Lätta kängor för varmare klimat.

Ska ut på en långresa i asien och mellanöstern och söker nu ett par bra lättviktskängor för varmare klimat.

Kommer bl a vandra i nepal mm. Reser förövrigt med en klättermusen gungner kev 40 liter och så snål packning som möjligt.

Håller även på med att göra en komplett packlista för denna resa för att få en optimal packning: http://danneman-design.com/blog/?page_id=531

tack på förhand.

Daniel
 
Har begränsade erfarenheter från MÖ, NA och CA. Lättare kängor med insidan utåt ok, strumpor behövs för att hålla foten skyddad fråm värme och kängan. I djungel är gummistövlar bättre än sk djungelkängor. IDF kanfaskängor är ett skämt. Mina erf och tankar.

go tur
 
Jag äger ett par norska ökenkängor (i mocka - eller "insidan utåt" ;)) som är hyfsade.
Men om man inte måste ha skor som matchar en fältuniform skulle jag nog helt enkelt köpa mig ett par lätta, halvlåga vandringskängor utan membran.

Salomon har numera skor i "mjukskal-material" som är tunna och fina, men ändå stabila. Jag upplever själv att vaddering är lika illa för fotklimatet som membran (eller värre faktiskt), så se till att skorna inte är stoppade.

Halvlåga tycker jag de ska vara, inte främst för stödet utan för att inte en massa jox ska åka ner i skon när man knatar i terrängen.

Förslag: Salomon Fusion (med reservation för att färgen inte är den bästa när det är 40 grader och sol)
3034-234054-3.jpg



[Ändrat av Martin Fjaderlatt.se 2007-04-02 kl 10:26]
 
Jag har ingen erfarenhet av ökenvandringar i rena sandlådor, men de flesta öknar är ju inte av just den karaktären utan torra och steniga. Men det kanske inte är så utpräglat ökenklimat det handlar om, utan just varmt och ibland t o m fuktigt.

Luftande material, alltså inte Mextex, och någon form av lätt damask som hindrar skräp och småsten från att komma ned i skorna.

Ser (som vanligt) inget behov av kängor för det ändamål du beskriver utan jag skulle välja ett par snabbtorkande och välventilerande trail runners i mesh. Yllestrumpor och vid behov ett par vattentäta strumpor typ Sealskinz.

Jörgen
 
Tack för alla svar.

Kängorna ska inte endast vara för öken utan öken/tropiskt klimat då jag kommer vara i blandad miljö. Angående låga skor så är jag lite skeptisk mot stabiliteten med dessa. Besteg Fansipan i Vietnam med ett par Garmont Nagevi lågskor (ej goretex). Tyckte då att de var lite för ostabila att vandra i och även skavde något vid övre kanten av bakdelen.

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)
Ska kolla vidare på denna sko och liknande, tack för förslaget.

Jörgen Fjaderlatt.se (Jörgen Johansson)
Ska ta dina tankar med välventilerande trail runners i mesh i åtanke oxå.

Danke

//Danne
[Ändrat av macgunde 2007-04-02 kl 11:30]
 
macgunde; sa:
Tack för alla svar.

Kängorna ska inte endast vara för öken utan öken/tropiskt klimat då jag kommer vara i blandad miljö. Angående låga skor så är jag lite skeptisk mot stabiliteten med dessa. Besteg Fansipan i Vietnam med ett par Garmont Nagevi lågskor (ej goretex). Tyckte då att de var lite för ostabila att vandra i och även skavde något vid övre kanten av bakdelen.

Martin Fjaderlatt.se (Martin Nordesjö)
Ska kolla vidare på denna sko och liknande, tack för förslaget.

Jörgen Fjaderlatt.se (Jörgen Johansson)
Ska ta dina tankar med välventilerande trail runners i mesh i åtanke oxå.

Danke

//Danne
[Ändrat av macgunde 2007-04-02 kl 11:30]

Har du faktiskt använt ett par Nagevi i ett sådant sammanhang så har du ju en del på fötterna i din argumentation :)

Jag har också ett par Nagevi och de är ju förhållandevis stadiga tycker jag. Annars är det väl ganska tveksamt, men väl inarbetat, huruvida kängor verkligen ger mer "stöd". Skafthöjdens betydelse är sannolikt inte så stor. En intressant kommentar i frågan finns från Mats Hedblom, VD på Haglöfs, i en nyligen utkommen bok i ämnet ;-)

"Nuförtiden vandrar jag alltid i lågskaftade, lätta vandrarskor. Det är ju skons sula och vridstyvhet som är avgörande för stabiliteten - inte höjden på skaftet"

Han kan ju inte precis beskyllas för att tala i egen sak, vilket jag tycker hedrar honom.

Jörgen
 
Ska kolla runt på mer mer lågskor. Några mer tips på butiker och modeller?
Det funkade helt okej att att vandra i min nagavi, men dock något instabila jämfört när jag använder mina meindl island här hemma. Därför mina funderingar på kängor.
Skorna/kängorna måste dock vara lätta och smidiga då packningen inte får vara för stor och tung.

Tack för kommentaren.

Danne


Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Har du faktiskt använt ett par Nagevi i ett sådant sammanhang så har du ju en del på fötterna i din argumentation :)

Jag har också ett par Nagevi och de är ju förhållandevis stadiga tycker jag. Annars är det väl ganska tveksamt, men väl inarbetat, huruvida kängor verkligen ger mer "stöd". Skafthöjdens betydelse är sannolikt inte så stor. En intressant kommentar i frågan finns från Mats Hedblom, VD på Haglöfs, i en nyligen utkommen bok i ämnet ;-)

"Nuförtiden vandrar jag alltid i lågskaftade, lätta vandrarskor. Det är ju skons sula och vridstyvhet som är avgörande för stabiliteten - inte höjden på skaftet"

Han kan ju inte precis beskyllas för att tala i egen sak, vilket jag tycker hedrar honom.

Jörgen
 
macgunde; sa:
Ska kolla runt på mer mer lågskor. Några mer tips på butiker och modeller?
Det funkade helt okej att att vandra i min nagavi, men dock något instabila jämfört när jag använder mina meindl island här hemma. Därför mina funderingar på kängor.
Skorna/kängorna måste dock vara lätta och smidiga då packningen inte får vara för stor och tung.

Tack för kommentaren.

Danne

Problemet med skor är ju att fötter är så olika. Man måste prova. Jag knallade runt bland butiker i Stockholm i förra veckan på jakt efter skor till min fru. Känslan var att sommarsortimentet inte riktigt kommit, men annars tror jag det är bästa sättet. Sedan skadar det ju inte att ha en idé.

Jag går med ett par vattensportskor från Salomon i alla väder, men de ger betydligt sämre stöd än terränglöpningsskor. Men de är luftiga och torkar snabbt, och jag har inte haft något problem med det ev dåliga stödet. Skulle tveklöst använda dem på den typ av resa du skall göra. Men det är ju jag.

Ett par skor som är likartade är Merrell Waterpro. De har bättre bakkappa, vilket borde ge bättre stöd. Har dock inte provat. Inov-8 har ju gott rykte, skulle gärna prova men de är ju inte lätta att hitta IRL.

Det finns ju multisportare och bergslöpare som lurar i vassen här på Utsidan. De kan säkert ge ytterligare tips.

Jörgen
 
Sant att fötterna är olika, ska testa mig fram tills jag hittar de optimala förstås. Tack för dina tankegångnar, man blir lätt ingrodd i sina egna tankar så det behövs lite diskussion ibland =).

//Danne

Jörgen Fjaderlatt.se; sa:
Problemet med skor är ju att fötter är så olika. Man måste prova. Jag knallade runt bland butiker i Stockholm i förra veckan på jakt efter skor till min fru. Känslan var att sommarsortimentet inte riktigt kommit, men annars tror jag det är bästa sättet. Sedan skadar det ju inte att ha en idé.

Jag går med ett par vattensportskor från Salomon i alla väder, men de ger betydligt sämre stöd än terränglöpningsskor. Men de är luftiga och torkar snabbt, och jag har inte haft något problem med det ev dåliga stödet. Skulle tveklöst använda dem på den typ av resa du skall göra. Men det är ju jag.

Ett par skor som är likartade är Merrell Waterpro. De har bättre bakkappa, vilket borde ge bättre stöd. Har dock inte provat. Inov-8 har ju gott rykte, skulle gärna prova men de är ju inte lätta att hitta IRL.

Det finns ju multisportare och bergslöpare som lurar i vassen här på Utsidan. De kan säkert ge ytterligare tips.

Jörgen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
Zachie Övergång från kängor till lågskor 2014-2015 Lättpackning 133
wistrom Meshskor och kängor i samma grupp? Lättpackning 4
thomalin Kängor - Behövs dom? Lättpackning 120

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.