Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag vistas visserligen mest på land och till sjöss,och kan räkna de gånger jag flugit privatflyg (icke reguljärflyg) på ena handens fingrar. Jag skulle kolla med KSAK http://www.ksak.se och på http://www.ksak.se/KSAB/katalog2002.pdf finns VFR kartor (även om jag inte vet vad VFR är) och annat som en pilot kan ha nytta av.
Jag såg en lista här hemma med alla fix i sverige inklusive ut och in-passeringspunkter. Vet inte riktigt var den kom ifrån men jag tror att jag fortfarande har den. Jag ska kolla och sedan återkommer jag. Jag tror att det är den du söker...
MVH/samme
ps. har du svenska flygfält? skaffa den om du flyger mycket. Där finns alla sveriges flygfält på VFR - "plejtar" samt all information om väntlägen, PPR och särskilda detaljer som man bör tänka på. Jag tror att den innehåller en lista på GPS waypoints också
[Ändrat av samme83 2002-07-15 kl 17:35]
Jodå, tack för kreativa svar! Jag har Svenska flygfält från KSAK, problemet är att in-utpasseringspunkter och väntlägen finns det inga koordinater på. Däremot finns själva fälten noga angivna.
Men om du har en plate på ett fält är det ju bara att ta ut koordinaterna direkt från kartan (tillbaks till navlektionen...). Det är inte så svårt egentligen, var bara noggran och se till att kartans och GPS'en har samma referensdatum.
Luftfartsverket jobbar för närvarande att koordinatsätta alla VFR väntlägen, VFR in och utflygninspunkter och arbetet skall vara klart till årsskiftet 2002-2003.
Redan idag finns det angivet på många flygplatsers VAC kartor. Så ta en titt i AIP Sverige.
Jag råkar visserligen känna en bekants bekant beknat som är pilot, men blev nu nyfiken har man gör när man väntar med ett flygplan. Det går ju inte att stänga av motorerna, stå still och vänta som man gör på land och till sjöss ?.
Man lägger sig i en sväng kring en viss angiven punkt och liggere kvar i svängen tills man får tillstånd vidare. Med små flygplan går det ganska bra att hålla sig nära en och samma punkt eftersom svängradien ofta är förhållandevis liten. Med större flygplan blir det lite annorlunda.
Hold your horses…eller Sakta i backarna!
Jag sitter vid jokken Njabbejokkå vid backen ned till Suorva. Jag sitter här och pustar efter den mycket ...
3 kommentarer
Norra Mora vildmark är ett stort naturreservat i det nordvästra hörnet av Mora kommun, drygt 6 mil norr om Mora. Stora delar av området ligger mer än ...
2 kommentarer
Kilimanjaro-dagboken, del 3
”Jag mår lite bättre idag”, sa Richard när vi alla samlades i mattältet för frukost. ”Jag tog en paracetamol och tro ...
1 kommentar
Allt började med en fråga: ”Vad ska du göra efter det här?” Det var efter att jag fått utmärkelsen ”Årets näräventyrare 2012” och mina äventyr börjat ...
Sommaren 1811 var det revolutionär stämning bland allmogen. Tvångsutskrivningar till Sveriges deltagande i Napoleon-krigen var minst sagt populärt. ...
Andra delen av vandringen runt Skoarkki.
Vandringen fortsätter genom dalgångarna/bergspassen Skájdásjvágge och Basstavágge.
Tid: 27:e juni till ...
2 kommentarer
En dagsutflykt till den 1968 meter höga toppen av Vuojnestjåhkkå.
Därefter var tanken att jag skulle vandra runt Sarektjåhkkåmassivet och tillbaka ...
3 kommentarer
Någonsin funderat på om det är läge att stanna i lägret eller sänka huvudet och pusha vidare? Det är svårt att säga att såhär är det, var gränsen går ...