Vilken modell skall man köpa?

Känner någon till en GPS-modell som lämpar sig väl för såväl vandring i skog och fjäll som flygning? Kraven är ju lite olika men det känns onödigt dyrt att köpa två olika GPS:er för att man har två olika hobbys. I princip behöver man ju inte ha en flygdatabas inmatad bara för att man flyger, räcker ju om det finns relativt många orter även av mindre storlek utsatta. En karta i displayen vill man i alla fall ha.
Tacksam för alla tips!

Många krav du har

I och med att du vill ha karta i din GPS har du minskat antalet möjliga val väsentligt, ska kartan i GPSen omfatta fjällen minskar valen ytterligare, t.o.m. kanske helt. GPS med karta norr om Gävle utesluter än så länge alla Garmin, kartor ska vara på gång. Om det finns ”svenska” kartor till Magellan MAP 410 och till nya MAP 330M vet jag ej, kolla med importören.

Som jag tänker mig att de flesta flygplan ser ut, så bör du först prova att en GPSen funkar inne i planet utan yttre antenn. Man får väl inte börja borra hål i planet utan vidare för en antennkabel, eller får man det ?.

Per Brune

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Reply

De GPS:er jag lånat funkar fint i planen! Kände däremot inte till det om kartorna norr om Gävle. Hur är det med Magellan 315/320? Där medföljer väl en karta? Vad täcker den?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips