Lätta självuppblåsande liggunderlag

Sammanlagt 7 nätter på uberlite.det är obekvämt.Fungerar ,men inte för en god natts sömn.
Ser att det finns ett snarlikt som heter alpinlite och är 4cm på de uppblåsta partierna.300gram.
de extra 30 grammen skulle väl tänkas kunna ge tillräcklig komfort.
Sen gäller det ju att ligga kvar på detta lilla underlag;det är lätt man ligger på sidan av det när man vridigt och vänt på sej några gånger.
 
Sammanlagt 7 nätter på uberlite.det är obekvämt.Fungerar ,men inte för en god natts sömn.
Ser att det finns ett snarlikt som heter alpinlite och är 4cm på de uppblåsta partierna.300gram.
de extra 30 grammen skulle väl tänkas kunna ge tillräcklig komfort.
Sen gäller det ju att ligga kvar på detta lilla underlag;det är lätt man ligger på sidan av det när man vridigt och vänt på sej några gånger.


Har du använt det som enda liggunderlag? Detta påverkar i så fall fömodligen erfarenheterna en hel del. Jag har alltid någon form av cellplast under självuppblåsarna vilket så klart påverkar min bedömning och mina omdömen. Detta är viktigt att tänka på när man läser mina intryck.

Min gissning är att Torsolite fungerar bättre som enda underlag eftersom det sannolikt är svårare att hamna på en icke isolerande yta. Antingen ligger man på det eller bredvid det och detta märker man.

Jörgen
 
använde det som enda underlag,ryggsäcken under benen.
Föredrar mitt korta downmat.
Ingen större vikt vinst och definitivt mer volym med cellplast och uberlite.
 
punkteringsbenägenhet

Svårt säga,alla uppblåsbara jag använt genom åren har hållit,liksom tältgolven.
Har aldrig använt och tänker inte använda uppblåsbara liggunderlag direkt på backen,(har sittlapp)
Det är rätt självklart för mej att inte tälta med vassa stenar och pinnar etc kvar där jag slår upp tältet.
 
hur är det med punkteringsbenägenheten?

Om du är intresserad av att testa UberLite kan du få köpa mitt för en billig penning ;)

Det är helt enkelt för smat för att ligga på, ligger man på rygg hamnar armbågarna utanför. Dessutom är det så kort att om jag ska ha höfterna och axlarna där det är brett (vilket man bör) så får jag ventilen som huvudkudde. Najs.

Punkteringsbenägenheten vet jag inget om, jag har bara testat det en vecka och det höll då. Jag tror inte att jag kommer ta reda på nåt mer om den heller...

EDIT:
Läste texten på Fjäderlätt. I min recension skriver jag att UberLite troligen fungerar bättre ihop med ett hellångt liggunderlag, precis så som Jörghen testat. Kanske testar jag det, det ger i alla fall en totalvikt på runt 500 (UberLite + Jysk cellplast hellång) kontra min nuvarande standardlösning (Therm-a-rest 3/4 + Jysk cellplast halvlång) som landar på ca 650.

EDIT2:
Recensionerna (undertecknad samt brigas) är lite trassliga att hitta, de ligger inte under "Läger/Liggunderlag", man får söka efter dem. Eller klicka här: http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2710
 
Senast ändrad:
hur är det med punkteringsbenägenheten?

Envar som vill ligga bekvämt, scannar över ligg och golvytan, samt vid behov tar bort grenar, stenar och kottar innan den brukas.
Mer än 40 år med tunna luftmadrasser, Thermarest etc aldrig en punktering. Men jag har sett mindre försiktiga lyckas med punkteringar.
//J
 
Min egen erfarenhet av både korta och långa Thermarest är att punkarisken är störst i packningen. Jag hör nu till dem som inte har ngt speciellt system att packa utan bara vräker ned saker i ngn lämplig ordning, alltefter vad som ska fram först eller vad som kan behövas under etappen.
 
Hittar inte!

300gram/3,8cm underlaget heter mountain lite.Det finns på moontrail.com

Jag blev nyfiken och ville kolla ditt underlag "mountain lite" på moontrail.com, men kunde tyvärr inte hitta det. Kan det möjligen ha utgått ur sortimentet? Jag har e-mailat Moontrail om detta men ännu inte fått något svar.
 
Min egen erfarenhet av både korta och långa Thermarest är att punkarisken är störst i packningen. Jag hör nu till dem som inte har ngt speciellt system att packa utan bara vräker ned saker i ngn lämplig ordning, alltefter vad som ska fram först eller vad som kan behövas under etappen.

Möjligen hamnar UberLite lite i underläge här eftersom den medskickade packpåsen är i mesh. Men det går ju lätt att ändra på.

Knö ner det i klädpåsen så ligger det vadderat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
thureb Bra och lätt liggunderlag? Lättpackning 1
Dosferra Modifierat uppblåsbart liggunderlag. Lättpackning 0
beo Liggunderlag och vatten Lättpackning 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.