Ocean spirit ???

Jag är på G att köpa en kajak. Jag har paddlat relativt mycket på västkusten och då även i öppet vatten med en mycket gammal (30-35 år) sk familjekajak av märket Piraya. Nu vill jag ah en kajak som är stabil i öppen sjö, rymmer utrustning för övernattning och är hyfsat lättdriven. Jag blev av en kajakhandlare rekommenderad att köpa en Ocean Spirit. Någon som har erfarenhet / synpunkter på detta val.
 
Om du är "normalstor" så kommer du trivas bra i den kajaken, mycket kajak för pengarna, känns trygg för en nybörjare men funkar att utvecklas i. Sitter du bra i den och den känns rätt för dig när du provpaddlar så kommer du säkert bli nöjd med den.

Den finns med i testet av "instegskajaker" i vår/försommarnumret av Paddling för övrigt om du vill läsa mer.
 
Hur vill du styra kajaken, är roder ett krav? Finns det stöd för knän i sittbrunnen för att förenkla rollning.

Jag själv köpte min första kajak för en månad sedan. Krav: Glasfiber, hyfsat pris, rollbar samt att den skulle passa mig och räcka i volym för övernattning. Samt att den skulle vara rättså lätt så jag kan lasta den själv från bilen. Provade lite olika kajaker och fastnade för Tahe Greenland Touring.

Men smaken är som baken, och det gäller även kajaker. När jag gav mig in i detta så fattade jag nog inte att det fanns så många olika kombinationer av skrovformer, skedda-roder för att passa i olika sammanhang. Hyfsat lättdriven är väl de flesta kajaker som är lite längre. Stabil i öppen sjö... Är det att den ska ha hög slutstabilitet, dvs rundbottnad om jag fattat det rätt? Eller är det att den ska gå stabilt genom att klyva mindre vågor såsom en mer vbottnad gör och inte ovanpå som de stora breda rundbottnade gör. När jag testade så upplevde jag att det var trevligare att paddla en vbottnad jämfört med en rundbottnad. Den bredare rundbottnade jag testade gick mer ovanpå och var mer guppig i sjön jämfört med grönlandsmodellen som mer klöv vågorna. Så man kan se på stabilitet på olika sätt. Det kan också vara ett hinder för mer avancerad teknik.

Det där med instegskajaker har jag inte fattat. Varför ska man köpa en kajak för en massa pengar för att sedan byta? Är det inte bättre att hyra den första tiden för att hitta sina krav och förutsättningar och sedan köpa en kajak att utvecklas och utforska med? Kan det vara så att industrin tycker att vi ska köpa en nybörjarkajaker och sedan en annan för att få högre volymer?

När jag provade så fanns inte roderkajaker med på listan så jag kan tyvärr inte kommentera just den modellen. Fundera lite på det där med luckor också, det kan ibland vara smidigt med en lucka som man kan nå från sittbrunnen. Där kan man förvara saker som man inte vill ha framme jämt, telefon, GPS, nödraketer, fika mm. Men det kan ju också störa om man hellre vill ha ett större packutrymme bak, exvis vid långfärd.

Så prova om den passar dig.
 
Prova!

Har testat ett par olika kajaker i spiritserien.

Coastspirit (plast) - stabil, skarpa slag. Mkt bra kajak för sin pris. Riktig billiga kajaker har sällan så bra skrovform som den här har. har inte testat att rolla men troligen lätt.
Sea/Bayspirit - Kommer inte ihåg namnet men det är modellen med rundat skrov. Lite mindre lätt att svänga genom kantning men stabil, helt ok marschhastighet. Lättrollad. Gillade kajaken. Klart utvecklingsbar i den.

Windserien finns också men är mer en renturkajak tycker jag, lite tråkigare. Rekkomenderar däremot att testa Greenland touring. Detta är att ta skarpa slag och ganska platt botten till sin spets. kanske den typen av kajak du gillar?

Stabilitet är väldigt subjektiv och beror på skrovfrom, sitthöjd och hur bra ens balans är. Min egna greenland Illaga (en rank grönländare) tycker jag är mer initialstabil än en Husky (träkajak som Johan Wirsén ritat med djup v-botten) eller P & H Sirius. Detta kanske

Jag är 1,75m och väger 74 kg. Det påverkar så klart passfom och hur man upplever kajaken. Ingen av spiritkajakerna upplevde jag som för stor, trots att jag gillar tajt passform.

Mina råd är:
1. Provpaddla. Är den ok, köp den. Kajaker har bra andrahandsvärde så du får sålt den sen om du vill byta. Det är svårt i början att veta hur man vill att ens kajaks egenskaper ska vara. Själv köpte jag min Tahe greenland somn förstakajak. Svår men kul att lära sig. Man kan inte bli annat än bra paddlare i en sådan
2. Undvik lägsta prisklassen (sk nybörjarkajaker). Stabila i början men ack så överstabila, långsamma, knöliga att svänga när man blir bättre paddlare. Börja med mellanklassen
(där bl a Tahe ligger).
3. Köp hellre en lite billigare kajak i början och lägg pengarna på en bra paddel. Köp en prisvärd kolfiberpaddel ( t ex Galasport, Kanuk, Select mm) och få en riktigt bra paddelteknik. Dåliga paddlar stjäl så otroligt mycket energi från framåtdriften.
4. Skädda eller roder? Om du är osäker välj en med båda.
5. Stoppning! Sätt lite skumplast vid knän, höfter etc för bättre kontakt. Gör underverk för stabiliteten och manöverförmågan. Man har helt enkelt bra kontakt med kajaken.

Roder:
Är skäddapaddlare, tycker helt enkelt det är roligare så. Därför kan jag inte säga så mycket om roder men Smarttrackrodret tror jag är ok. Däremot en dum sak, det sticker rakt upp när det är uppfällt. Utpräglade roderkajaker finns det flera men kan inget om dessa, så där jag tyvärr inte bistå med någon hjälp.

Hoppas mitt något långa svar är till hjälp!
 
Därför kan jag inte säga så mycket om roder men Smarttrackrodret tror jag är ok. Däremot en dum sak, det sticker rakt upp när det är uppfällt.

Smarttrackrodret går att ha i vilken vinkel som helst eftersom man drar upp och ned det med ett snöre från sittbrunnen. Bra just nu här i Kalmar eftersom det är sjögräsöar i sundet.

MVH

JohanC
 
Uppfällt Smarttrackroder

Att det går att ställa i olika vinklar när rodret är i vattnet stämmer. Om det är ett bra roder eller ej i vattnet vet jag inget om. De jag känner som har det på sina kajaker är nöjda.

Däremot ligger detta roder inte mot akterdäcket när rodret är uppe ur vattnet. Utan sticker rakt som en vindflöjel....
I vägen när man lastar kajaken på bilen. I vägen när man bär kajaken på land...etc. Det är det jag retar mig på.

Finns ju alltid någon nackdel man retar sig på grejerna. På min egen kajak är skäddan monstruöst överdimensionerad. Har aldrig haft praktisk nytta av mer än den första fjärdedelen så den kunde gott vara mindre. Lite tråkigt på en kajak som redan innan har ett litet akterskott.

JohanC: Sjögräsöar? Som flyter omkring fritt på havet?
 
270-graders roder

Det finns ett billigare SmartTrack-roder som vi använder på Lifestyle 500 och Coastspirit numera. Ett lite enklare system där fjädern håller rodret upp och man drar ner rodret istället. Detta ligger i viloläge mot däcket. Lite kuriosa.... Alla kajaker från Tahe som levereras till Australien och Nya Zeeland (tror jag) har beställts med detta roder för att slippa skador på rodret i samband med surfning. I varje fall som jag fått förklarat.

Jo, detta blad är också längre än det ordinarie tandembladet som man finner på alla andra modeller. Korta bladet använder vi inte alls. Man kan beställa med detta roder om man vill.

Mats (Ja, jag jobbar för Tahe Marine)
 
Att det går att ställa i olika vinklar när rodret är i vattnet stämmer. Om det är ett bra roder eller ej i vattnet vet jag inget om. De jag känner som har det på sina kajaker är nöjda.

Däremot ligger detta roder inte mot akterdäcket när rodret är uppe ur vattnet. Utan sticker rakt som en vindflöjel....
I vägen när man lastar kajaken på bilen. I vägen när man bär kajaken på land...etc. Det är det jag retar mig på.

Finns ju alltid någon nackdel man retar sig på grejerna. På min egen kajak är skäddan monstruöst överdimensionerad. Har aldrig haft praktisk nytta av mer än den första fjärdedelen så den kunde gott vara mindre. Lite tråkigt på en kajak som redan innan har ett litet akterskott.

JohanC: Sjögräsöar? Som flyter omkring fritt på havet?


Jag har original SmartTrackroder på min kanot och det fungerar mycket bra. Synd bara att så många kanottillverkare fortfarande gör akterstäven lutande och hög så att rodren ofta bara vispar i vattenytan.

Att roderbladet står rakt upp ser jag inte som något problem. Ytan/vindfånget är densamma oavsett om bladet står rakt upp eller ligger längs däcket. Det viktiga för mig är att rodret fungerar bra i vattnet och det gör original SmartTrack när det är rätt monterat. Lettmann är ett av de företag som på sina ny kanoter designat aktern för ett fungerande roder och jag hoppas att fler tar efter. Med rodret nära aktern så minskar motståndet och med ett vertikalt roderblad så ökar styrbarheten och man slipper bromsandet av en plåt/plastskiva "på tvären".

Det billigare SmartTrackrodret har jag inte provat att paddla med men det känns klart vekare. Jag gissar att det är mycket billigare att producera och sådant brukar vara intressant för kanottillverkarna...
 

Bilagor

  • P6260006.jpg
    P6260006.jpg
    73.6 KB · Visningar: 1,976
JohanC: Sjögräsöar? Som flyter omkring fritt på havet?

Ja, det är just nu endast en lätt överdrift... Var ute och surfade idag och trots gräsfena tog det nästan stopp ibland när jag körde in i meterbreda band av sjögräs.... En gång när jag kom ned till Haga Park för några år sedan fick jag gnugga mig i ögonen för då kom en sjögräsdriva på ca 10x15 meter sakta flytande mot stranden. Stack upp en decimeter ungefär. Kändes lite udda, typ. "Fanns det en ö här igår?!?"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.