Lätta fotoväskor

Då jag vandrar bär jag min fotoutrustning i en väska vid midjan med rem runt nacken. Jag brukar bära med mig ett hus och två objektiv (plus lite filter och annat smått). Hittills har jag släpat runt på en LowePro Stealth Reporter 100W. Den har tjänat mig väl och är ett gediget stycke väska. Men till min förskräckelse insåg jag, då jag vägde in den inför min senaste vandring, att väskan i sig vägde 0.934 kilo. Det är nästan i paritet med vad min ryggsäck väger (Granite Gear Vapor Trail). Det är inte försvarbart ur ett lättvikts-perspektiv.

Jag har sonderat marknaden så smått, men inte hittat en enda direkt lättviktsprodukt. Givetvis kan man tänka sig andra lösningar, såsom att bära kameran i ryggsäcken eller i en plastpåse. Men jag är intresserad av fotoväskans funktioner, dvs. att den gör kameran lätt tillgänglig samt skyddar den mot stötar. Detta emellertid utan att behöva släpa omkring på en väska vägandes ett kilo.

Fabrikatet KATA erbjuder en väska med (vad jag förstår) samma funktioner som min LowewPro till vikten 0.6 kilo.

http://www.kata-bags.com/Item.asp?pid=379&cid=32&perentId=4&ProdLine=4

Men nog måste det gå att hitta lättare produkter? Idéer, erfarenheter?

(Jag har en tråd på fotosidan.se också, men den har inte genererat några större revolutionerade idéer än så länge)

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=87063
 
Lenscase

Jag brukar ha kameran i handen och ett extra objektiv i en "lens case". Mitt stora lenscase väger 180g och rymmer en 80-200/2.8 (Objektivet väger 1,3 kg!!), så de flesta objektiv klarar sig nog med mindre. Vid vandring brukar jag strunta i kameraväska, men om jag ska ut på skidtur eller klättring använder jag en The North Face väska liknande Lowes "Topload Zoom". Den rymmer en Nikon F5 med normalzoom och väger 350 g. Nu har jag gått över till digitalt, så min D70 har gott om plats.

Kameror tål ganska mycket, fukt brukar vara värsta problemet, men det funkar med plastpåse. Vill man vara riktig lättvikts är det kompakt som gäller, men jag antar att du liksom jag tycker att fotandet är en del av utfärden, och då är det ju fånigt att lämna finkameran hemma, så det är inget alternativ.

Ibland är man glad att man släpat med sig ett 1.3 kilos objektiv 1000 höjdmeter:
Dag2Narvik_07_015.jpg
 
Jag brukar ha kameran i handen och ett extra objektiv i en "lens case".

Kameran i handen är ju helt klart lättviktsmässigt, men blir det inte jobbigt i längden?


Vill man vara riktig lättvikts är det kompakt som gäller, men jag antar att du liksom jag tycker att fotandet är en del av utfärden, och då är det ju fånigt att lämna finkameran hemma, så det är inget alternativ.

Korrekt. Finkameran har sin existens berättigad av just fjällvandringssyften.

Ibland är man glad att man släpat med sig ett 1.3 kilos objektiv 1000 höjdmeter:

Vackert och kompetent så det förslår!
 
Kameran i handen är ju helt klart lättviktsmässigt, men blir det inte jobbigt i längden?

Jag tycker det funkar bra, byter hand då och då och sätter den ibland med remmen över axeln. Framförallt blir det mer bilder tagna än med kameran i väskan. Och så blir man snabb, bilden nedan hade jag aldrig fixat med kameran i väskan. När det regnar eller om jag behöver använda händerna lägger jag kameran överst i ryggsäcken.

DSC_0435.JPG


Gör det själv väskan var snygg! Måste prova, silvertejp och liggunderlag kan man bygga mycket av, datorfodral och flaskisolering har jag provat, kamerafodral nästa!
 
Jag tyckte denna ser mycket bra ut! Köpte själv en Ortlieb enligt samma konstruktion strax innan, tyvärr...

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=45336


Just det, den tråden läste jag då det begav sig.

Men för oss som är genuint ointresserade av sådant typ av pyssel (av orsaker som ofta har med tummens placering i handen att göra), finns det inte något motsvarande att köpa?

Ortlieb? Vad är det för modell?
 
Ortlieb Aquazoom

http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=aquazoom

Fin men dyr. 300 gram. Lite meckig för vardagsbruk, först ziplås och sen rullöppning/-stängning, men för att ha i kajaken/på fjället vill man ju kunna lita på konstruktionen. (Finns några andra varianter på Ortliebs sida också, om du vil ha plats för mer än kamera med påmonterat objektiv.)

Den hemmaknåpade ser ju minst lika fin ut, om man bara får tag på remmar/D-ringar etc i bra kvalitet.
 
Den hemmaknåpade ser ju minst lika fin ut, om man bara får tag på remmar/D-ringar etc i bra kvalitet.

Jag gjorde en sån där hemmabyggd efter att ha läst den tråden, och köpte allt material - utom liggunderlaget - på Naturkompaniet. Remmarna och ringarna var löjlig billiga. Det som kostar är den vattentäta påsen.

Väskan blev lättare och billigare än min förra, och helt vattentät. Dessutom kan man använda påsen till annat när man inte har kameran med.. Nackdelen är att det är besvärligare att stoppa ur och i kameran, just pga tätheten.
 
http://www.ortlieb.com/_prod.php?lang=en&produkt=aquazoom

Fin men dyr. 300 gram. Lite meckig för vardagsbruk, först ziplås och sen rullöppning/-stängning, men för att ha i kajaken/på fjället vill man ju kunna lita på konstruktionen. (Finns några andra varianter på Ortliebs sida också, om du vil ha plats för mer än kamera med påmonterat objektiv.)
.

Jag har en sån hängande i ryggsäckens axelremmar när jag är ute.
+ Tålig, tät och hyffsat lätt (ska visst flyta men jag har inte testat...).
+ Inte så stor att den stör vid fiske och liknande.

- Inga fickor för filter, batterier etc. Jag har löst detta med en liten nätpåse i väskan, under kameran
- Ziplåset är lite styvt, vill inte "gapa" när det är öppet och det gör det lite meckigt att få ut kameran (linsskyddet har petats loss ett par gånger).

/M
 
Jag har en sån hängande i ryggsäckens axelremmar när jag är ute.
+ Tålig, tät och hyffsat lätt (ska visst flyta men jag har inte testat...).
+ Inte så stor att den stör vid fiske och liknande.

- Inga fickor för filter, batterier etc. Jag har löst detta med en liten nätpåse i väskan, under kameran
- Ziplåset är lite styvt, vill inte "gapa" när det är öppet och det gör det lite meckigt att få ut kameran (linsskyddet har petats loss ett par gånger).

/M

Vad ryms i den? Av den enda bilden att döma verkar den vara designad för ett hus och ett objektiv. Stämmer det?
 
Vad ryms i den? Av den enda bilden att döma verkar den vara designad för ett hus och ett objektiv. Stämmer det?


Jepp!
Men med ganska gott om plats, min Canon och 300-objektiv går i utan problem (jag har det extra objektivet i ryggsäcken för att jag vill ha en så liten väska som möjligt på magen)

/M
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
Avsl12 Lätta produkter billigare? Lättpackning 16
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.