Vilken slida till fällkniven S1 samt blånerad/blank?

Jag funderar på att köpa en fallkniven S1 men vill ha råd om vilken slida jag ska välja - zytel eller läder?
Prisskillnaden är försumbar (någar tior) så priset är inte någon avgörande faktor.

Vilken håller fast kniven bäst? Man vill ju inte tappa kniven men inte heller lirka för mycket för att få ut den.
Vilken är bäst i kyla och väta?

Funderar också på den blånerade då jag avser använda den i närheten av saltvatten (och inte sällan med grönkläder på) - några synpunkter på hur bra/inte bra blåneringen är?

/Patrik

S1 svart är coatad, inte blånerad. F.ö är en läderslida snyggast iaf, men kanske inte det mest praktiska vid blöta och lite hårda tag, dock.

valdemar

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Håller med om att läderslida är klart snyggare. Den är helt OK när det gäller fasthållande av kniven. Oftast hänger ju kniven i ett bälte. Ska du däremot montera kniven upp och ner eller så på nån väst eller ryggsäck kanske läder inte är nåt bra alternativ.

//PW

1. Vilken håller fast kniven bäst? Man vill ju inte tappa kniven men inte heller lirka för mycket för att få ut den.

2. Vilken är bäst i kyla och väta?

3. Funderar också på den blånerade då jag avser använda den i närheten av saltvatten (och inte sällan med grönkläder på) - några synpunkter på hur bra/inte bra blåneringen är?
1. Båda håller kniven fast på ett tillfredsställande sätt.

2. Zytel. Skall du dock ha det bästa så är det custom-kydexslidor som gäller, t ex: http://www.redhillsheaths.com/

3. Ingen coating är så pass hård att den förblir slät och fin. Du får räkna med repor.

~Paul~

Jag håller med Paul.

Läderslidan är mer om du skall ha kniven med dig och ta fram den när du slagit läger eller det är hyfsat lugnt. Det är lite meckigt att få upp kniven med en hand... de första femtio gångerna. Sedan är det ju det där med saltvatten och läder osv.

Zytelslidan är då klart bättre om du skall ta fram och stoppa undan kniven ganska ofta. Den tål vilket skitväder som helst och är praktisk.

En gång i tiden hade jag en F1 i det gamla kydexfodralet upponer på vänster axel, det funkade bra. Knäpp upp med lillfingret och så var kniven framme.

Ytbehandlat eller obehandlat blad är en kosmetisk sak, efter X antal år ser den ganska sliten ut. Den ser dock lite mer "combat" ut om den är svart. Det där med vatten spelar egentligen ingen roll om du vårdar efter du lekt krig en helg.

Jag köpte en svart F1 när jag var i Bosnien -01 men numera använder jag en blank F1. Om inte annat så är den lättare att hålla ren om man skall skära mat och liknande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips