val av kök

Hej!

har länge funderat på vilket kök jag skall välja. Det står mellan primus tilite och etaexpress.
De tankar jag våndas med är om jag skall vara ute säg 1 vecka måste jag då ha en extra gastub som gör att vikten på tilite ökar? och hur gör jag med vindskydd som ingår i etaexpress.
Vikten för tilite är 220g (enligt getout) + 60g vindskydd (om man inte kan använda någon folie av något slag som är lättare, eller helt enkelt sitta för vinden)+ gasbehållar extra (om det nu skulle behövas).

Vid varje måltid så brukar jag koka vatten, dvs både frukost, lunch, middag och kvällsfika.
(ofta dessutom två gånger, för kaffe etc om det inte räcker för det med en kokning.. men kaffet tar jag ofta efter måltiden och då hinner vattnet ofta kylas avsevärt och inte helt ovanligt fyllas av proteinrika knott och mygg)

Den andra delen i tanken mellan dessa är att jag gärna förutom att använda mig av torrmat där man fyller påsen med varmt vatten och därefter äter ut påsen också vill ha möjligheten att köra mat man kan inhandla från ica, typ spagettibolognäs (eller hur det nu stavas). Frågan är, rumms det att tillaga mat i tilite?

Personligen ser jag fördel i tilite för piezotändningen och dess format + att det är lätt och liten bulk, men jag vet inte om det räcker till?!

Vill gärna höra erfarenheter kring detta och rekommendationer. Har nu endast tittat på dessa speciellt, men det finns väl ingen motsvarighet? (iof kanske optimus terra weekend eller nå)

Hur bör jag göra? Hur skulle ni göra? hur gör ni?

/Tobias
 
Jag tänkte använda en Caldera Cone Keg system i år på 181 gram utan sprit. Man KAN använda höljet som mat/drick-kärl men undrar om det inte blir lite messy med diskningen om man är ute i vecka. Återstår att se. Gillar att allt kan packas ihop och att ytterhöljet skyddar den något omtåliga aluminiumburken.

info: http://www.antigravitygear.com/trail-designs-caldera-keg-f.html

demo: http://www.youtube.com/watch?v=A9hRpikKrSI

finns bla att köpa på www.racelite.de (fast de är rätt dyra).

Finns även en variant som går att elda i men då blir det sot över allt så den känns inte aktuell innan jag sett någon använda den.
 
Jag har tyvärr ingen erfarenhet av något av köken, men möjligen gör det ju mig opartisk :)
Jag skulle resonera så här:
Tilite är lättast. Det bör kompletteras med ett vindskydd, som ökar vikten med uppåt 60 gram. Vissa sådana vindskydd gör att man kan använda andra kastruller (även riktigt stora för familjebruk) vid behov.
Hela ETAexpresskoksetet tycker jag är onödigt tungt. Det krävs väldigt långa turer för att tjäna in vikten på väremväxlarfunktionen i form av mindre gasförbrukning.
Alltså Tilite

Jörgen
 
Jag har en primusbrännare som liknar Tilite. Tror den heter Primus Micro. Jag använder mina gamla kärl till lilla Trangiaköket. Som vindskydd använder jag 2 ugnsfoliesjok som jag viker ihop. Dom är vikta dubbla för bättre stadga när jag använder dom. Dom räcker en vandring. Dessutom har jag med mig ett fotstöd till gasbehållaren, 30g enligt GetOut.
2 stycken 230g gasbehållare räcker för en veckas vandring för 2 personer. Den ena behöver inte vara full vid starten men åtminstone halvfull.
 
Jag har ett Primus EtaExpress och det är både snabbt och bränslesnålt om jag jämför med mitt trangia med gasbrännare eller det gamla TechnoTrail.
Jag antar att det är för att brännaren konsentrerar lågan rakt upp samt att flänsarna på kastrullen gör sitt till..?
Förra sommaren så räckte det med 1 st 230g tub "Biltemagas" i 11 dagar på min cykelsemester.
Frukost, kaffe, middag + kaffe och ännu mera kaffe, då skall tilläggas att jag inte kör med påsmat.
Knorr Spagetteria eller potatismos m.m. är mycket billigare...
 
Men vad är egentligen fördelarna med att använda gasspis på sommarhalvåret? För mig har det bara lockat att köpa en för att kunna laga mat i tältet när det är pissigt väder utan att sätta eld på duken.
 
Men vad är egentligen fördelarna med att använda gasspis på sommarhalvåret? För mig har det bara lockat att köpa en för att kunna laga mat i tältet när det är pissigt väder utan att sätta eld på duken.

Att det går supersnabbt, inbyggd tändare och att slippa allt spill med sprit var de största anledningarna för mig.
 
Jag har använt toppmonterat gaskök tidigare (MSR Pocket Rocket) Bra kök, men det blir lite väl högt och instabilt att laga mat på.
Jag köpte istället ett MSR Windpro, spindelmodell, vikt 194gram, betydligt stabilare när man skall röra om i grytan.
http://www.getout.se/item.asp?katid=175&item=5426

Mitt toppmonterade Markill-kök väger packat 118 gram, vartill kommer tång och kärl, totalt 270 gram. Jag brukar oftast för säkerhets skull hålla kärlet med tången under hela matlagningen, vilket är obevkämt; så det är tänkbart att jag är beredd att lägga ett extra hekto på den här modellen, om den är rimligt effektiv och robust. Mitt kök har därtill den nackdelen att det sitter en skruv på toppen. Man måste vaka hela tiden på att den inte skruvar upp sig under transport, ty då hålls inte vingarna på plats. En gång trillade skruven ut när jag tog fram köket, tog en stund och en hel del tur att hitta den! Tycker inte om att en hel tur ska hänga på en sådan liten detalj.

MSR Windpro närmar sig ETA express i vikt, och eftersom jag brukar ha två gasburkar för två veckor söderut (plus mat för en vecka och kartor för tre) är kanske det alternativet i praktiken vikteffektivt. Men är det inte väldigt skrymmande?
 
Mitt toppmonterade Markill-kök väger packat 118 gram, vartill kommer tång och kärl, totalt 270 gram. Jag brukar oftast för säkerhets skull hålla kärlet med tången under hela matlagningen, vilket är obevkämt; så det är tänkbart att jag är beredd att lägga ett extra hekto på den här modellen, om den är rimligt effektiv och robust. Mitt kök har därtill den nackdelen att det sitter en skruv på toppen. Man måste vaka hela tiden på att den inte skruvar upp sig under transport, ty då hålls inte vingarna på plats. En gång trillade skruven ut när jag tog fram köket, tog en stund och en hel del tur att hitta den! Tycker inte om att en hel tur ska hänga på en sådan liten detalj.

MSR Windpro närmar sig ETA express i vikt, och eftersom jag brukar ha två gasburkar för två veckor söderut (plus mat för en vecka och kartor för tre) är kanske det alternativet i praktiken vikteffektivt. Men är det inte väldigt skrymmande?
Nej, jag tycker inte det är särskilt skrymmande. Benen skjuts ihop för transport, det får plats tillsammans med tändstickor,handtag m. m. inuti kokkärlet. (Trangias 1 L. alukastrull)
 
tack för alla kommentarer!

Övervikt för tilite. Jag äger redan ett omnifuel som jag kan använda vid andra sammanhang och det känns naturligt att gå på ett så lätt som möjligt för annars lär jag inte bli fullt nöjd (då med tanke på vikt och bulk).

Någon som har en känsla för hur stöttåligt titankastrullen är?

/Tobias
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.