Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Vista sv.bruksanvisning
- Trådstartare goranwi
- Start datum
Svensk?
Jag tror inte det finns. Hur är din nivå? Förstår du ingenting, eller är det bara några detaljer?
Nu har jag haft min Vista ett tag, så nu tycker jag att jag har fått kläm på vad den kan, och inte kan.
Fråga om det är något!
Anders
Jag tror inte det finns. Hur är din nivå? Förstår du ingenting, eller är det bara några detaljer?
Nu har jag haft min Vista ett tag, så nu tycker jag att jag har fått kläm på vad den kan, och inte kan.
Fråga om det är något!
Anders
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Svensk manual
Jodå, det finns en svensk manual, följde med när jag helt nyligen köpte min vista..
Kanske kan du kolla med Sportmanship
http://www.sportmanship.com/
Lycka till...
Jodå, det finns en svensk manual, följde med när jag helt nyligen köpte min vista..
Kanske kan du kolla med Sportmanship
http://www.sportmanship.com/
Lycka till...
Förhandstitt
Eftersom det finns en bruksanvisning att tanka ner från Garmins sida, kan du ju läsa i den i förväg, så att du ser om du tycker den verkar vara besvärlig eller ej.
Enligt min mening är den ganska kortfattad, närmast avhuggen i en del avseenden, så det blir inte så mycket text.
Anders
Eftersom det finns en bruksanvisning att tanka ner från Garmins sida, kan du ju läsa i den i förväg, så att du ser om du tycker den verkar vara besvärlig eller ej.
Enligt min mening är den ganska kortfattad, närmast avhuggen i en del avseenden, så det blir inte så mycket text.
Anders
Manual
Den svenska manualen klarar man sig nog bra utan om man är någorlunda införståd i gps (jag har inte haft någon innan)
Dessutom är alla skärmbilder m.m. hämtade från den engelska manualen.
Det är nog sant att sportmanship inte kommer att ställa upp med någon manual.
När jag skaffade min köpte jag ett paket med mapsource cd´n, jag har haft en del problem i överföringen till vistan, överföringen stannar, hänger sig. Finns ingen info om detta på garmin, men om man kör i "demo mode" så funkar det lite bättre.... hade stora problem att uppdatera "software" hängde sig gång efter gång, men till slut gled den in... känns lite instabilt, men det funkar..
Vistan har en inbyggd kompass som man kallibrerar..
Jag upplever att den är lite "osäker". För att man ska hålla kompassen i våg finns en varningstext som säger "håll nivå" om man vippar den för mycket upp eller ner. Spannet mellan dessa nivåer är ca. 15 grader i "nålsvängning", vilket är ganska mycket tycker jag...
Jag är på det hela taget nöjd med vistan, men den lilla gynnaren slukar batterier, så det blev till att skaffa uppladningsbara...
Det sista har ju inget med svensk manual att göra, men ville ändå dela lite erfarenheter..
Den svenska manualen klarar man sig nog bra utan om man är någorlunda införståd i gps (jag har inte haft någon innan)
Dessutom är alla skärmbilder m.m. hämtade från den engelska manualen.
Det är nog sant att sportmanship inte kommer att ställa upp med någon manual.
När jag skaffade min köpte jag ett paket med mapsource cd´n, jag har haft en del problem i överföringen till vistan, överföringen stannar, hänger sig. Finns ingen info om detta på garmin, men om man kör i "demo mode" så funkar det lite bättre.... hade stora problem att uppdatera "software" hängde sig gång efter gång, men till slut gled den in... känns lite instabilt, men det funkar..
Vistan har en inbyggd kompass som man kallibrerar..
Jag upplever att den är lite "osäker". För att man ska hålla kompassen i våg finns en varningstext som säger "håll nivå" om man vippar den för mycket upp eller ner. Spannet mellan dessa nivåer är ca. 15 grader i "nålsvängning", vilket är ganska mycket tycker jag...
Jag är på det hela taget nöjd med vistan, men den lilla gynnaren slukar batterier, så det blev till att skaffa uppladningsbara...
Det sista har ju inget med svensk manual att göra, men ville ändå dela lite erfarenheter..
Kolla kontakten!
Enligt min erfarenhet är det absolut viktigaste att kontakten på Vistan är ren och fin. Annars är det dödfött att försöka föra över någonting alls.
Däremot har jag inte märkt någon skillnad på driftsätt, när överföringen ska ske. Är bara kontakten OK, har det fungerat utan problem för mig. Nu gjorde jag en kabel så att jag har extern matning samtidigt som datorn är ansluten. Kör du på batterier kan det vara problemet. eTrex följer inte specifikationen på RS 232 physical layer, vilket gör matningsspänningen extra viktig.
Aptiten på batterier är monstruös. Jag byggde drivdon från 12 V i bilen, så fungerar den bra där. När jag är ute och går, springer etc. tröttnar jag innan batterierna gör det!
Kompassen tycker jag fungerar bra som grovriktning. Vistans lilla antenn är inte mycket att hurra för inne i skogen, men då kan man fortfarande hålla riktningen med kompassen, tills man kommer ut där det är lite bättre sikt.
Anders
Enligt min erfarenhet är det absolut viktigaste att kontakten på Vistan är ren och fin. Annars är det dödfött att försöka föra över någonting alls.
Däremot har jag inte märkt någon skillnad på driftsätt, när överföringen ska ske. Är bara kontakten OK, har det fungerat utan problem för mig. Nu gjorde jag en kabel så att jag har extern matning samtidigt som datorn är ansluten. Kör du på batterier kan det vara problemet. eTrex följer inte specifikationen på RS 232 physical layer, vilket gör matningsspänningen extra viktig.
Aptiten på batterier är monstruös. Jag byggde drivdon från 12 V i bilen, så fungerar den bra där. När jag är ute och går, springer etc. tröttnar jag innan batterierna gör det!
Kompassen tycker jag fungerar bra som grovriktning. Vistans lilla antenn är inte mycket att hurra för inne i skogen, men då kan man fortfarande hålla riktningen med kompassen, tills man kommer ut där det är lite bättre sikt.
Anders
Problem vid nedladdning av kartor mm
Har läst ett tips någonstans att man skall stänga av GPS-mottagningen (Valet: Använd med GPS av...) vid både firmwareuppdateringar och nedladdning av kartor. Detta sker ju oftast inomhus och då är det kanske lite dumt att GPS:en håller på att leta efter satelliter samtidigt
/Lod
Har läst ett tips någonstans att man skall stänga av GPS-mottagningen (Valet: Använd med GPS av...) vid både firmwareuppdateringar och nedladdning av kartor. Detta sker ju oftast inomhus och då är det kanske lite dumt att GPS:en håller på att leta efter satelliter samtidigt
/Lod
Standarder - och att följa dem.
Enligt EIA RS 232 C ska spänningen på en ingång i ett sådant interface tolkas som en etta (mark), om den ligger mellan -3 och -15 VDC. Spänningar mellan +3 och +15 VDC ska tolkas som en nolla (space). För att säkerställa detta, ska utgångarna ligga på -5 till -15 VDC, resp. +5 till +15 VDC.
Området mellan -3 och + 3 VDC är förbjudet område, där spänningen kan tolkas som vad som helst.
Men en eTrex, som bara har 3 VDC matningsspänning, innehåller ingen elektronik (RS 232 C line drivers) för att förändra dessa nivåer. Varken uppåt eller neråt.
Därför signalerar den mellan 0 VDC och 3 VDC, något som brukar gå i alla fall, tack vare en generös tolkning av standarden i våra datorer.
Däremot fungerar det inte alls tillsammans med en del andra utrustningar, som gör likadant, dvs litar på att den andra änden ska skicka upp (eller ner) spänningen till någorlunda korrekta nivåer.
När man då vet, att det ligger så nära marginalen med friska batterier, är det lätt att inse, att kommunikationen blir problematisk när batterierna närmar sig 2 VDC. Strax under 2 VDC stänger en eTrex av sig själv.
Då är det definitivt dödfött att kommunicera!
Anders
Enligt EIA RS 232 C ska spänningen på en ingång i ett sådant interface tolkas som en etta (mark), om den ligger mellan -3 och -15 VDC. Spänningar mellan +3 och +15 VDC ska tolkas som en nolla (space). För att säkerställa detta, ska utgångarna ligga på -5 till -15 VDC, resp. +5 till +15 VDC.
Området mellan -3 och + 3 VDC är förbjudet område, där spänningen kan tolkas som vad som helst.
Men en eTrex, som bara har 3 VDC matningsspänning, innehåller ingen elektronik (RS 232 C line drivers) för att förändra dessa nivåer. Varken uppåt eller neråt.
Därför signalerar den mellan 0 VDC och 3 VDC, något som brukar gå i alla fall, tack vare en generös tolkning av standarden i våra datorer.
Däremot fungerar det inte alls tillsammans med en del andra utrustningar, som gör likadant, dvs litar på att den andra änden ska skicka upp (eller ner) spänningen till någorlunda korrekta nivåer.
När man då vet, att det ligger så nära marginalen med friska batterier, är det lätt att inse, att kommunikationen blir problematisk när batterierna närmar sig 2 VDC. Strax under 2 VDC stänger en eTrex av sig själv.
Då är det definitivt dödfött att kommunicera!
Anders
Spännande 
Okej...
Jag är bara byggnadsingenjör
Det du menar är att man ska ha friska batterier i mojjängen? Gäller detta bara vid dataöverföring eller även vid den vanliga driften?
Hur funkar det då med uppladningsbara batterier som har en spänning på 1,2V (mot vanliga som ligger på 1,5V)...
Jag har provat köra på uppladningsbara batterier nu och det har funkat bra. Kan tycka att den är lite seg att hitta sateliter, men det kan väl inte bero på det?
Okej...
Jag är bara byggnadsingenjör
Det du menar är att man ska ha friska batterier i mojjängen? Gäller detta bara vid dataöverföring eller även vid den vanliga driften?
Hur funkar det då med uppladningsbara batterier som har en spänning på 1,2V (mot vanliga som ligger på 1,5V)...
Jag har provat köra på uppladningsbara batterier nu och det har funkat bra. Kan tycka att den är lite seg att hitta sateliter, men det kan väl inte bero på det?
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg