Lätta tält

Jag vill ha diskution om lätta tält, både för att lära mig och så småning om köpa mig ett lättare tält.
Idag har jag ett äldre Unna tält, som jag är otroligt glad över alla dessa 10 år jag haft det,
men när jag varit i fjällen, jag slippa bära runt ca 2.7kg med extragolv.

Det lättaste tältet jag sett hittills är Akto på 1.5kg, men utan extragolv i den vikten.

Jag andvänder mitt gamla tält mycket i Stockholms skärgård året runt och en gång per år i Svenska fjällen på hösten.
 
Dubbelvävstält anses av många som minimum, själv klarar jag mig helt ok med enkelvävstält, men smaken är som baken. Själv har jag aldrig lagt extra textilier under golvet, men väl röjt tältplatsen noga först. Rajd är ett lättare alternativ.
//J
 
Ditt förslag på tält var bara 100gr lättare än Akto, jag glömde ju att jag köpt en Rajd UL10 som jag vill kombinera med något lätt tält, ev ta bort Akto:s ytter tält och köra med Rajden.

Jag vill ha diskution om lätta tält, både för att lära mig och så småning om köpa mig ett lättare tält.
Idag har jag ett äldre Unna tält, som jag är otroligt glad över alla dessa 10 år jag haft det,
men när jag varit i fjällen, jag slippa bära runt ca 2.7kg med extragolv.

Det lättaste tältet jag sett hittills är Akto på 1.5kg, men utan extragolv i den vikten.

Jag andvänder mitt gamla tält mycket i Stockholms skärgård året runt och en gång per år i Svenska fjällen på hösten.

Nu har du släppt loss Fjäderlätt & Co ;) som nog lär ösa förslag över dej, men akto är ett bra tält. Det finns flera liknande tält på marknaden där Helsport är ett av de trevligare alternaiven.

http://www.helsport.no/helsport/pro...9&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5004
 
Jag har ett Akto och är mer än nöjd. Har varit ute i riktigt busväder där man tror att tältpinnar ska brytas av, men ingen påverkan på tältet efterår :) Det enda "negativa" för er som är långa är att tältet är något lågt när man sitter upp, för mig som bara är 177 så är det perfekt dock.

// Jocke
 
Ditt förslag på tält var bara 100gr lättare än Akto, jag glömde ju att jag köpt en Rajd UL10 som jag vill kombinera med något lätt tält, ev ta bort Akto:s ytter tält och köra med Rajden.
1,5 kg Akto är för tungt och du har redan ett Rajd...? Lämnar ju inte allt för mycket manöverutrymme... ;-) Nä, här behövs mer information!
 
Ditt förslag på tält var bara 100gr lättare än Akto, jag glömde ju att jag köpt en Rajd UL10 som jag vill kombinera med något lätt tält, ev ta bort Akto:s ytter tält och köra med Rajden.

Menar du att du ska använda ett innertält till ett Akto inuti ett Rajd..?

Du måste mena att du har en tarp och inte ett Rajd...:) ? Eller? Förstår nog inte riktigt ;).

Kan annars rekommendera Akto, ett bra barmarkstält.

Finns också en test av några lättviktstält på norska turistföreningens hemsida (orkar inte göra en tjusig länk) http://www.turistforeningen.no/article.php?ar_id=5399&fo_id=2771

//J
 
F ö tycker jag extragolv är onödig vikt att bära på. Tältgolv är hur lätt som helst att laga om det skulle bli nån liten reva.
 
Oj, berätta!
Kan du laga det redan ute på tur eller behöver du supplies? Och hur gör du?

På tur: Silvertape eller helt enkelt strunta i det om revan är liten eller om det är torrt och fint väder.

Hemma: Liquisole och tältgolvsmaterial

Under alla år har det dock bara inträffat 2 gånger utan några förödande konsekvenser och därför tycker jag det är onödigt med extragolv.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32
Keep_walking Hjälp med val av tält Lättpackning 29
username2 Ett och endast ett UL-tält Lättpackning 67
Magnus H Lätt tält för svenska fjällen Lättpackning 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.