Vilken uggla?

Vilken uggla är det som bosatt sig (?) nära vårt hus (östersundstrakten)? Den hoar varje kväll, ett dovt ho ungefär varje sekund. När jag hoar tillbaka tystnar den och efter några sekunder kommer den och flyger och kollar in mig. Då ger den ifrån sig ett torrt klappande ljud. Jag bedömer att den är cirka 50 bred mellan vingspetsar. Tyvärr är det så mörkt så jag har bara sett siluetten och inte täckning, färg...

Nu är jag dålig på utbredningsområden för fåglar. Kan faktiskt ingenting om det, men ett dovt entoningt hoande låter som en hornuggla...

Här har du länk med ljud till hornugglan: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2776296

I och för sig så har även berguven ett dovt entonigt hoande men det brukar vara betydligt längre paus mellan ljuden där..

Här har du länk med ljud till berguven : http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3275&artikel=2777873

mvh // johannes

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Låter som du har en hornuggla hemmavid...!
Goggla hornuggla och P2 så kan du höra om det stämmer.....
:)
/j

lånar tråden

Vet inte hur man starta ny tråd så jag lånar en, från 2011..

Har en, möjligen två ugglor som smyger omkring nära mitt boende. Någon som vet vilken art detta kan vara.

Bilagor

• bild 3.jpg
    bild 3.jpg
    26.6 KB · Visningar: 1,368
Samma

Fråga nr2. Är det här samma uggla? Om inte, vilken art kan det här vara?

Bilagor

• bild 5.JPG
    bild 5.JPG
    90.9 KB · Visningar: 1,327
När det gäller identifiering av växter, fåglar, spår eller annat sä hjälper det också att veta ungefär vart i Sverige vi befinner oss.

När det gäller identifiering av växter, fåglar, spår eller annat sä hjälper det också att veta ungefär vart i Sverige vi befinner oss.

Bilderna är tagna utanför Enköping, Uppland. Bild 1 togs 4nov 15:00. Bild 2 togs i slutet på september, ca 18:00. Bilderna är tagna med ca 20meters avstånd från varandra men mot olika väderstreck.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips