Kanske Titus?
2190; sa:
Vistt är den vacker(Seven) Och Cykel-City distribuerar ju Seven i Sverige. En liten tveksamhet för priset dock. 3200$, Är det ram eller hel cykel? Enligt tidningen MountainBike (USA) så skulle Maverick kosta mellan 5-6000 $ från tillverkaren. Allt som journalister skriver bšr tas med 6-8 nypor salt om dagen, men eftersom de är så extremt nyhetsfixerade får man lita på dom om de skriver samma sak 6 månader senare. Men gillar inte du Klein? (förutom taskigt specade hjul, tror jag?).
Jo, de är häftigt målade

Elisabeth, min fru har en Adroit, som hon är xtremt nöjd med.
Maveric sänkte visst priset direkt när Seven tillkännagav sitt pris. De har också kommit med en ny ram med kortare fjädringsväg, Reposado.
http://www.excelsports.com/item.asp?major=2&minor=1&description=Reposado&vendorCode=Maverick
Sevens pris innefattar ram med bakdämpare, "monolink" och fästanordning för framväxeln, tror jag, resten får man sätta på själv.
Det som jag uppfattar som svagheten med Adept, Sugar, och Fuel är att bakdämpningen helt löper på glidbussningar. De slits och så blir cykeln sladdrig. Nästan alla Specialized FSR som byggdes de första åren har råkat ut för det. Numer har de också övergått till kullager. Om jag förstår saken rätt är Adept någon mening en soft-tail, i samma mening som Cannondales Scalpel och vissa Litespeed och Ibis Silk Ti är det.
Hade tänkt mig lite mer dämpning, längre fjärdringsväg, och riktiga lager som tål flera års åkning. Men för all del skulle jag hitta en 2001 års Adept eller Specialized, som passade mig, på rea, med ett bra pris skulle jag nog klippa till och vara glad. Däremot skulle jag knappast betala fullt utan att fundera på andra ramar.
Den jag tittat mest på är Ellsworth Truth, trodde ett tag att de var rätt för mig, men en del verkligt sura recensioner på MTBR fick mig att börja dra öronen åt mig. Intense Tracer är en annan jag funderat mycket på. Har t o m nållager i horstlänken om jag förstått rätt. Ägarrna verkar nöjda.
http://www.mtbr.com/
Cannondales Jekyll är också en höjdare, liksom Specialized, men svårköpta p g a generalagenturer, etc. Gäller Klein, Fisher och Trek med för den delen. Kona Kikapu har jag också kollat, men även den verkar svårköpt.
I dag ligger faktiskt Titus bäst till i mina preferenser. Switchblade får lysande recensioner. Verkar ha mycket stryktålig bakdämpning och Titus folket ska dessutom vara trevliga att ha att göra med. Elisabeth lutar åt deras X-racer, xs. Switchblade är ett kvarts kilo tyngre än Truth men jag tycker det inte spelar så stor roll. Tävlar inte, vill framför allt ha en cykel man kan köra hela dagen på i skogen utan att bli mörbultad.
Per
[Ändrat av ipg289h 2001-12-23 kl 10:49]