Waypoits till shape-fil?

God Morgon!

Jag använder 'GPS-Utility' för att tanka waypoints från GPS'en, och spara som en shape-fil som jag sedan kan öppna i ArcView (3.2). Tyvärr finns det ju en begränsning i gratis-verisionen, som gör att man bara kan ladda över 100 waypoints, och det går väl inte att välja VILKA 100 man laddar? Enda lösningen jag funnit är att först ladda över 100, och sen plocka bort en drös punkter från GPS'en (vilket är ett jäkla pill), och därefter ladda över igen...?!

Den självklara lösningen vore ju att betala de futtiga hundralapparna för att få tillgång till betalvarianten - men tro mig, i den offentliga världen är INGET självklart eller enkelt. Att försöka få ekonomiadministrationen att betala in 400 kr över internet skulle bli årets skämt..

Finns det andra gratisprogram som gör samma sak, utan begränsningar? Eller finns det program som går att köpa på ett mer 'konventionellt sätt'?

/Per

Det finns ett antal olika program där ute i cyberrymden som klarar detta. sök på google så kommer du säkert att hitta något. Det jag har använt mig av är waypoint+ som det även finns tillägg som använder (ladda hem från esrishemsida), problemet där är att du måste lägga till RT90 i datumtablellen (jag tror att du kan få värdena från lantmäterietshemsida eller så kanske det är någon snäll person på detta forum som kan ange det rätta värdena).
Ett annat program jag hittade just nu är
http://www.dnr.state.mn.us/mis/gis/tools/arcview/extensions/DNRGarmin/DNRGarmin.html

Vet inte vad det är men verkar ha RT90 i datumlistan...

Hoppas att detta var till hjälp!

/Robert

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack för det, ska kika på Waypoint+!

Jag testade DNR-Garmin tidigare, men har för mig att det blev vädigt pyssligt med inställningarna. Fast fördelen med det jämfört med t.ex. GPS-Utility, är att DNR-Garmin ligger som ett tillägg i Arcview, som ser ut att vara enkelt och intuitivt när det väl funkar.

/Per

Ekonomi

Förklara för ekonomiavdelningen att om du har 100:- i timman, så kostar du ditt företag (fast det luktar myndighet....) ca 300:- per timma. Att strula med detta tar betydligt mer tid än 80 minuter....

Du kan testa att gå omvägen om trackmaker och spara som textfil som du meckar om i excell.

fson; sa:
Att försöka få ekonomiadministrationen att betala in 400 kr över internet skulle bli årets skämt..

Gå till din IT-leverantör och be dem ta hem programmet och sen fakturera dig på vanligt sätt. På det sättet blir både ekononomiadm och du nöjd! :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips