XXL snart i konkurs?

Norska XXL har ställt in betalningar och det kan betyda att konkursen är nära. Hyror är inte betalda osv.

Vad finns det kvar om de skulle försvinna för oss prylnördar? Först försvann Decathlon och snart kanske XXL. De har ju länge haft problem, men nu verka de nåt en gräns. Skulle va om de får in nya riskkapitalbolag som satsar.

 Kanske blir ett tomrum ett tag och vi får handla allt på nätet istället. Naturkompaniet är inget alterntiv tycker jag pga deras hutlösa priser. Addnature är också borta som fysisk butik. Stadium och Intersport är ju skräp rakt igenom.

Får hoppas Decathlon vågar sig tillbaka om XXL försvinner då.

Nätet och XXL har varit svåra konkurrenter till fysiska butiker med bra personal.

Några bra fysiska butiker finns kvar kanske mest i andra länder men priserna kan avskräcka. I Norge finns Oslos Sportslager https://oslosportslager.no/
och skandinavisk höyfjellsutstyr

Begagnatmarknaderna på nätet är bra numera. Där kan man hoppas på bättre möjligheter att köpa från andra länder framöver.

XXLs ekonomiska situation har rapporterats som kritisk även tidigare se Brunes tråd https://www.utsidan.se/forum/threads/kris-i-xxl.90224/

Thure

Senast ändrad:
Alewalds finns kvar i stockholm och den är rätt bra.

Naturkompaniet (och även Alewalds) har samma lite tråkiga sortiment. Bra grejer, men tråkiga. Saknar alternativa friluftsgrejer och inte bara fjällräven, hilleberg och de andra stora namnen.

Senast ändrad:
Min tanke är att vi snart kommer att vara på väg bort från det klassiska och istället kommer få en situation där tillverkare kommer betala butiksägare för att visa upp deras produkter.

Att visa upp produkter som kunderna sen köper på Nätet fungerar inte i längden. När butikerna går under finns det ingenstans att klämma på grejerna, och då riskerar många märken att tappa försäljning. Och för de märkena finns det nog bara ett sätt att få ut sakerna i butik: Se till att butiken tjänar pengar trots att de har samma pris som på Nätet.

Utbudet på nätet är så enormt mycket bättre än vad lokal butik kan hålla så jag ser det inte möjligt att konkurera på marknaden efter instegsprodukter som det tydligen heter.

Utbudet på nätet är så enormt mycket bättre än vad lokal butik kan hålla så jag ser det inte möjligt att konkurera på marknaden efter instegsprodukter som det tydligen heter.

Lägg därtill möjligheten till bättre planering och just-in-time scheman för tillverkning och leverans med undertecknade Internetordrar. Mindre behov av lager, butiksyta och förlusttyngda utförsäljningar av gamla varor, direkt till kund istället. Mycket bättre.

Precis som dilemmat med mycket kostsamma avsedda kontor vs hemmakontor - det är rätt få aktörer som sysslar med försäljning i detaljhandel/specialhandel som är annat än totalt rökta om de inte fullkomligt böjer sig och omfamnar Internet.

Min tanke är att vi snart kommer att vara på väg bort från det klassiska och istället kommer få en situation där tillverkare kommer betala butiksägare för att visa upp deras produkter.

Att visa upp produkter som kunderna sen köper på Nätet fungerar inte i längden. När butikerna går under finns det ingenstans att klämma på grejerna, och då riskerar många märken att tappa försäljning. Och för de märkena finns det nog bara ett sätt att få ut sakerna i butik: Se till att butiken tjänar pengar trots att de har samma pris som på Nätet.
Jag håller på med musik också, och detta har varit en grej i musikbranchen i många år att klämma på instrument i musikaffären och sedan beställa på nätet. Dock verkar det vända att man köper i butikerna igen, och vi har även en väldigt bra musikaffär i Karlstad som tappert kämpar på.

Butikerna har också problemet med att om det ska vara attraktivt att gå till dem så måste de ha saker inne i alla storlekar. Det blir dyrt och när de inte har det blir det både enklare och billigare att köpa på nätet varor som man inte behöver testa.

Väldigt många gånger när jag har letat efter något de senaste åren har jag efter flera butiker inte ens funnit det jag vill ha. Köpa på nätet har däremot tagit mindre en ett dygn innan jag fått varan.

Naturkompaniets verksamhet bygger på att de i första hand säljer produkter tillverkade via Fjällräven med samma ägare Fenix Outdoor. Liknande struktur har de så kallade flaggskeppsbutikerna som säljer enbart ett märke.

Stadium och Intersport har också egna varumärken liksom
Decathlon.

Thure

Bor man dessutom väl utanför någon av de större städerna så är det helt naturligt att postorderköp blir svaret på ett materialbehov. Och det där med att fingra på varan man funderar över vänjer man sig kvickt av med när man flyttar ut i spenaten. Man får läsa på före beställningen helt enkelt - och iom 'kravet' på postorder så lär man sig snabbt att var postorderföretaget håller till är av klart underordnad betydelse (så länge det ligger innanför EU-muren). Det viktiga är leveranstid och pris inklusive frakt. Sen kan företagsgrupperna konkurrera på bäst de vill - jag hittar enkelt det bästa erbjudandet... Kallas visst för marknadsekonomi och fri rörlighet :)
/Odd

PS
Min MSR WhisperLite Universal till fotogeneldningstestet hittade jag i Finland, de var klart billigast inklusive frakt... Tack EU...

PPS
Just nu 'fingrar' jag på Optimus Vega till XXL's "Sommarrea"-pris (? en konkursförberedelse??) - som ligger på under halva normalpriset för Vega. Dvs jag betalar bara för den halva av kökskonstruktionen som jag vill åt och behöver inte betala för delarna som ändå går ner i runda arkivet. Känns klart frestande... :cool:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg