gasol till minitrangia?

Kan man ha en gasolbrännare till minitrangia? vad finns de för olika alternativ i så fall? helst ska det vara lätt och rymmas i köket...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Den passar kök 25 o 27

Den passar kök 25 o 27 om du med minikök menar det enklaste miniköket så vet jag inte. Brännaren sätts ju fast i spritbrännarens hål..och slangen måste ju dras "ut".

Men varför inte köpa ett 27-3 kök med teflonbelagda kärl och dumpa det du inte behöver hemma..gör du det så skiljer det ju inte nämnvärt i vikt/storlek och du har ett bättre kök.

Du kan läsa mer i recensionsbanken

[Ändrat av Roberth 2005-09-17 kl 20:31]

xantipa; sa:
ok, ja jag menar trangias minsta kök, minitrangia....nån annan som vet?

Det var ett tag sedan jag såg ett Minitrangia, men jag tror inte att den konventionella trangia-gastillsatsen passar till det. Först och främst måste det finnas ett hål för gas-slangen och det saknas (vad jag minns) i Minitrangiat.

Den främsta anledningen till att köpa en gastillsats till ett Trangia-kök är att utnyttja (de större kökens) formidabla vindskydd. Dessa återfinns inte i ett Minitrangia. Mitt tips är att om du ändå tänkt köpa en gastillsats och vill ha en UL-lösning istället köper någon pocket-rocket-gasbrännare och kör den direkt på gasflaskan.

Jetboil kanske är en medelväg ..

Kokar en halv liter vatten på 90 sekunder och drar väldigt lite gas. På en lite längre resa så blir nog total vikten midre pga minskat behov av gasbehållare.

Har haft ett i några månader och är väldigt nöjd..i grundutförande följer dock inget stekjärn med, fast skall vi vara ärliga..hur ofta använder man det..

ok, tack för era svar. Men jag minns att jag läst nånstans om nån som använt gasbrännare till sitt minitrangia och jag vill så gärna få reda på vad det var för nån....sen kanske man måste modifiera lite, borra ett hål för slangen osv. för att den ska passa, men det får man tåla! Ingen som vet nån brännare som passar?

Jag använder gasbrännare till min minitrangia, dvs jag har köpt en vanlig påskruvningsbar brännare till gasflaskorna (Primus Micron) och ett flaskstöd (det blir för rankt annars) och så använder jag minitrangiakastrullen, -tamojen och locket.

Det går säkert att med lite slöjd få dit en gasbrännare i minitrangians kastrullstöd men det känns lite poänglöst.

Minitrangiat har näppeligen lättaste kastrullen.
Trangias gasbrännare är 0,25kg!
MSR PR och en lätt Metakastrull är svårslaget i fråga om låg vikt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips