vilken rovfågel?

Plats: Jämtland, i närheten av Bydalen söder om Storsjön.
Var ute på en mindre lyckad fisketur häromdagen, men på väg tillbaka till bilen fick jag se 3 st. rovfåglar som cirkulerade ca. 20-30 m ovanför marken vid ett kalhygge.
Det såg ut som om de lekte med varandra, men förmodligen spanade de efter föda.
Efter en stund seglade alla 3 ned och satte sig på varsitt träd/stubbe, och en av dessa vände
då upp bringan med utspärrade vingar. Bröstet var brunt/mörkbrunt och jag såg inga vita strimmor.
Vingarna var mörkbruna med ett brett svart band på ca. 5-10cm som gick längs vingspetsarna.
Ovansidan var brun/mörkbrun liksom huvudet och inte heller där såg jag några vita strimmor, vilket har gjort det svårt (för mig) att lista ut vilken sorts rovfågel det kan vara. Det såg ut att vara ungfåglar, men jag kan ju ha fel...
Tyvärr hade jag bara mobilkameran med, och dessa bilder skulle nog inte hjälpa till något.

Ormvråk kanske?

/mattias

Buteo_buteo_2_%28Marek_Szczepanek%29.jpg

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ja, det var också min första tanke, och det är förmodligen så.
Det finns ju tydligen många variationer på fjäderdräkten, och med
tanke på avståndet jag stod på så kanske alla färger inte syntes så bra.

Tack för hjälpen!

/FrippeF

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips