Test av tre lätta ryggsäckar!

Har nu i dagarna köpt/lånat hem tre relativt lätta säckar för att testa ut vilken jag ska köpa i jakten på kilona och bekvämare vandringar :)!

De är: Haglöf lim45, Osprey Talon 44 och Bergans Helium 55.

Alla ryggsäcarna väger in mellan 1138-1193g.

Testet genomfördes med ca: 11.5kg totalvikt(ink säck och 800g vatten-minskande)under 7km(3*7km) rask promenad i jogginspåret!
Försökte att packa likadant i säckarna, en mjuk kudde i botten och tejpade tidningsbuntar längs ryggen ovanpå.


Haglöf Lim 45l.
Vikt 1193g
Pris 1300kr

En väldigt hög/djup säck (70cm) och precis som fjäderlätt skriver på sin sida så är det bra om man packar något mjukt i botten av säcken för annars finns risk att ramen ligger ann mot ryggen/svanken något.
Säcken känns av dom tre som den mest robusta, upplevs som den tjockaste och rivtåligaste väven.
Sidofickorna(mesh) är två på varje sida och med gott om plats för regnkläder, tältpinnar...
I mittenfickan utanpå placerade jag min vattenbehållare..(ficka för den finns inne i säcken).
Midjebältet är styvast och bredast av dom tre och gör vandringen bekväm. Det går även att ta bort om man vill spara vikt...
Avskalad och ren design, de få remmar som finns komprimerar packningen så att allt blir ett fast paket!
Säcken har rullöppning och det går att fästa liggunderlag på utsidan med hjälp av remmar om så behövs.
Botten är avsmalnande och vikten ligger efter ryggen/högt.
Kändes bra att gå med, inga problem med vikten och det kändes som om man kunde lägga i ett par kilo till utan problem.

Betyg: Klart godkänd.


Ospey Talon 44l
Vikt 1138g
Pris 1200kr

Finns i två olika rygglängder S/M och M/L det här var en M/L (jag är 190cm).
Massor av för långa remmar överallt vilket för sig är bra när man ska dra åt och komprimera..men hjälp!!!
Två fickor i topplocket, vilket oxå är löstagbart och reglerbart! Öppning även nere i underkant av säcken, dragkedjorna och snörerna har mbra öglor, lätt att använda även med handskar på. Sidofickorna och fickan utanpå är i strech(i den hade jag mitt vatten). Den egentliga fickan för vattensystemet ligger mellan ryggplattan och själva säcken. Det finns rem för upphängning om du har "handtag" eller dyligt på din vattensäck!
Bärremmar och midjebältet är välventilerat och sitter riktigt bra runt kroppen. Lite lull-lull man kunde vara utan, såsom två små fickor på midjebältet-irriterar mest!
Säcken får en lägre tyngdpunkt än Haglöf:en men klarade vikten utan problem.
Med saxens hjälp kan man nog vinna minst 100g känns det som!

Betyg: Klart godkänd!


Berans Helium 55l
Vikt 1162g
Pris 1900kr

Tunnaste väven, rip-stop nylon. Är Inte reglerbar i rygglängd, en ficka i topplocket som sitter fast. Vätskesystem finns inne i säcken. Två sidofickor i mesh, kompresionsremmarna är få, enkla, robusta och bra. Inget onödigt på den säcken!
Känns gedigen trots sin tunnhet.
Öppnas genom toppen och via en dragkedja som löper från toppen till botten på sidan. Snörerna som stänger topplocket och snölåset saknar draganorning och måste knytas, Dåligt!(det får man ordna själv).
Midjebältet är bäst/mest vaderade av dom testade säckarna. Den sitter skönt på ryggen och jag tyckte att den klarade vikten bra. Stabil.
Finns även att köpa 4liters sidofickor som komplement.

Betyg: Godkänd


Övrigt. Både Bergans och Osprey har no-name dragkedjor på säckarna!

Vilken det blir vet jag inte ännu, ska hinna gå ett par km i morgon oxå för en sista utvärdering...


//A
[Ändrat av andy69 2007-05-29 kl 21:00]
 
I dagsläget är jag inte ute efter en liten ryggsäck, men det är alltid kul att ta del av liknande tester. Speciellt när någon är så hängiven i sitt uppdrag som du verkar vara ;)

Mvh /Joel
 
Abolut ett bra initiativ, det blir alltid mer intressant när olika lösningar ställs mot varandra. Ska bli intressant att höra vad du valde och varför!
 
Mycket intressant

jämförelse.

Har du någon uppfattning om den faktiska packvolymen skiljer sig mellan säckarna?

Verkar som du menar att Bergans Helium tål vikt något sämre än de andra två stämmer det?

Eftersom du är relativt lång och sannolikt också har en lång rygg, passar då Berganssäcken din rygglängd lite sämre än de överiga två?

Thure
 
snörena på Bergans Helium

På min säck finns vanliga snören med "dragsko" eller vad det kallas.Däremot är de rätt tröga att dra i.
Jag tycker själv 12 verkar vara en vettig viktbegränsning,men det är jättegott om litrar kvar,så kanske säcken skulle varit lite mindre.
 
Re: Mycket intressant

thureb; sa:
Eftersom du är relativt lång och sannolikt också har en lång rygg, passar då Berganssäcken din rygglängd lite sämre än de överiga två?

Thure

även jag intreserad av denna frâga, tack för input!

Mvh, Mats
 
Test 2...

Kul att se att ni uppskattar mina tester :), men dom är ju oxå högst individuella..hur ni upplever dom kan ju vara annorlunda.

Har nu averkat ytterligare ett par vändor på spåret med ryggorna, nu med ytterligare ett och etthalvtkilo och fyllt ut dom volymmässigt med kuddar.

Haglöf lim 45...viktökningen försämrade inte bäregenskaperna, däremot så irriterade jag mig rejält på ramen längst ner(som jag skrev om i test 1). Den ligger konstant och irriterar, och trots lite våld så har jag inte lyckats böja rören på något sätt :-(!
I nuläget är den svårast att ställa in till en perfekt passform vilket är synd då jag uppplever den som den robustaste säcken!

Osprey Talon 44...Viktökningen försämrade bäregenskaperna, den blev lite mera sladdrig och avbärarbältet är nog på sitt max med den vikten.
Minskade ner till 10-10.5kg och då kändes den mycket bättre.

Bergans Helium 55...viktökningen försämrade inte bäregenskaperna och det känns spontant som om den klarar ett par kilo till! Den sitter nu stabilast av dom prövade säckarna..

Summa sumarum: Helimsäcken har seglat upp till favorit, det med tanke på bäregenskaperna om jag ska överskrida 11kg startvikt och att den har bättre möjligheter att fästa volymkrävande utrustning på utsidan(2cellplast liggunderlag samt ett tält) under vintertid eller så.

Osprey säcken är fortfarande väldigt bra, har granskat den in i absurdum och den känns väldigt välgjord med smarta lösningar som jag saknar på Heliumsäcken!

Haglöf säcken...är inte längre kvar i nuläget, pga strulet med ramen.

Min startvikt (totalvikt) för 7dygn i fält kommer att ligga på mellan 9,5-10 kg i nuläget.
 
Helium på rygg..

Malindo; sa:
thureb; sa:
Eftersom du är relativt lång och sannolikt också har en lång rygg, passar då Berganssäcken din rygglängd lite sämre än de överiga två?

Thure

även jag intreserad av denna frâga, tack för input!

Mvh, Mats

Faktum är att den sitter väldigt bra, faktiskt stabilast mot ryggen av ovannämda ryggsäckar, det trots att den inte går att reglera på något sätt.
Den finns ju oxå i 40l och den kanske passar kortare människor?
Bergans uppger på 40liters en längd mellan 155-190cm och 55:an 160-190cm...

//A
 
Re: snörena på Bergans Helium

brigas; sa:
På min säck finns vanliga snören med "dragsko" eller vad det kallas.Däremot är de rätt tröga att dra i.
Jag tycker själv 12 verkar vara en vettig viktbegränsning,men det är jättegott om litrar kvar,så kanske säcken skulle varit lite mindre.

Se där...på "min" säck saknas det dragskor! Kanske ett söndagsexemplar..?

//A
 
Volymer

thureb; sa:
jämförelse.

Har du någon uppfattning om den faktiska packvolymen skiljer sig mellan säckarna?

Thure

Volummässigt så upplever jag det som om Heliumsäcken med sina 55l är den klart rymligaste, därefter följt av Limsäcken som är väldigt djup och "kvadratisk". Mätte upp den packad med kuddar och dyligt till ca 65*30*20cm, medans dom andra är kortare och "bulligare".
Talonen sväljer oxå sina litrar bra tycker jag, samt att den har bättre möjligheter att stuva undan regnjackor/vantar och så på utsidan i stretch fickorna..

Jag har inga problem med att få plats med all utr inklusive mat för 7dygn i någon av dom.

//A
 
Jag och min flickvän har varsin Heliumsäck, 40 resp 55 l. Det är den gamla några hekto tyngre varianten. På dessa kan man reglera rygglängden. Själv tycker jag att 40 l versionen är bättre. Det blir som någon nämnt tidigare onödigt mycket utrymme över i den stora. Även för en veckolång Sarektur.

Mange
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oscar jensen Caldera Cone, test Lättpackning 18
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
L.A. Tre tråkiga... Lättpackning 8
alven Tarptält i tre säsonger Lättpackning 30
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.