Ja vikten i väskan är absolut en faktor, och det gäller ju att hitta det som känns bäst för en själv. Jag kan sakna lite att ha torra fötter. Trailskorna jag körde med är lika med en vecka av leriga och genomvåta skor/strumpor 😁 Men känslan att gå med ett par riktigt lätta löparskor slår fortfarande över på den positiva sidan. Sen kommer jag från orienteringen, så är väl kanske lite påverkad av det också...
Kan ju vara ok om man går en skogstur och har brasa på kvällen och kan torka utr och fötter.
Det var populärt förr att ha gummistövlar och då blev fötterna lite av detta man kallar skyttegravsfot de sista dagarna på en tur på kanske 12-14 d.
Att du har tränat upp fötterna i skogen är nog en förutsättning,men många läser nog och ser att många anv dessa skor men vet ej vad som krävs för förbredelser samt vid ev sår kan det lättare bli infektion då bakterier gillar fukt,ev får man ha med bakteridödande salva jag har zinkpasta och kaliumpermanganat vid mindre sår.
Ett extra par strumpor och en handduk kan man ju ta med med dessa skor eller om man vet att det ska regna mkt.
Jag försöker välja de lättaste kängorna och skorna med läder och styv sula.
Jag får ändå se till att lufta och torka kängor och i värsta fall ha de i innertältet och om torra sätta dom i plastpåse i Absiden och utanför på morgonen om bra väder så fort man vaknat.