Vinande isyxor

Jag har ett par Petzl Nomic som jag har upptäckt ger ifrån sig ett lätt vinande ljud när man svingar dem. Ljudet uppstår oftast när svingen är riktigt bra, dvs. rak, snärtig och roterar utifrån en tänkt mittpunkt vid gripresten. Ljudet uppstår förmodligen i och med håligheten i huvudet.

Har ni andra också upplevt det? Det jag är nyfiken på är om Petzl medvetet har designat yxorna, så att ljudet ska vägleda en när det blir bra isättningar, eller om det bara är en slump.

Mvh /Joel

Kan det vara så att de där små plastplopparna ganska högt upp på skaftet har lostnat för dig? Kommer in luft i skaftet då. Om så är fallet, tejpa igen fort för det är ett helvete att få ut rastlande små skit som kommer in där... det vet jag av egen erfarenhet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Kan det vara så att de där små plastplopparna ganska högt upp på skaftet har lostnat för dig? Kommer in luft i skaftet då. Om så är fallet, tejpa igen fort för det är ett helvete att få ut rastlande små skit som kommer in där... det vet jag av egen erfarenhet.

Nej, plastplopparna sitter kvar. Jag ska nog mejla Petzl och fråga om ljudet är en inbyggd design.

Mvh /Joel

Jag mejlade Petzl och frågade. Jag fick följande svar:

Enligt Petzl är det inte en del av designen att yxan ska ge ifrån sig ett ljud, när man svingar den. Så det är nog bara ett sammanträffande som du säger.

Så var det med det. Dock hade det varit häftigt om den faktiskt var så genomtänkt i designen att ljudet vägledde en till bra svingar.

Med vänlig hälsning /Joel

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips