Vilka tumvantar?

Hej! Ska skaffa mig värstingtumvantar. Både för Norrlandsvinter men även för eventuell expedition till 7000m till sommaren. Har riktat in mig på dessa tre (som finns på addnature/outnorth)

Outdoor research - Alti mitt
Hestra Army leather expedition
The North face himalayan mitt

Testade Hestravanten i butik idag och den hade ju en skön trefingersinnerhandske. Helst skulle jag dock vilja ha storlek 8 vilket den inte tillverkas i! Både 7 och 9 funkar men 9an blir lite klumpig, 7 går bra och skulle kunna ha en tunn liner också men lite trångt. Suboptimalt för värme?

ORs Alti mitt hittar jag endast som XL på de svenska sidorna. Så då står det mellan TNF Himalayan eller Hestras storlek 7. Har någon andra förslag? Hemsidor utöver nämnda som är bra/lätta att beställa ifrån?
 
En till som kör en liknande kombo, den fungerar väl.

Dyrast är inte alltid bäst. Handskkombinationen skall vara sådan att man kan hålla på med arbeten, öppen eld etc.

go tur
 
Senast ändrad:
Jag trivdes väldigt bra med Hestras sortiment. Kan du inte köpa innerhandskar och bygga utåt? Jag fick gå upp en storlek på den sista yttervanten för att trivas. Färdiga paket kan bli för trånga.
 
Med stora ofodrade skalvantar kan man kombinera med flera innervantar eller handskar. Jag har Norröna Svalbard dri3 Mittens men det finns säkert många bra och billigare alternativ.

Det som funkar bäst för mig är att innanför ha en relativt smidig men fodrad och kort handske som Narvik dri1 Insulated Short Glove, den värmer väldigt mycket jämfört med vanliga långa vinterhandskar eftersom den ligger tätt med foder runt handleden (nyckeln till att hålla handen varm enligt mig). När man behöver finlira är det bara att släppa av tumvanten.

Om du satsar på en sådan kombo köp tillräckligt stort så att du kan ha en innertumvante (ull, primaloft) under skalet och liner-handskar längst in.

Uppdatering: fördelen med min kombo är att jag fortfarande är skyddad för väder och vind om jag tar av mig skalvanten. Han man bara förstärkningsvantar under är det inte roligt att ta av sig skalvante och börja hålla på i snön.
 
Senast ändrad:
Kronans..

Kör också med kronans variant. Priset är ju mer än överkomligt. Man får oftast ett par nya med innervante för under hundringen. Har 2 par jag uppdaterat lite med dragstroppar istället för kardborren.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
oloeve Vilka tumvantar ska jag välja? Kläder 16
Nybörjarvandraren Två jackor för lite alla möjliga behov - men vilka? Kläder 15
holetaker Den eviga frågan - vilka kängor? Kläder 13
Ooscar Behålla vilka Lundhags? Kläder 14
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Silver Fang Vilka vandringsstrumpor Kläder 24
saraabeiramar Sista minuten innan vandring på Finnmarksvidda: vilka skor? Kläder 4
Vanish Vilka handskar använder ni? Kläder 26
winklerr Vilka skor skulle ni valt? Kläder 14
speedy Vilka är topptillverkarna? Kläder 39
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
Smogz Vilka sandaler är bäst? Kläder 18
avslut0908 Vilka kängor? Kläder 4
BJK Vilka strumpor? Kläder 8
Buzzrock Vilka kalsonger? Kläder 45
Vandrare Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka? Kläder 10
Roypeter Vandrarkängor, vilka märken kan man lita på? Kläder 21
AddeKeb Vilka byxor är bra??? Kläder 2
CarolinaS Kängor från Beck- vilka strumpor? Kläder 6
dogmatikern Vilka vantar ska jag välja. Kläder 12
philipalm Vilka skidbyxor ska jag välja? Kläder 17
Wad Vilka skalbyxor rockar mest? Kläder 6
lindau Vilka byxor ska jag köpa? Kläder 4
Vilka sockor? Kläder 13
utesälen Helt vattentäta handskar eller tumvantar? Kläder 12
Glännman Tumvantar i bäver eller räv, vart köpa ? Kläder 4
hannulan Lätta o vattentäta tumvantar Kläder 12
gogreen Varma smidiga vattentäta tumvantar? Kläder 12

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...