storkosan vs lätta-asken ,besticken

Behåller storkosan:
Handtag att hålla i,stadig.Slipper bränna sej.
Utmärkt att ösa vatten över sej vid kropps-och hårtvätt.
- för lätta-asken:ska man äta som en hund;man kan ju inte hålla den i handen utan att bränna sej.
Besticken:har bara en lätt lexansked med ;kniv och gaffel har aldrig använts hittills.
 
Jag har isolering av liggunderlag till lätta-asken, men det är främst när man t.ex. gör gröt i den (häller kokande vatten över klippta gryn) som den blir varm. Annars har jag inte haft några problem att hålla i den när jag ska äta. Jag menar, är maten så varm att jag inte kan hålla i lätta-asken så lär maten ändå vara för varm för att stoppa in i munnen.
 
Har funderat en del kring smörasken. Finns det inte en viss risk att den pajar? Typ där botten går upp till "väggar"? Nu är ju det inte en värre katastrof än att man kan äta ur kastrullen men en söndrig grej är en onödig grej.
 
När det gäller köksgrejer verkar vanan vara lika fast som matvanorna, helrigida.
I för övrigt tämligen lätta packningar dräller det av ät och köksgrejor, trots att spisen bara rymmer en burk.
Burk, kåsa, sked räcker länge. Storkåsan är mycket mångsidig...
 
brigas; sa:
Behåller storkosan:
Handtag att hålla i,stadig.Slipper bränna sej.
Utmärkt att ösa vatten över sej vid kropps-och hårtvätt.
- för lätta-asken:ska man äta som en hund;man kan ju inte hålla den i handen utan att bränna sej.
Besticken:har bara en lätt lexansked med ;kniv och gaffel har aldrig använts hittills.

Varför storkåsa istället för ett lätt kokkärl?

På solotur: kokkärlet används både för att laga mat i och äta ur. En pryl mindre att bära.

På tur med delat kök: var sitt kokkärl att äta ur eller laga i ger större möjligheter vid matlagningen än 1 kokkärl och två storkåsor. Förmodligen lägre vikt oxå.

IMO,

//J
 
Real meal..

I vintras använde jag en tom real-meal påse som matkärl, drack soppor ur den! Går oxå alldeles utmärkt att äta vanlig mat i fler än en gång. Enkel att skölja, och sedan rulla ihop och stoppa i byxfickan :)!

Minimalt med plats och väger inte många gram!

//A
 
Det mesta går. Vill man går det att använda en brädbit:

cpic467ba6163a049.jpg


Blir lite knepigt med söppe bara.

Men jag håller med brigas. Föredrar för riktig mat att återanvända storkåsan framför smörbyttor och realpåsar. Realpåsar blir det tillräckligt av ändå.

cpic467ba5ec786bd.jpg


Det är något visst med både riktig mat och mer "riktiga" ätattiraljer. Då och då under vandringar är det fint med riktiga högtidsstunder under middagar.

Raskesven
 
Har laemnat kaasor och tallrikar bakom mig sedan laenge.
Varför inte bara aeta allt med sked direkt ur kastrullen?
Varfoer ska man ha en extra pryl med sig naer det aer saa viktigt att jaga gram?
Skulle aldrig faa foer mig att ta med ett gammal smörförpackning foer att aeta ur naer man aendaa ha med sig kastrullen. Aer det coolare att aeta ur en gammal smörförpackning?

/Stellan
 

avslutad210712

Gäst
j_stellan; sa:
Har laemnat kaasor och tallrikar bakom mig sedan laenge.
Varför inte bara aeta allt med sked direkt ur kastrullen?
Varfoer ska man ha en extra pryl med sig naer det aer saa viktigt att jaga gram?
Skulle aldrig faa foer mig att ta med ett gammal smörförpackning foer att aeta ur naer man aendaa ha med sig kastrullen. Aer det coolare att aeta ur en gammal smörförpackning?

/Stellan

Äta med sked ur kastrull går bra om man är ensam och all mat i samma.

Om man är två och använder en kastrull för mos, pasta, ris, couscous, bulgur eller vad man nu har och en annan kastull för proteindelen så blir det lite smaskigare om man kan slå ihop det hela i varsin matkåsa. Självklart skulle man kunna slå ihop maten så man får hälften av vardera i varsin kastrull men då måste man ha med sig ett till handtag.

Ja i det här forumet är det viktigt att jaga gram men alla kanske inte jagar gram. Visserligen heter det många bäckar små men personligen skulle jag jaga kilogram på de stora sakerna istället. Går många kåsor på en lättare ryggsäck.

En annan fördel med att ha en matkåsa hängandes på utsidan av ryggsäcken är att det är väldigt enkelt att ösa vatten över hunden när det är varmt ute.
 
Plankstek...

Hihi, det är uppenbart att Raskens äter fint när han är ute. Spritsar du potatismoset genom camelbak-slangen? Hur gör du med Bearnaisen?

Nå, själv har jag alltid ätit ur kastrullen, även när jag hade sällskap ute. Det gav en underbar känsla av gemenskap att äta som två djur ur samma skål, slåss lite om maten. Numera händer det att jag tar med plasttallriken från nån gammal färdigrätt från jobbet (som kan heta Findus eller nåt annat).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.