Fjällvandringar, naturupplevelser och friluftstankar.

Har under 2000-talet fått förnyad möjlighet att gå i fjällen, vilket jag tidigare gjorde på 70-talet. I Skåne där jag bor finns inga fjäll, så där blir det mest utflykter i Lunds kommun med fågelkikare, kamera och kaffetermos.

I den svenska fjällvärlden har det mest blivit vandringar i Sarek och Padjelanta som lockar med stora orörda naturområden. Djurlivet i dessa nationalparker intresserar mig också, och jag har bland annat gjort en del fågelinventeringar för Lunds Universitets räkning. Jag har också skrivit en bok för fjällbesökare: Vandringsturer i Sarek (utgiven på Vildmarksbiblioteket). De senaste åren har jag undersökt Präststigen, en gammal färdväg i Kvikkjokksfjällen. Dessa undersökningar har också resulterat i en bok som nu är utgiven och finns att köpa.

Under det senaste decenniet har det även blivit ett antal vinterturer på skidor i fjällvärlden. Att vistas en hel vecka (eller mer) i tält bland de snöklädda fjällen är en annorlunda och fascinerande upplevelse. Men jag och min kompis Anders tycks ha en märklig förmåga att hamna i snöstorm och oväder!

Det enkla livet i naturen tycker jag är mycket tilltalande. Bara ha med sig så mycket som får plats i en ryggsäck. Klara matlagning, brödbak och annat på friluftskök. Sova i tält med naturen på andra sidan tältväggen. Uppleva möten med fåglar och andra djur. Och ständigt bli fascinerad av naturens storslagenhet. Ofta har jag någon eller flera fjällvänner med på turen, men det händer ibland att jag reser helt själv.

När det gäller min aktivitetsnivå så varierar den under året. För det mesta är det nog Blå som stämmer bäst men vissa perioder är den säkert Röd (även om sportighet inte är något utmärkande drag för mig).

Användarnamn: fowwe

Intressen: Fågelskådning, Friluftsmat, Vandring, Turskidåkning, Litteratur, Navigering, Foto, Utrustning

Mer på profilsidan


Kategorier:

Etiketter:

Länkar:

Mot Rapadalen - med logistikproblem

Planeringen för min junivandring är i full gång, och denna gång blir det Rapadalen med start i Aktse. Det var 8 år sedan jag var i Aktse, ska bli roligt att återse området.

Först hade jag tänkt att gå själv, men sedan gjorde sig min trogne följeslagare Anders sig fri från jobb och annat och såg till att han kommer med på samma tur (han är nog lite orolig för mig, tror jag).

Att planera sin resa - inte så enkelt! 

Detta avsnitt är inte det mest intresseväckande jag skrivit i min blogg, och läsaren tröttnar kanske på ett tidigt stadium ;-). Men planeringen av resan fram tills man står vid någon av fjällvärldens portar är ju en betydelsefull del av turen, och inte alltid så enkel. Det kan krävas både detektivarbete och en väldig massa envishet. Så har det blivit inför årets tur, och en bidragande orsak är att jag planerat en tidig fjälltur. Problemen med logistiken är inte helt lösta ännu.

Till att börja med jag ska närvara vid ett bröllop i Skellefteå, så jag reser ett dygn tidigare än Anders. Efter bröllopsfesten är det meningen att jag tidigt på söndagsmorgonen den 20 juni ska kliva på norrlandståget när det passerar antingen Jörn eller Bastuträsk.

Problemet är att det har visat sig svårt att med bekantas bekanta få skjuts till dessa två orter. Däremot fick jag ett fint erbjudande att komma till Vindeln - men det visar sig att där gör tåguslingen inget uppehåll! (Så långsamt som norrlandståget ibland sniglar fram borde det ju hinna göra ett stopp där, tycker man.)

Men förhoppningsvis löser det sig, jag har fått vissa löften. Så jag tror nog jag ska komma till Murjek. Därifrån blir det den vanliga bussen till Jokkmokk och Kvikkjokk.

Den vanliga bussen?! Här kommer nästa orosmoment: bussturen söndag morgon 20 juni. Från Murjek till Jokkmokk är det inga problem, den bussen ska gå (även om turlistorna är lurigt svårlästa). Men hur är det med sträckan Jokkmokk - Kvikkjokk då?

Sommarturlistan för linje 94 (Murjek - Jokkmokk - Kvikkjokk) börjar inte gälla förrän dagen därpå, alltså måndag 21 juni. Så den har man ingen hjälp av. Och i den gamla turlistan för linje 47 (Jokkmokk - Kvikkjokk) finns ingen söndagsbuss överhuvudtaget. 

Slutsats: jag och Anders är för tidigt ute i år igen. Nåväl, vi får hitta en annan lösning, kanske någon form av taxi. Förra gången vi hade detta problem fyllde vi en minibuss med vandrare, och det gick ju bra.

Nu är det bara sista problemet kvar: sträckan Tjåmåtis - Sitoälvsbron. Den brukar Harry Skarin köra, men han, liksom Lennart Läntha i Aktse, har aviserat att trappa ner sin verksamhet. Kanske kommer Harry på kort varsel vara beredd att köra, vi får se. Annars blir det en lång vandring till bron om det inte går att hitta någon annan som vill köra. Eller kanske någon vill hyra ut två cyklar? Kanske man kan få taxin från Jokkmokk att köra ända till bron?

Från Sitoälvsbron är det sedan en bit kvar till Aktse - får se om Lennart kör båttrafik. Om inte hotar mera fotvandring. Att gå ända från Tjåmåtis fram till Aktse är inget tilltalande perspektiv. 

Rapadalen i juni?

Förhoppningsvis når vi fram till Aktse (alternativt Sarekgränsen) utan att ha slitit ut fotsulorna redan i inledningen. Jag ser fram emot detta, att äntligen få se fjällvärlden igen.

Nu är vi som sagt tidigt ute på säsongen. Eftersom solen värmer bra på syd- och västsidor förväntar vi oss ingen besvärande snö nere i själva dalgången. Förra året spanade vi in i Rapadalen från Sarvesvágge vid ungefär samma tid, det såg helt grönt ut. Däremot får vi räkna med risk för stora vattenmängder i de stora jokkarna. Som aptitretare har jag läst om dessa jokkar i Hambergs och Grundstens sarekguider samt i boken Sarek av Svante Lundgren.

De jokkar som det gäller är framför allt Lulep och Alep Vássjájågåsj. Även Buovdájågåsj kan vara knepig vid högt vattenstånd. Vid övergången av sistnämnda jokk kan det enligt Grundsten krävas att man klär av sig för att vada (simma?) över den. Lundgren skriver bara att den vid högvatten kan vara "nog så besvärlig" men tillägger att man ej bör ge sig på Rapadalen vid högvatten. Tack för det rådet!

Därefter väntar Lulep-jokken. Grundsten varnar för att vadet kan bli problematiskt, Lundgren skriver "vid lågvatten är jokken lätt, vid högvatten mycket svår". Om Alep-jokken står inget direkt uppseendeväckande. Hamberg skriver att "i händelse av ihållande regn eller livlig snösmältning kan man ej komma över de större tvärbäckarna såsom Puotavaratjjokotj och Lulep Vassjajokk".

Anders och jag är inte rädda för jokkar, men visst har vi respekt för dem. Vi tror oss om att reda ut ganska svåra vad, men de omöjliga bekymrar vi oss naturligtvis för. Förhoppningsvis har snösmältningen kommit så långt att det mest omöjliga är förbi. Annars får man väl vänta till en tidig morgon för att vada då.

Runda Låddebákte

När jag frågade Anders om han tyckte vi skulle ta vägen över Snávvávágge (han har nämligen aldrig gått där) till Bielavallda så fnös han bara. Det enda alternativet för honom var att runda Låddebáktes västsida.

Detta passar mig bra. Visserligen läser jag nu att Lundgren skriver att man "bör ... under inga förhållanden gå runt Låddepakte, det är lika vackert som fruktansvärt svårframkomligt". Grundsten har en annan åsikt: "Sträckan har ett grundmurat rykte som svårforcerad. i Själva verket är den ett vägval som du inte behöver tveka inför. Snårigt, javisst, men man slipper göra en kraftig stigning...".

Jag tror att sanningen ligger någonstans däremellan, även om jag hyser sympati för Grundstens inställning. Inte minst efter den kvällspromenad jag själv gjorde där förra året (se min artikel www.utsidan.se/cldoc/en-kvallspromenad-runt-laddebakte-i-sarek_16022.htm ).

Vid denna promenad såg jag även en underbar plats att tälta på mitt i allt det vilda, och den planerar vi att utnyttja i år. Här ligger den (grön fyrkant):

Det är med förväntan vi ser fram emot årets äventyrligheter. Efter Rapadalen väntar Ähpár-massivet och Guhkesvágge. Om allt går enligt planerna ska en rapport från resan komma i bloggen senare i sommar.

 

Logga in för att kommentera
Bli medlem
Glömt namn/lösen?
2010-06-06 20:42   BrittMarie
Ibland tar reseplaneringen alldeles för mycket tid och energi...Taxi från Jokkmokk låter dyrt.
 
Svar 2010-06-06 22:41   fowwe
Jag håller med. Om båda sakerna.
 
2010-06-06 21:40   brigas
Problemen med vår krympande och åldrande befolkning i kommunen är en realitet.
När "gamlingarna" lägger av som chaufförer och bussar som mestadels går tomma leder till indragna linjer så blir det ju så här för turister.
Bil och cykel brukar jag ha om jag ska till Aktse;men då tar jag ju samma väg tillbaka igen.
Och nedre rapadalen blir väl i framtiden inte så många som väljer att gå när man inte kan få skjuts.
Helikopter från Kvikkjokk till Aktse finns ju som alternativ inledning.Dvs när du kommit till Kvikkjokk..
 
Svar 2010-06-06 22:50   fowwe
Ja, de här "gamlingarna" har säkert betytt mycket för oss turister. Mycken entusiasm och många arbetstimmar.
Kanske kommer vissa delar av fjällvärlden att bli mindre besökta nu som du skriver. Och i gengäld kommer turismen att koncentreras på färre områden och platser som blir extra populära och kan erbjuda en hög grad av service.
 
2010-06-07 10:55   peter1969
Planeringen är ju halva nöjet!
Men just det där med att ta sig fram till startpunkten kan ju vara besvärligt särskilt om man ska använda allmänna transportmedel. Tur för mig att jag redan bor i Lappland så bilen är oftast alternativ 1. Nackdelen med bil är ju att start och mål oftast måste vara samma plats. Det går ju att nyttja allmänna transportmedel även om man kör bil. Då kan start och målpunkt vara olika även om man kör bil till starten.

Lycka till i alla fall!
 
2010-06-07 18:59   dHANScan
LYCKA TILL - trots besvär att ta sig från bröllop i Ske-å og med övergång från vinter- till sommerprogram på busslinjen från Jokkmokk.
Samma typ logistiska problem får man väl uppleva med bussan efter midsommarafton och med tåget som avbryts när det 4 juli är spårarbete på Malmbanan (det som jag skrivit om i forummet här på sidan)
Om snösmältningen pga kyla dröjer kan min erfarenhet på Kungsleden vid Aktse 19 juni 2005 möjligen används: Säsonen hade knappast börjat i Aktse ogch då Lennart färjade mig över Laitaure till Aktse sa han att det skulle bli svårt 1-2 veckor framåt i Rapadalen, speciellt med de två (Alep och Lulep) Vassjajågåsj'er m fl.
Själva har jag inte vandrat Rapadalen ännu och aldrig använd vägen in från Tjåmåtis. I år tänkar jag ta mig in i Sarek från andra sidan, börja i Kvikkjokk 4 juli och sluta i norr 3 veckor senare.
 
2010-06-08 20:05   Annicas fjällängtan
Lycka till med logistiken. Lite spännande ska det vara. . Äventyr från början så att säga. Krisar till sig kan ju alltid jag rycka ut och köra dig till Jörn eller Bastuträsk. Det är lungt!!!!
 
Svar 2010-06-08 22:37   fowwe
Annica, inte vill jag purra dig vid den tiden på dygnet. Men bara din tanke värmer!
 

Läs mer i bloggen

Hardeberga – vandringar i underskattad landsbygd

En så stor stad som Lund uppslukar lätt intresset hos dem som bor där. I ännu högre grad gäller detta den betydligt större staden Malmö. Det är lätt att upphöja livet i staden som mer intressant och mer betydelsefullt är livet i exempelvis en liten by (som kanske rentav är på väg att avfolkas).

Det finns något motsägelsefullt i en stor stads lockelse. Å ena sidan får man känslan av att det händer väldigt mycket, ett myllrande liv. Å andra sidan upplever man att staden är möjlig att få överblick över, att begripa sig på. Det senare är naturligtvis en illusion, till stor del skapad av arkitekturen som målar upp de stora linjerna för oss. Dessa skapar ordning och sammanhang åt det vi ser och döljer det mesta som finns bakom fasaderna. Vi får känslan att vi förstår. Men vem kan greppa ens en bråkdel av vad som sker bakom just dessa fasader? Inte ens i ett medelstort bostadshus är det möjligt.

Genvägen Nijákvágge – för den som har gott om tid

Det klichéartade talesättet ”genvägar är ofta senvägar” exemplifieras på ett utmärkt sätt av Nijákvágge som erbjuder en betydligt kortare väg jämfört med att runda norr om fjället Niják. Med detta vägval får vandraren uppleva en av Sareks veritabla bakgårdar, där frostsprängt stenskravel samlats i högar, drivor och fält. Med andra ord - oemotståndligt för varje Sarekvän!

Det är juli 2021 och jag befinner mig i norra delen av Ruohtesvágge. Lägerplatsen är min femte i Sarek denna varma och myggrika sommar. Men jag är inte ensam – tältet delar jag med min gode vän Anders. Inte den vanlige Anders, han som jag oftast har gått tillsammans med och som finns med i många av mina skriverier här på Utsidan. Nej, detta är en annan Anders. Lustigt nog är båda två professorer på Tekniska högskolan i Lund och känner varandra väl.

Den Stora Grå. Och om fasaden som rämnade

Lunds kommun har knappast rykte om sig att vara en skogskommun, men vi har faktiskt några ganska stora barrskogsområden. Ett av de största är Vombs fure som ligger precis söder om Vombsjön. För något tiotal år sedan hittade man tillfälligt en kringflygande lappuggla i den skogen. Och nu var det dags igen. På årets sista dag 2022 upptäcktes en individ på eftermiddagen, strax före skymningen. Men det var inte många fågelskådare som fick se den.

Lappugglan är normalt en norrlandsfågel – åtminstone har den alltid betraktats som det. Samtidigt kan den ibland förflytta sig långa sträckor vilket Ove Stefansson beskriver i sin bok Nordanskogens vagabond. Lappugglan. På senare tid har häckningar konstaterats så långt söderut som Blekinge.


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.