Seagull Ocean - bärhandtag

Varför är det inga bärhandtag på ocean. Jag vet att clifford-kajak monterar dit såna.
Har varit ute och paddlat i 2 helger och har ont i axeln redan, värk i axel, armbåge och hand.
Hur kurerar jag det?
 
Draghandtag

Jag har en Offshore och har heller inget bärhandtag.
Jag anser att jag inte behöver något för att bära kajaken i, jag håller hellre och säkrare och skönare under fören eller aktern.
När jag bär andra kajaker som har handtag använder jag det i alla fall inte, då hänger ju kajaken och slår mot smalbenen istället för att man håller den i ett fast & säkert grepp.
Dessutom så funkar bärhandtag bak inget vidare med isrodret som ju ligger på akterdäck.

Däremot skulle det kunna vara bra med handtag i fören för att snabbt kunna ta tag i båten och dra upp den men folk kan ju knappt hålla sig när dom ser ett handtag och bara måste dra lite i det...

Dessutom är dom fula och tanken på att sitta timme ut och timme in och glo på ett handtag som slänger och slår i varje våg...

Men vill man nu ha ett så är det ju snabbt ordnat, finns att köpa.



JL
 
Svar till Tommy Everland

Handtag? Sätt dit handtag om du saknar. Man bara inte får tappa en lastad kajak på foten (men runda av skarpa kanter och kolla snörena ofta, det slits hårt).

Ont 1? Dålig paddelteknik. Kontakta kanotklubb för instruktion, det är omöjligt att lära sig per korrespondens. Men tills dess, försök att paddla med ganska raka armar - böj inte för mycket, försök hålla paddelföringen rätt långt fram så att rygg/axlar blir inblandade och tar upp de största krafterna. Hjälp till med axlarna, och träna in en axelföring som nästan känns lite överdriven...
http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlingsteknik/zakariindex.htm )

Ont 2? Du har kanske en VKV-paddel (eller annan paddel från den gamla tävlingsskolan)? För en amatörpaddlare är det alldeles för stora blad och ofta köper folk dessutom för långa paddlar. Skjut ihop den så mycket som möjligt. Eventuellt slipa av bladen så att bladen blir lite smalare på mitten (inte kortare). Ställ in vinkeln på 40-45 grader (har du "vanlig delbar" paddel, tejpa med silvertape lagom vinkel).
I början och slutet av draget/påskjutet ska du lossa lite på handens ytterfingrar(lång-/ring-/lill-), så kan du behålla handleden rak.
Gör en "micropaus" precis vid avslut av draget, och försök att då slappna av musklerna en bråkdels sekund.

Bor du i Stockholmstrakten ska du ta en (det räcker) privatlektion hos Zakari Peltonen ( http://www.kanothuset.se/ )

/Lasse
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.