Vilket kapell??

Hej,

Jag är nu helt ny på paddling och längtar enormt med att köra igång under hösten. Kommer att skaffa med en havskajak och kommer att paddla mestadels i Vänern i alla väder.

Men nu har jag lite beslutsångest över alla de olika kapell som finns..Ska man köpa ett kapell av enkel nylon, neopren med överdel av nylon eller bara en neopren 'kondom'?

Någon som kan komma med lite råd?

Med vänliga hälsningar,

Martin
 
Låg?

Har du en väldigt låg kajak (lågt däck etc) som du dessutom vill lutsvänga (en skeddakajak) och om du dessutom vill vara mycket ute i brytande/busig sjö... Då finns det bara ett svar från mig; neoprenkapell.

Men du kan ju räkna med att det finns en hel del olika åsikter här. Och det är ju bra. Allt är inte kul/rätt för alla....
 
Jag gör Patric besviken och håller med honom. För blöta kalla lekar är neopren bäst.

För vanlig turpaddling tycker jag att det kan bli onödigt varmt + att de tar lång tid att torka.
Gummit luktar inte alltför trevligt heller.

Neoprenkapell brukar dessutom vara besvärligare att få på pga kraftigare resår.

Kort sagt tycker jag att neoprenkapell kan vara en onödig investering ifall man inte har behov.

Men skall du satsa på torrdräkt mm lär väl inte lite odör störa dig?
 
Arneri; sa:
Jag gör Patric besviken och håller med honom.
Gör jag dig glad om jag inte riktigt håller med dig... ;-) (Alltså, jag har inte haft några riktiga problem med odör/torkning. Med det är nog en smaksak.)

Slutsats?
Köp ett "vanligt", så billigt som möjligt och se om du är nöjd. Annars; "uppdatera". :)
 
Tack

Tack för alla svar!

Det verkar finnas lite olika meningar om det här, som allt annat. Och jag kommer säkert att uppgradera efter hand. Kan ju också vara så att jag inte tycker det är något för mig...men det är nog tveksamt..

Vad jag förstår så kan man inte rolla med ett vanligt nylon kapell...Stämmer det egentligen?

Mvh / Martin
 
Re: Tack

gnolen; sa:
Vad jag förstår så kan man inte rolla med ett vanligt nylon kapell...Stämmer det egentligen?

Det närmaste jag kommit att rolla är re-entry (eller vad det nu heter när man sätter sig upp och ned och snurrar upp) med hjälp av flottör. Det funkade helt utan kapell. Fast blött i sittbrunnen blev det ju...
 
Så att rolla är inget man gör så ofta då antar jag..Och eftersom jag kommer att ha en ganska stadig kajak är detta ingenting jag behöver tänka på kanske..

Mvh - Martin
 
Re: Tack

gnolen; sa:
Vad jag förstår så kan man inte rolla med ett vanligt nylon kapell...Stämmer det egentligen?

Det går att rolla med alla kapell och utan oxå. Men ju sämre kapellet sitter desto mer vatten får man in när man rollar.

Och inte behöver man rolla inte, men det kan ju vara kul, utvecklande eller åtminstone svalkande att lära sig.
 
En detalj...

att tänka på som irriterar mig med många kapell är den vattenfyllda grop som bildas runt midjan. Den är inte något problem medan jag paddlar, men så fort jag ska resa mig rinner vattnet ut i kajaken, över fötterna eller på något annat olämpligt ställe. Mitt nuvarande kapell har neoprendäck, nylontub och hängslen vilket nästan eliminerar problemet samtidigt som det inte blir lika varmt som ett helt åtsittande neoprendäck.
 
Apropå hur mycket du ska förvänta dig att rolla, så beror det helt på vad i paddlingen du kommer att uppskatta efterhand. Samt förstås vilka vatten du paddlar i.

Rollfrekvensen bland kanotister verkar vara från 0 (aldrig) till några rollar varje paddeltillfälle.

Jag har haft nylonkapell utan problem med "grop". modellen på kapellet har ju viss betydelse, liksom sittbrunnssargens form.

Beträffande torkning så har jag väl känslan att ett nylonkapell kan man skaka av och sedan i princip låta torka i skuffen till nästa tur, medan ett neoprenkapell kräver att man hänger det på tork. Då tar det väl ett dygn eller nåt innan det är torrt. Fast det behöver ju inte vara ett problem.

Har också erfarenhet av neopren + luftig strut. Funkar för överskjöljande sjö, samt ventilerar bra. Antar att det är mindre tätt vid roll. Själv är jag dock sån där nollrollkanotist i praktiken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
friluftaren Pumphål kapell Paddling allmänt 5
Nicksonas kapell till en Melker Väderö? Paddling allmänt 2
friluftaren Vattentätt kapell? Paddling allmänt 13
puckelsnook Kapell med större midja. Är det måttbeställt som gäller? Paddling allmänt 6
PetNor Kapell från "Kayak Sport" Paddling allmänt 6
annelie.bottne Kapell till kajak med stor sittbrunn Paddling allmänt 6
PEUN Kapell till Capella Paddling allmänt 0
Spinspider Kapell - neopren eller nylon? Paddling allmänt 17
Spinspider Kapell för Prijon Paddling allmänt 2
Skattletaren Kajak kapell Paddling allmänt 4
revco8 laga läckande kapell? Paddling allmänt 9
taegu Kapell Paddling allmänt 4
Teknikern Är det fler än jag som paddlar utan kapell? Paddling allmänt 20
Boel Olin kapell P&H Sirius Paddling allmänt 4
TomasCollin Hur vattentät är ett kapell mot sargkanten i en kajak? Paddling allmänt 15
manlan Kapell sluter inte tätt Paddling allmänt 17
Majsan43 Skall en 7-åring kapell i kajak Paddling allmänt 3
bogart sy kapell? Paddling allmänt 16
Iguanodon Köp av kapell Paddling allmänt 7
aurba Kapell Paddling allmänt 6
jjjjy66 Kapell till Mari 4? Paddling allmänt 1
knatte Sittbrunns kapell vattentäta? Paddling allmänt 1
kajakmicke Mer läckande kapell... Paddling allmänt 5
storfiskarn? Läckande kapell! Paddling allmänt 2
soarus Bra kapell till point- 65 Paddling allmänt 4
Fischer Kapell till VKV Off-Shore/Elite samt vinterhandskar Paddling allmänt 11
Hutt Varning-Kanuk kapell Paddling allmänt 0
pby Läckande kapell Paddling allmänt 1
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
morre HEJ JAG SÖKER EFTER NEOPREN TILL ETT KAPELL Paddling allmänt 1
Hellmansö Kapell i Gore-Tex? Paddling allmänt 1
calypso63 Kajaksport kapell som går sönder......... Paddling allmänt 1
larz Är det obligatoriskt med kapell? Paddling allmänt 4
jaketoad Kapell Paddling allmänt 0
mielo Kapell med blixtlås...? Paddling allmänt 0
XLF Kapell Paddling allmänt 5
Läckande kapell Paddling allmänt 2
Kapell Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.