Lätta kök

Jag MÅSTE raskt inhandla ett lättare kök än det jag har. Storlek, vindskydd, stabilitet, pris och ohejdad vana har fått mig att titta på Mini Trangia. En avgörande fråga återstår dock: kan man använda märkets vanliga gasbrännare till settet? Jag har inte riktigt lust att återgå till rödsprit.

Nån som vet?
 
Ta ett lätt gaskök, inte så dyra. Köp nån gryta begagnad eller ta en gammal som du har. Eller köp en lös. Välj storlek som du behagar. Addnature tar t ex 400 för ett MSR pocketrocket, och 500 för ett Optimus Crux. Väl värt pengarna båda. Så slipper du slabba med bensin/sprit/whatever.
 
Aha

Bygga om allstå, och jag som är känd för min centralt placerade tumme.

Jo, jag har tänkt på de påskruvbara brännarna men anledningen till att jag är tveksam är att de är ganska instabila och har längre koktid (än trangia). Jag letade efter en medelväg. Jet-boilen är ju oxå ett alternativ, den är ju inte blytung den heller.
 
Lätt är inte alltid lätt och tryggt.

Har prövat allt och min favorit är Multiköken och kör med bensin.
Primus köken har allt från lätta gas… till ja multiköket. Det som är viktigt är att tänka på att det ska fungera. OK gas funkar bra så länge du håller dig över nollan. Men brukar du inte ha en extra gasflaska med dig för att du är orolig för att gasen ska räcka? Vikten…! Kör du med bensin kan du ha en exakt kontroll på hur mycket du har med dig och sparar vikt. Att du sedan har lättare att hitta bränsle till multi.. är också ett plus. Att även multi… fungerar under all årstider är också en trygghet. Jag rekommenderar ett multifuel kök, Primus.

Ola A.
 
Ett lätt kök (kastrull, lock, vindskydd) ska bli lite buckligt redan vid första användningen. Bucklorna ska sedan kunna jämnas ut med bara händerna många gånger utan att köket tar skada. Jag har ett sådant kök - se bild här http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=42611&pagenumber=2
men i moderna tider accepteras dom tydligen inte av tillverkarna.

Mini Trangia verkar inte ha något riktigt vindskydd och av vikten att döma är det gjort i plåt som är dubbelt så tjock som nödvändigt.
 
Re: Aha

Grinchen; sa:
Jo, jag har tänkt på de påskruvbara brännarna men anledningen till att jag är tveksam är att de är ganska instabila och har längre koktid (än trangia).
Skämtar du med mig? Vad menar du i så fall med Trangia, menar du en gas/bensinbrännare monterad i en Trangiacontainer, eller menar du det ursprungliga Trangia-spritköket? Flertalet toppmonterade gasbrännare har en maxeffekt kring 3000W, och kokar 1L vatten på ca 3 minuter. Har du mer bråttom än så?

Instabiliteten är väl i så fall en mer relevant kritik, men själv har jag aldrig vält/varit nära att välta något av mina kök. Trots många, många kokade vattenlitrar under mysko förhållanden.
 
Re: Lätt är inte alltid lätt och tryggt.

Olaa; sa:
Har prövat allt och min favorit är Multiköken och kör med bensin.
Primus köken har allt från lätta gas… till ja multiköket. Det som är viktigt är att tänka på att det ska fungera. OK gas funkar bra så länge du håller dig över nollan. Men brukar du inte ha en extra gasflaska med dig för att du är orolig för att gasen ska räcka? Vikten…! Kör du med bensin kan du ha en exakt kontroll på hur mycket du har med dig och sparar vikt. Att du sedan har lättare att hitta bränsle till multi.. är också ett plus. Att även multi… fungerar under all årstider är också en trygghet. Jag rekommenderar ett multifuel kök, Primus.

Ola A.


Lite meningslöst utan siffror. Kan man verkligen
beräkna åtgången av fölytande bränsle så exakt i förväg? Och hur är det med matlagning i absiden?

Min kökslösning väger c:a 300 gram. Tillkommer bränsle,
i värsta fall två normalburkar för 10 dagar,
750 gram. Men jag tar nog en stor och en liten burk
med mig till Norge nästa gång.
 
Biltema rules

mellpat; sa:
Jag har ett sådant kök men i moderna tider accepteras dom tydligen inte av tillverkarna.
Jodå. Men kanske inte av premiumtillverkarna. Men t.ex. Biltema säljer friluftskök med flortunna kokkärl som bucklas nästan lika lätt som pajformar. Billiga (139 kr för hela köket) och lätta (102/123 gram för lilla/stora kokkärlet) är dom också. Hela köket är förstås tyngre (totalt 535 g utan brännare) men Trangias gasbrännare (230 g) passar skapligt.
[Ändrat av Sarvi 2007-05-24 kl 10:54]
 
Re: Biltema rules

Sarvi; sa:
Biltema säljer friluftskök med flortunna kokkärl som bucklas nästan lika lätt som pajformar

Nu inköpt (139 kr) och testat. Klart intressant produkt men med i mitt tycke onödigt tjock plåt. Vägde 420 gram utan brännare och utan den stora kastrullen, mot 220 gram för mitt motsvarande men lite mindre esbitkök. Med Biltemaköket kunde jag få intensiv kokning på en halvliter vatten efter bara 5 minuter med en enda esbittablett (14 g). Tabletten fortsatte sedan brinna i ytterligare sju minuter. Tabletten placerade jag på en plåtbit (uträtad sida på läskburk) perforerad med en skruvmejsel och lagd ovanpå brännarhålet i vindskyddet. Så med lite modifikation och 2 hg mervikt kunde jag till min glada överraskning få ett lite större kök som var lika effektivt som mitt ca 40 år gamla esbitkök. :)

Råkar man få ett litet hål i ett tunt al-kokkärl är det enligt min erfarenhet bara att sätta dit en liten dutt epoxi på utsidan där hålet finns. Har hållt länge för mig nu.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
lleberg Lätt och billigt kök, från dealextreme.. vågar man? Lättpackning 22
hodder Nytt kök-Evernew Ti DX Lättpackning 28
tsd val av kök Lättpackning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.