Färdspår

Lägg upp ett spår

UMEÅ Runt Tavelsjöberget

MTB-turen går i högervarv med start i Kassjö. Sträckan är ca 28 km inkl avsticken. Bilparkering finns vid skogsbilvägen i starten. Turen följer skogsbilvägen åt NV och svänger vänster över bron för Lill-Häggsjöbäcken. Leden följer sedan den vänstra ägovägen över hedmarken, uppför Kvarnliden i en skaplig backe ock korsar Svartbäcken. Fortsättningen blir en stig som slutar mot myren uppe på platån. På höger sida finns det i ca 350 m två gamla hjulspår efter en skogsmaskin. Det är ett svårare parti men ändå cykelbart. Anslutning sker mot en skogsbilväg. - - Ett avstick på 400 m till Gamla Svettåker med en gammal bibehållen gård är värd besväret. - - Nästa avstick om 600 m blir västerut via Tavelsjöleden till Torrbergsstugan med en av de bättre utsikterna i Umeregionen. Cyklingen fortsätter österut via Tavelsjöleden tills den korsar högspänningslinjen och följer då ledningsområdet nerför i en lättare "downhill" med 100 m:s höjdskillnad. - - Utefter Kassjövägen viker stråket in till höger på Tavelsjöleden, följer den i ca 100 m och tar sedan till vänster in på en skogsväg som går rakt söderut ner till Sunnantorp. - - Är du observant kan du se en av de icke överväxta kavelbroarna under framhjulet där Skravelberget slutar och det blir ett surare parti. I fortsättningen går färden svagt utför ganska rakt fram till slutpunkten.. Karta 20K NV UMEÅ och 21K SV ROBERTSFORS eller motsvarande.
Längd: 3.1 mil
Ladda ner som
GPX färdspår | GPX rutt | GPX punkter

(Logga in för att skriva en kommentar)