Lätta produkter billigare?

Jag skall byta min tungutrustning mot lättare grejer. Har tagit förslagen från fjäderlätt och från utsidans lättpackningssidor.
Namatj 2 2985 g >> Helsport Ringstind 2 1750 g 4184 kr
BASK Shivling 90 liter 2400g >> Gossamer Gear G4™ 425 g 691 kr
PR Outdoor syntetsovsäck 1700 g >> Marmot Hydrogen 595g 3095 kr
Terma Rezt Z-lite 400g >> ---------
Nuvarande vikt 7285 g Lättvikt 3170 g
Min totala packningsvikt* skulle bli ca 18 kg med ca 15 kg på ryggen för en veckas vandring. Frågan är bara hur jag skall få ner allt i en 50 liters påse?

Detta låter bra men summan för mina inhandlade nya produkter blir 8211 kr

Slutsats: Att lätta produkter är ofta billigare än vad man tror stämmer inte om man skall köpa sin utrustning. Skillnaden mellan lätta produkter och tunga är bara vikten, inte priset. Skillnaden kan även finnas i vad man tror ;-)

*Bära, bo och sova: Ryggsäck, tält, sovsäck och liggunderlag.
Mat/kök/bränsle: Den man man äter, kökets vikt och bränsle inklusive behållare.
Kläder/skor: Oavsett om dessa är på kroppen eller i ryggsäcken.
Övrig utrustning: Det som är svårt att kategorisera.
Alltså allt utom min nakna kropp :)
 
Det är väl så att det är billigare i vissa fall, dyrare i andra. Just sovsäckar drar ju snabbt iväg i pris om man vill ha hög dunkvalitet = låg vikt. Tält: varierar mer med märke än vikt, men t ex Hillebergs lättare tält är billigare än motsvarande modeller i i tyngre utförande (jfr Nallo/Nammatj, Kaitum/Keron). Mer radikala lättviktslyor, t.ex. tarpar, är ju avsevärt mycket billigare än tält. Ryggsäckar: här tycker jag att lättare tenderar att vara billigare (t.ex. Haglöfs Matrix vs TOPO/Oxo), återigen inom samma märke, men skillnaderna mellan märken är större. När det gäller kök, som sista exempel, så tillhör PocketRocket det lägre prissegmentet.

Så som vanligt är det ett påstående som kan modifieras. Dock kan nog få av "finmärkena", lättvikt eller ej, mäta sig med Ö&B, Rusta och ITAB, som kanske inte alltid fokuserar på lättvikt utan annat (typ pris).

EDIT:
Det lär aldrig, om man inte går på Ö&B-linjen, bli särskilt billigt att införskaffa en hel friluftsutrustning. För mig har det inneburit ett successivt utbyte (av saker som ändå skulle bytas) under ett par års tid.

EDIT 2:
Helsporttältet står för halva införskaffningskostnaden. Just Helsport är ju knappast kända för att hålla låga priser, de tenderar ju att till och med slå Hilleberg...
[Ändrat av alven 2007-06-08 kl 00:52]
 
Jag har i vår lagt totalt 11000 kr på friluftsutrustning i samma riktning som dig, dock lite mer, priser inom parentes är pris i Sverige:

* Hilleberg Akto, ca 2700 kr (3800 kr)
* Marmot Helium, ca 2500 kr (mkt lågt pris pga utbyte från Hydrogen till Helium "for free" pga brist hos leverantör) (4100 kr)
* Marmot Atom, ca 1800 kr (2500 kr)
* Granite Gear Virga, ca 1000 kr (finns ej)
* Granite Gear Vapor Trail, ca 1300 kr (finns ej)
* Regnskydd Granite Gear Cloud Cover, ca 250 kr (finns ej)
* Primus Omnifuel, ca 900 kr inkl flaska (1700 kr)
* Bränsle 2,5 liter, ca 110 kr

Till detta kommer också de Merrino-plagg jag ska beställa som landar på ca 300-500 kr/st (500-900 i Sverige).

Så att det är billigt, det är jag kritiker till, att det är lättare och lönar sig i längden är jag stark förespråkare för!

// Jocke
 
Inte sällan är en del friluftsprylar tyngre än andra för att tillverkaren prioriterat hâllbarhet, stabilitet, skyddsaspekter etc etc framför vikt.

Vill man sänka vikten utan att tumma pâ ovan parametrar allt för mycket, sâ blir tyvärr oftast dyrare, eftersom man dà màste använda dyrare material med god relation vikt/övriga prestationer.

Frân skobranchen kan jag ge ett sàdant exempel:
- traditionell helstyv bindsula för storskor: inköp ca 3 Euro

- helstyv bindsula för storskor i kolfiber: ca 13 Euro.

Viktbesparing/par: ca 200 gram.
 
Dyrt..

Hmmm..skulle man räkna ut kilopriset på de "lätta" varorna så skulle jag gråta blod... Tex. MicronStove Ti 2,5, 545kr á 69g, skulle ge ett kilopris på 7898kr! Men om man istället slår ut produkternas hållbarhet i antal år dom förväntas hålla så blir det mer överrenskommligt!
Handlar man saker för 10000kr(tält-sovsäck-ryggsäck-kök) så har man gjort bort dom stora dyra köpen och fyller bara på med lite småsaker eftersom..tror jag!

//A
 
Malindo; sa:
Inte sällan är en del friluftsprylar tyngre än andra för att tillverkaren prioriterat hâllbarhet, stabilitet, skyddsaspekter etc etc framför vikt.

Vill man sänka vikten utan att tumma pâ ovan parametrar allt för mycket, sâ blir tyvärr oftast dyrare, eftersom man dà màste använda dyrare material med god relation vikt/övriga prestationer.

Frân skobranchen kan jag ge ett sàdant exempel:
- traditionell helstyv bindsula för storskor: inköp ca 3 Euro

- helstyv bindsula för storskor i kolfiber: ca 13 Euro.

Viktbesparing/par: ca 200 gram.

Det varierar nog med hur man åstadkommer viktminskningen. Om man byter material så som du beskriver så blir det nog dyrare. Men i vissa fall handlar det om att ta bort detaljer och välja tunnare (inte mer hightech) material (t ex tält och ryggsäckar) och då lär produktionskostnaderna kunna minska, vilket HB/Haglöfsexemplen ovan visar.

Men sedan tillkommer ju den lilla detaljen att prissättningen mindre baseras på pris än på betalningsvilja, och med material som låter hightech kan man kanske ta ut lite premiumpris för prylen, även i de fall då materialen substantiellt inte skiljer sig särdeles mycket från andra, liknande material (jfr Gore-Tex och alla dess syskon; f'låt alla Gorefans där ute ;)).

Men, som sagt, ibland blir det dyrare och ibland blir det (potentiellt sett) billigare. Det varierar ju, att påstå att lättvikt alltid är lika med billigare är lika fel som att påstå att lättvikt alltid är lika med dyrare.


[Ändrat av alven 2007-06-08 kl 15:18]
 
Alla som handlat flyg, rymd och racerkvalitet och därmed lägsta möjliga vikt vet att det inte alls blir billigast men väl möjligt att vara med i framkanten....
Att lättvikt skulle vara billigast är givetvis sant för den som aldrig investerat en krona i någon friluftsutrustning eftersom lättast är det du inte har med dig och följaktligen vare sig väger eller kostar!
I praktiken har nog den som långsamt mognat mot lättvikt köpt på sig både en tung och en halvlätt utrustning innan tanken kommer till lättvikt d v s 3x priset av rätt utrustning! Men ack så lätt och trevligt...
min 50-öring...

go tur
 
Är det ett räkneexempel eller har du planer?

Att byta är dyrare än att behålla.
Tält och sovsäck vore den försiktigaste änden att börja i.

Själv är jag tyvärr lite slarvig eftersom min tjänstepension räcker bra just nu och andra inkomster fixar lyxen.

Om tre år blir det värre.
Det enda som möjligen är aktuellt att byta är
tältet.
 
Det är bytet som kostar

Om man jämför produkter med samma varumärke tror jag att majoriteten av de lätta är billigare än de tunga.

Men det är ju inte gratis bara för att det är lätt, att BYTA till en lätt utrustning kostar pengar. Men inte mer pengar än att byta till en tung utrustning.

Det bästa är fortfarande att köpa rätt från start, oavsett om man vill ha lätt eller inte.
 
Tungt blir lättpackat...

Martin Fjaderlatt.se; sa:
Det bästa är fortfarande att köpa rätt från start, oavsett om man vill ha lätt eller inte.

Ja absolut...dessvärre så var det för mig och kanske med dom flesta att man börjar med en tung/stor utrustning, för att sedan med hjälp/inspiration av detta forum upptäcka lättare(bättre?) produkter.

Jag har personligen fått Enormt med inspiration, tips om utrustning och kontakt med likasinnande här på "lättpackat" och att jag i min tur inspirerar alla i min närhet om vikten av lätta produkter, så att dom inte gör samma misstag som man själv gjorde.. Så Tack!

Summan av kardemumman blir att man står där med två av varje, eller att man säljer bort dom gamla grejjorna, ju mindre man äger/bär på, desto friare är man!

//A
 
Re: Tungt blir lättpackat...

andy69; sa:
Martin Fjaderlatt.se; sa:
Det bästa är fortfarande att köpa rätt från start, oavsett om man vill ha lätt eller inte.

Ja absolut...dessvärre så var det för mig och kanske med dom flesta att man börjar med en tung/stor utrustning, för att sedan med hjälp/inspiration av detta forum upptäcka lättare(bättre?) produkter.

Jag har personligen fått Enormt med inspiration, tips om utrustning och kontakt med likasinnande här på "lättpackat" och att jag i min tur inspirerar alla i min närhet om vikten av lätta produkter, så att dom inte gör samma misstag som man själv gjorde.. Så Tack!

Summan av kardemumman blir att man står där med två av varje, eller att man säljer bort dom gamla grejjorna, ju mindre man äger/bär på, desto friare är man!

//A

Jag stämmer in i ovanstående.
Kostnaden för att byta till lättare grejor varierar dock, beroende på vad det är man byter.
Ett litet exempel:
-Ett Insulmat,Ether Thermo 6 ersätter mitt Thermarest.
Viktbesparing 560g. Kostnad c:a 500kr.
-WM Summerlite ersätter McKinley Extreme 900.
Viktbesparing c:a 450g. Kostnad c:a 3000kr.

/ Bertil
 
Jag har läst denna tråd om och om igen och jag fattar ingenting.

Det är klart att det kostar pengar att köpa tält, sovsäck, ryggsäck och sådant.
Skulle det vara en invändning mot lättprylar? Hur?
Eller är jag bara dum som inte förstår skämtet? Wink, wink, jag förlorar 8000 på att köpa helt nya friluftsprylar och de som sade att det skulle vara billigare...

Särskilt med tanke på att tältet som nämns i ursprungsinlägget är en tusing billigare i den lätta varianten.

Jag borde fatta om det är ett skämt, jag tillhör trots allt Generation X.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Frågor om lätta ramryggsäckar och erfarenhet av ex. Atom pack och Bonfus etc. Lättpackning 2
Keep_walking Hjälp med lätta kängor/skor Lättpackning 14
Ruhl Lätta byxor? Lättpackning 20
Zachie Tre lätta och billiga jackor Lättpackning 0
makkan77 Lätta kläder för nybörjaren? Lättpackning 23
rottemark Lätta, tunna skor med stabil sula Lättpackning 22
Dania Tips på lätta/torra skor för fjällvandring Lättpackning 12
Crimper Lätta snabbtorkande skor att vandra i Lättpackning 15
VirgilBW Lätta sovsäckar för minusgrader? Lättpackning 22
camoscio Lätta skor och stegjärn Lättpackning 15
Kilo Lima 201 tips för att lätta packningen Lättpackning 36
wistrom Köpa lätta grejer i usa? Lättpackning 8
V. Väderhatt Bästa lätta tält (2p) för en blöt natt i skogen? Lättpackning 29
w2best Väldigt lätta zip-off byxor Lättpackning 12
Davva2 Lätta, varma lägerskor på vintern Lättpackning 15
såg lätta på ryggsäcken.. Lättpackning 13
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta morgonrutiner Lättpackning 11
Jallur Lätta tältpinnar Lättpackning 18
Jörgen Fjaderlatt.se När man vilar - lätta sovplagg Lättpackning 10
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta vintertält Lättpackning 36
Jallur Lätta GTX-kängor Lättpackning 38
majjen Lätta gaiters? Lättpackning 9
torger Lätta vandringsstavar Lättpackning 4
honkydory Lätta pryl nyheter på OutDoor 2008 Lättpackning 0
Jallur Lätta skor? Lättpackning 20
3338 Visa ditt lätta Trangia vindskydd Lättpackning 1
Schneeberger Lätta ryggsäckar i Utemagasinet. Lättpackning 0
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta kläder för vinterturer - teori och erfarenheter Lättpackning 38
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta underkläder för vinterbruk Lättpackning 34
Avslut090305 Lätta snabbtorkande skor? Lättpackning 14
stumpe lätta byxor Lättpackning 21
nermander Lätta "Jysk-underlagen" för 19 spänn Lättpackning 32
tbergman Lätta fotoväskor Lättpackning 10
kalle1969 Lätta tält Lättpackning 14
brigas Lätta teorier Lättpackning 11
Martin Fjäderlätt Lätta USA-nyheter 2008 Lättpackning 20
Jörgen Fjaderlatt.se Integral Designs - lätta prylar från Canada Lättpackning 2
Jörgen Fjaderlatt.se Lätta självuppblåsande liggunderlag Lättpackning 14
Vättlefjäll Hjälp med lätta men stora säckar. Lättpackning 28
brigas storkosan vs lätta-asken ,besticken Lättpackning 25
andy69 Test av tre lätta ryggsäckar! Lättpackning 18
Grinchen Lätta kök Lättpackning 9
Martin Fjäderlätt Erfarenheter av lätta skydd Lättpackning 99
angylp "Lätta" 50l ryggsäckar ? Lättpackning 18
Sarvi Vattentäta ganska lätta ryggsäckar Lättpackning 21
Jörgen Fjaderlatt.se Erfarenheter av riktigt lätta sovsäckar Lättpackning 24
macgunde Lätta kängor för varmare klimat. Lättpackning 32

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.