadrass.

 
Vad tror ni om denna?
Finns också som wide.

 
Om du bara ska använda det på sommar (särskilt om det är framförallt lågland) och dessutom tänker ha ett skumplast därtill så finns det ingen anledning att välja ett upblåsbart med isolering. Det är mycket dyrare och kommer inte göra någon skillnad för dig. Köp ett oisolerat, typ Exped Airmat Basic, eller UL-varianten om du vill spara vikt.

Men för att återgå till din ursprungliga post, du säger att du helst inte vill använda uppblåsbart. Då är väl svaret enkelt? Skaffa inte ett uppblåsbart :) Betydligt billigare och mer hållbart, samt ofta även lättare och varmare.
 
Om du bara ska använda det på sommar (särskilt om det är framförallt lågland) och dessutom tänker ha ett skumplast därtill så finns det ingen anledning att välja ett upblåsbart med isolering. Det är mycket dyrare och kommer inte göra någon skillnad för dig. Köp ett oisolerat, typ Exped Airmat Basic, eller UL-varianten om du vill spara vikt.

Men för att återgå till din ursprungliga post, du säger att du helst inte vill använda uppblåsbart. Då är väl svaret enkelt? Skaffa inte ett uppblåsbart :) Betydligt billigare och mer hållbart, samt ofta även lättare och varmare.

Tänkte ha mest för komforten, när man sover på sidan.
Så det kanske inte spelar någon roll om det är 5cm eller 7cm hög?
 
När du använder ett uppblåsbart liggunderlag blåser du först upp det relativt hårt, sedan provligger du och släpper ut luft tills du ligger skönt. Meningen är att du ska "sjunka ner" i underlaget så att du får stöd för hela kroppen, utan att du tar i marken någonstans.

Jag tycker det är lättare att få god komfort med ett tjockare underlag. Hur tjockt du behöver är synnerligen individuellt, men jag har själv betydligt hellre 7 cm än 5 cm.

Jag har samlat på mig en del underlag under åren -- 3,8 cm, 6,4 cm, 7 cm och 7,5 cm tjocklek hemma (i olika längder från Mammut, Exped och Thermarest för att täcka hela familjens behov). De enda som jag tycker är för tunna är de på 3,8 cm, så de används i princip inte längre. Jag har inte haft något på 5 cm, men det torde också fungera för många.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Torzo Tips på liggunderlag över 2 meter Bo och sova 0
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Almgren Tips på liggunderlag för "tjockisar"? :-) Bo och sova 16
linus.holmqvist tips på tält, sovsäck & liggunderlag för helags 3dagars tur. Bo och sova 18
palacona Tips på ett bra liggunderlag Bo och sova 13
pelle.k Tips på bra liggunderlag Bo och sova 6
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
gusfallca Tips på familje/campingtält Bo och sova 7
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Still Alive Tips önskas på sovsäcksöverdrag Bo och sova 15
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Stadsmulle Tips på prisvärt 2.5-3p vandringstält fjäll+vandringsleder 3-säsongs? Bo och sova 2
Dalekarlia Tips på tält Bo och sova 14
Rasku89 Tips på bra dunsovsäckar som tar liten plats i packning? Bo och sova 22
Axe Tips på varmvattenflaska för sovsäcksbruk. Bo och sova 19
Dimman Tips på solotält Bo och sova 22
lundinz Tips på rymlig sovsäck till frugan Bo och sova 6
danisko Tips på sovsäck (vår-sommar-höst) Bo och sova 10
bockastyre Tips på prisvärd dunsovsäck önskas Bo och sova 7
museo12 Tips på rymligt fyramannatält för camping och vandring? Bo och sova 4
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
Henmar Tips på snöre/lina/rep till tarp? Bo och sova 20
Asteroid_207 Behöver tips/åsikter på tält 1-2 personer Bo och sova 4
kiszivem Önskar tips på tält för 5 pers Bo och sova 3
Greenzone Tips på sovsäck Bo och sova 5
Niludde Tips på Tältsäng, Fältsäng, Campingsäng som håller... Bo och sova 10
john76 Behöver tips på tält Bo och sova 8
andreas.lindholm.5 Tips på sovsäck önskas. Bo och sova 6
85662 Tips på tältpåse? Med kompression? Bo och sova 6
ihe Tips på quilt Bo och sova 4
plingen tips på campingar Bo och sova 3
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Tulkas Tips på första tält för rimlig peng Bo och sova 6
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
Johan123 Tips på mesh-tält, myggtält Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mediana Behöver tips på nytt tält inför Kungsleden Bo och sova 22
desireman Tips på relativt lätt tält för 4 personer? Bo och sova 18
ryssen Tips på (ultra-)lätt 2-3p tält Bo och sova 24
monokrom Tips på Tarp! Bo och sova 9
Heikkinen Tips på lätta tältspikar? Bo och sova 21
fredl Tips på rymligt tält för 2 pers (bil/cykel/kajak-camping) Bo och sova 3
Molngrabb Nybliven medlem behöver tips på tält Bo och sova 17
KeA Tips på tält för 2 m. lång Bo och sova 14
ABL Tips på självstagande tält Bo och sova 1
lokatten Behöver tips på nytt 2-3 mans tält Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.