VKV Seagull Offshore - svårpaddlad?

Vad blev det

Jag har sett att du sökt en för dig lämplig havskajak.

Att tyvärr många av VKV:s kajaker anses svårpaddlade förvånar mig så mycket att jag lånade en några dagar.

Det var ett himelrike att komma tillbaks till min egen Svalbard.

Paddlingen var väl inga problem i sig, men styrningen.
Varför sitter någon halvmessyr till vippbräda alldeles över fotstödet. Hade jag skor på mig fick hela benet jobba för att göra en sväng. Barfota skulle det blivit 'tåtoppstyrning' om jag inte fått kramp. Pedaler tack.

Hur utföll dina provpaddlingar.

Ha de

Måsen Offshore har hög volym. Det bli då höga fribord olastat vilket kan vara negativt om man provar att klättra tillbaka i kanoten vid kamraträddning etc. Olastat föredrar jag t ex VKV Lisa som jag upplever som nättare och väldigt trygg i vågor.

Personligen uppfattar jag Måsen Offshore som trygg olastad.

Många är förtjusta i det nya pedalsystemet till VKVs kajaker. Jag har inte brytt mig om att byta tycker t ex att mina gamla Lisa med underliggande roder och pinnstyrning fungerar utmärkt.

Vad jag vill säga är att Måsen Offshore är en bra kajak för långturer men inte mitt förstaval för dagsturer. Är man kring 160 cm lång och väger kring 50 kg så är den för stor IMHO. Man måste trivas i sin kajak (sina kajaker). Så hitta det som passar dig.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Måsen Offshore har hög volym. Det bli då höga fribord olastat vilket kan vara negativt om man provar att klättra tillbaka i kanoten vid kamraträddning etc. Olastat föredrar jag t ex VKV Lisa som jag upplever som nättare och väldigt trygg i vågor.

Personligen uppfattar jag Måsen Offshore som trygg olastad.

Många är förtjusta i det nya pedalsystemet till VKVs kajaker. Jag har inte brytt mig om att byta tycker t ex att mina gamla Lisa med underliggande roder och pinnstyrning fungerar utmärkt.

Vad jag vill säga är att Måsen Offshore är en bra kajak för långturer men inte mitt förstaval för dagsturer. Är man kring 160 cm lång och väger kring 50 kg så är den för stor IMHO. Man måste trivas i sin kajak (sina kajaker). Så hitta det som passar dig.

Thure
23 år gammal tråd:)

Eftersom det refererades till den här tråden i en aktuell tråd så valde jag att kommentera i den gamla tråden för att inte vara för mycket off topic i den aktuella.

Finns många årsmodeller av VKV-Måsen med olika roder och pedal/svivellösningar. VKV har dragit ned på volymerna i sin tillverkning men det finns fynd att göra på begagnatmarknaden IMHO.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips