Vilken MTB ram är bäst?

Hej Alla

Vi funderar på att köpa nya cyklar och undrar vilken ram som är bäst för långa turer i teknisk terräng? Den måste vara heldämpad och både lätt och slitstark.

Frågor som inställer sig är om Maverick´s nya mononlink och SC Blurr är marknadsföringsjippon? Nya varianter på Y-type, Mantra och andra URL-ramar? Eller verkliga genombrott?

Per

Ingen vet

Per, jag tror inte du kan få något svar på detta i Sverige. Kan inte vara många svenskar som ens har sett de ramarna på bild. Är det inte väntelista på Maverick? Det bästa verkar väl vara i fall någon större firma typ Specialized eller Giant licenstillverkar Maverick-designen. I såna fall kan det ju finnas cyklar tillgängliga från 2003 eller nåt.

Re: Ingen vet

2190; sa:
Är det inte väntelista på Maverick? Det bästa verkar väl vara i fall någon större firma typ Specialized eller Giant licenstillverkar Maverick-designen. I såna fall kan det ju finnas cyklar tillgängliga från 2003 eller nåt.

Just Maverics leveranstider vet jag inget om. Däremot gör Seven en version i Titan, Seven Duo, http://www.sevencycles.com/Main.html som det, i varje fall när jag frågade senast, bara är någon månads leveranstid på, och den är inte dyrare än Maverick. Såg någonstans att det kan bli aktuellt med ngn masstillverkare också. Frågan är om monolink är mest "hype"?

Litar inte riktigt på MTB-tidningarna. Det är inte få förskräckligt länge sedan de tyckte "biopace", alltså icke-helt-runda kedjeringar, var rena frälsningen, trots att det var rent trams.

Per
[Ändrat av ipg289h 2001-12-21 kl 15:38]

Ram

Vistt Šr den vacker(Seven) Och Cykel-City distribuerar ju Seven i Sverige. En liten tveksamhet fšr priset dock. 3200$, Šr det ram eller hel cykel? Enligt tidningen MountainBike (USA) sŒ skulle Maverick kosta mellan 5-6000 $ frŒn tillverkaren. Allt som journalister skriver bšr tas med 6-8 nypor salt om dagen, men eftersom de Šr sŒ extremt nyhetsfixerade fŒr man lita pŒ dom om de skriver samma sak 6 mŒnader senare. Men gillar inte du Klein? (fšrutom taskigt specade hjul, tror jag?). Och frŒgan gŠllde bŠsta ramen, inte nyaste lšsningen pŒ bakdŠmpning. SŒ lŒt mig citera Januarinumret av MountainBike(USA)¬Cross one of the best handling bikes on the planet, the Klein Adroit, with one of the best short-travel suspension designs on the market, the Fisher Sugar, and you get the Klein Adept. It«s fast, it«s stiff, and it shreds singletrack like no other bike¬. SŒ du hade rŠtt hela tiden. Vill minnas att svenska Mountain Bike oxŒ skrev positivt om Adepten. En sak bara. Den amerikanska tidningen hade fŒtt sin cykel bucklad av FedEx vid leverans. …lburksram, typ. Men eftersom du tidigare demonstrerat din okunnighet i Metallurgi och FasthŒllighetslŠra kan du sŠkert cykla i Lunsen i alla fall.;-)

Kanske Titus?

2190; sa:
Vistt är den vacker(Seven) Och Cykel-City distribuerar ju Seven i Sverige. En liten tveksamhet för priset dock. 3200$, Är det ram eller hel cykel? Enligt tidningen MountainBike (USA) så skulle Maverick kosta mellan 5-6000 $ från tillverkaren. Allt som journalister skriver bšr tas med 6-8 nypor salt om dagen, men eftersom de är så extremt nyhetsfixerade får man lita på dom om de skriver samma sak 6 månader senare. Men gillar inte du Klein? (förutom taskigt specade hjul, tror jag?).

Jo, de är häftigt målade:) Elisabeth, min fru har en Adroit, som hon är xtremt nöjd med.

Maveric sänkte visst priset direkt när Seven tillkännagav sitt pris. De har också kommit med en ny ram med kortare fjädringsväg, Reposado.
http://www.excelsports.com/item.asp?major=2&minor=1&description=Reposado&vendorCode=Maverick
Sevens pris innefattar ram med bakdämpare, "monolink" och fästanordning för framväxeln, tror jag, resten får man sätta på själv.

Det som jag uppfattar som svagheten med Adept, Sugar, och Fuel är att bakdämpningen helt löper på glidbussningar. De slits och så blir cykeln sladdrig. Nästan alla Specialized FSR som byggdes de första åren har råkat ut för det. Numer har de också övergått till kullager. Om jag förstår saken rätt är Adept någon mening en soft-tail, i samma mening som Cannondales Scalpel och vissa Litespeed och Ibis Silk Ti är det.

Hade tänkt mig lite mer dämpning, längre fjärdringsväg, och riktiga lager som tål flera års åkning. Men för all del skulle jag hitta en 2001 års Adept eller Specialized, som passade mig, på rea, med ett bra pris skulle jag nog klippa till och vara glad. Däremot skulle jag knappast betala fullt utan att fundera på andra ramar.

Den jag tittat mest på är Ellsworth Truth, trodde ett tag att de var rätt för mig, men en del verkligt sura recensioner på MTBR fick mig att börja dra öronen åt mig. Intense Tracer är en annan jag funderat mycket på. Har t o m nållager i horstlänken om jag förstått rätt. Ägarrna verkar nöjda.
http://www.mtbr.com/

Cannondales Jekyll är också en höjdare, liksom Specialized, men svårköpta p g a generalagenturer, etc. Gäller Klein, Fisher och Trek med för den delen. Kona Kikapu har jag också kollat, men även den verkar svårköpt.

I dag ligger faktiskt Titus bäst till i mina preferenser. Switchblade får lysande recensioner. Verkar ha mycket stryktålig bakdämpning och Titus folket ska dessutom vara trevliga att ha att göra med. Elisabeth lutar åt deras X-racer, xs. Switchblade är ett kvarts kilo tyngre än Truth men jag tycker det inte spelar så stor roll. Tävlar inte, vill framför allt ha en cykel man kan köra hela dagen på i skogen utan att bli mörbultad.

Per

[Ändrat av ipg289h 2001-12-23 kl 10:49]

Klein Adept!

ipg289h; sa:
Hej Alla

Vi funderar på att köpa nya cyklar och undrar vilken ram som är bäst för långa turer i teknisk terräng? Den måste vara heldämpad och både lätt och slitstark.

Frågor som inställer sig är om Maverick´s nya mononlink och SC Blurr är marknadsföringsjippon? Nya varianter på Y-type, Mantra och andra URL-ramar? Eller verkliga genombrott?

Per

Jag är sedan i fjol glad ägare av en klein Adept Pro och kan varmt rekommendera denna. Jag har sedan tidigare en Klein Attitude och min Adept känns lika bra, dvs. kvick och precis som den stela Attitude-ramen, något som jag inte kan säga om särksilt många heldämpade hojar. Den är lätt och extremt välbalanserad eller hur man nu ska uttrycka det. Själv gillar jag teknisk och stökig åkning bäst, och där excelerar hojen, samtidigt som bakdämpningen gör resan tämligen bekväm. Vill man ha mer fjädringsväg blir nog cykeln rätt tung och inte så lämplig för snabba och långa pass, men för en lite biffigare hoj tror jag starkt på Intense Tracer som jag prövat och blivit grymt förtjust i (lite dyrt med båda dock...)

Dessutom tror jag de nya (2002) har hela baktriangeln i kolfiber vilket blir lättare och säkert mer uthålligt. Enligt Gary Fisher ska länkagekonstruktionen ge upphov till visst flex i sadelstagen och därför använder han kolfiber i sin dyraste varsion. Om detta stämmer kan man ju fråga sig hur smart det är att använda aluminium i de övriga modellerna, däribland Kelins som för övrigt har en identiskt baktriangel ("tack" för det Trek som äger båda märkena). Hursom. Med kolfiber slipper man oroa sig för metallutmattning oavsett om det stämmer eller inte som Hr. Fisher påstår.

Sedan måste man ju instämma med en av de föregående som hyllar Seven. Deras ramar är ju rena poesin :)

Lycka till med cykelköpen.

Tracern ?

freek; sa:
Jag är sedan i fjol glad ägare av en klein Adept Pro och kan varmt rekommendera denna. Jag har sedan tidigare en Klein Attitude och min Adept känns lika bra, dvs. kvick och precis som den stela Attitude-ramen, något som jag inte kan säga om särksilt många heldämpade hojar. Den är lätt och extremt välbalanserad eller hur man nu ska uttrycka det. Själv gillar jag teknisk och stökig åkning bäst, och där excelerar hojen, samtidigt som bakdämpningen gör resan tämligen bekväm. Vill man ha mer fjädringsväg blir nog cykeln rätt tung och inte så lämplig för snabba och långa pass, men för en lite biffigare hoj tror jag starkt på Intense Tracer som jag prövat och blivit grymt förtjust i (lite dyrt med båda dock...)

Elisabeth älskar sin Adroit. Enda svagheten med den jag kan se, för att vara grinig, är det inbyggda styrlagret (Mission control) som kräver en speciell dimension på gaffelröret. Vill man byta gaffel är det inte alldeles lätt. Man måste då fixa adepters och det är en massa bök. Ingen som kan, eller snarare ingen som verkar ha gjort det, i Sverige. Verkade inte ens som Cykloteket visste vad jag snackade om när jag tog upp saken med dem. Hittills har det inte varit minsta problem men skulle kunna bli det. Gafflar slits ju snabbare än ramen. Annars älskar hon sin Klein till den grad att funnes det en XS Adept så skulle nog det absolut vara hennes första preferens.

Kan Du säga något mer om Tracern? Är mycket nyfiken. Vet att MBA hyllar den som bästa "trailbike". Men jag har aldrig prövat ngn och bara sett en en gång på Mallorca och den var trasig. Från vad jag förstår av MTBR är ett bekymmer att med 34T kassett bak slår bakväxeln i horstlänken ibland. Viktvis tror jag man kan bygga en som hamnar på ungefär samma tyngd som Adepten. 11,4 kg enl Klein. http://www.speedgoat.com/SPEEDGOAT/BUILD/AdvancedConfig.asp

Per

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
Klaus Vilken MTB kan jag välja? Mountainbike 10
Ann-Cathrine Vilken mountainbike för skogsterräng? Mountainbike 12
Suedish Vilken cykel passar mig? Mountainbike 8
Patriksg Vilken cykel ska jag välja? Mountainbike 5
zanna_84 Vilken cykel ska man köpa??? Mountainbike 7
Nilse Vilken storlek skall jag välja på min DH cykel.? Mountainbike 3
maknu Vilken barnsits är bra? Mountainbike 6
tigerr vilken ska jag välja.? Mountainbike 0
mxsr Vilken cykel? Mountainbike 1
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
rubing Vilken cykel ska jag köpa! Mountainbike 0
bergholm Vilken skillnad i pris! Mountainbike 2
Test005 Sportdryck, vilken? Mountainbike 5
Marcand Vilken skivbroms ska jag välja Mountainbike 7
ursuz Vilken ram? Mountainbike 18
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg