Vindkänslig seagull Offshore

Läste här på forumet om att Seagull Offshore är vindkänslig då den är lätt lastad. Jag antar att detta gäller alla kajaker då man paddlar med mindre last/vikt än vad designen är tänkt för.
Själv väger jag ca 80 kg och paddlar givetvis utan last ibland. Min undran är då inom vilka viktintervall är offshoren lämplig. Maxvikten ger ju VKV information om men jag har inte lyckats hitta någon lämplig "lägstavikt".
Har ni någon åsikt om detta är jag tacksam för svar.
Ps. ska givetvis provpaddla innan ev. köp.
Mvh Börje
 
Jag paddlar Seagull Offshore och använder den både till långfärd, lastad, och till motion, olastad. Jag väger 70 kg och upplever den inte mer vindkänslig än någon annan kajak jag provat (Däremot mindre än vissa).
På vilket sätt har den beskrivits som vindkänslig? Den har ju relativt låg profil utan uppdragna stävar. Kajaken har ju relativt stor volym så visst är den kanske lämpligare till lite mer normal/storväxta personer.

Stefan
 
Hej!
Inlägget som jag refererar till är:
"Største plagen synes jeg er, når båten er ulastet, at vinden (6-7 m/sk og mer) får godt tak i den.".
Det kanske inte är så mkt att oroa sig för. Jag tackar för ditt svar.
Mvh Börje.
 
Vindkänslig vid finmanövrering!

Jag upplever Seagull Offshore som väldigt vindkänslig vid finmanövrering, tex när man lägger till eller vänder kring egen axel i sund. Jag tror boven i dramat är den fasta skeddan som gör att aktern har grepp i vattnet medans fören driver med vinden. Detta märks mest då kajaken är olastad. Men Seagullen är nog inte konstruerad för finlir och lek utan för att effektivt ta sin passagerare från A till B. /Micke
 
Ta bort den fasta skeddan?

En del tar bort den fasta skeddan för att den ska bli lättare att manövrera (mindre svängradie samt för och akter driver lika mycket vid låg fart). Detta innebär ju att kajaken inte blir lika kursstabil och kanske finns det andra nackdelar? Är det någon som har testat?
 
Om man inte vill ha den fasta skäddan kan man ju alltid välja Eliten som saknar skädda. De flesta kanske inte är så sugna på att sätta sågen i skrovet på sin kajak.

Tyvärr är det ju så att det i en kajakkonstruktion är svårt att förena alla goda egenskaper, den som prioriterar kursstabilitet måste räkna med att försaka manöverbarhet och tvärtom. Faktum kvarstår dock, Offshore är inte mer vindkänslig än flertalet av de kajaker byggda för samma tänkta användningsområde (enligt min erfarenhet)!

Stefan
 
Väger bara 65 kg och paddlar Eliten

När jag nu sett foton på mig tycker jag ibland att det är en liten gubbe i stor kajak, men inte har jag ont av det när jag paddlar!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
erikssou Hyra VKV Seagull Paddling allmänt 2
roder VKV Seagull offshore Paddling allmänt 2
segerholm VKV Seagull-tips Paddling allmänt 1
segerholm VKV Seagull offshore vs elite Paddling allmänt 3
Vattnet seagull elite eller anita ? Paddling allmänt 4
BKC Barlast i Seagull Off Shore Paddling allmänt 4
fjelsing VKV Seagull reparation Paddling allmänt 5
Lill-Klas Fartprov med VKV Seagull Ocean Paddling allmänt 1
Jonik vkv seagull? Paddling allmänt 2
click VKV Seagull Fästanordning till utriggare Paddling allmänt 2
lom Seagull Ocean - bärhandtag Paddling allmänt 2
lom Seagull Ocean/Trapper Dolphin via Rainbow Laser Paddling allmänt 3
PeterOom paddelkapell till VKV Seagull i neoprene? Paddling allmänt 2
bluewing Är nyfiken på Seagull Ocean Paddling allmänt 20
roder Seagull Ocean erfarenheter.... Paddling allmänt 2
Lågare sits i Måken (Seagull)? Paddling allmänt 10
VKV Seagull Offshore - svårpaddlad? Paddling allmänt 15
silverjuggler Reparera skador VKV Offshore Paddling allmänt 1
nalken WIG Rapid 522 Offshore vs Melker Ulvön Paddling allmänt 1
patrik.fogelberg WIG Rapid 522 Offshore Paddling allmänt 4
brigas Numera skäddlös VKV offshore Paddling allmänt 3
Seagull offshore Köpa vkv offshore Paddling allmänt 5
JwG Elite eller Offshore? Paddling allmänt 6
fjelsing Uppfällbar roder på VKV Offshore Paddling allmänt 0
VKV offshore, läckage i främre skottet!!! Paddling allmänt 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.