Vista och solen

eTrex Vista kan ju räkna ut tiden för solens upp- och nergång. Sätter jag en position och ett datum någonstans i Sverige, så går det utmärkt. Uppe i Norrland blir det ---- för tiden på sommaren, logiskt nog.
Kollar jag tiden här hemma (ca N57, E14) idag, och sedan trycker på knappen för "snabbspolning" (öka automatiskt med en dag i taget), kan jag se hur tiden ändras fram till jul, stannar och sedan vänder mot ljusare tider. Precis som det borde.
Men gör jag så i Norrland visar den på evig midnattssol hela året, eller evigt mörker om jag börjar på vintern. Inte förrän jag stänger av snabbspolningen, flyttar markören till datumet, klickar för att ändra och sedan bara bekräftar det aktuella datumet, räknar den fram nya klockslag.

Är det jag som inte begriper, eller är det manicken?
Jag kör med 2.21 programvara.

Anders

Solen upp och ner

När solen går upp och ner kan man se. Den enda anv. av denna funktion (som jag ser det) är att veta hur lång tid som man har på sig att ta sig till bakatill utg.punkten så man inte blir överraskad av bäcksvarta natten.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Icke tycka om löss!

Jo, jag begriper ju också att solen går upp och ner, alldeles av sig själv. Eller åtminstone ser det så ut, om vi ska bli astronomiska.
Grejen är inte att veta när solen verkligen går upp eller ner, grejen är att programvara ska fungera, annars blir den inte bättre än Windows.
Det gäller att ha fantasi när man testar. Dessutom bara måste programmerarna få reda på allt som inte fungerar. Annars tror de snart att de är duktiga, och tappar skärpan.

Anders

En lus, flera löss.

Det finns fler fel i sol- och månefunktionen.

Om man anger ett datum, tillsammans med klockslaget 00:00, får man upp- och nergång för det datumet. Ändrar man sedan tiden till 25:00, har programmerarna varit sluga nog att ändra datumet ett steg, och klockan till 01:00. Men soluppgången uppdateras icke, inte förrän man går in och ändrar tiden från 01:00 till 01:00, dvs bara markerar och trycker Enter.

Nu är det inte alls så att den som är så dum får skylla sig själv. Programmen ska bara fungera, oavsett hur korkad maskinisten är. Det är fel på betatestarna, som inte har fantasi tillräckligt för att göra alla dumheter.

Vad man sen ska ha det uträknade värdet till, det begriper inte jag heller riktigt. Nog vet man väl ungefär när det blir mörkt ändå?

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips