Elsulor, är det något att ha, och i såfall vilka?

Min flickvän är en tuff tjej som inte ger upp i första taget. Tyvärr har detta lett till att henes fötter numer inte är så tuffa, efter flera förfrysningar blir fötterna blekgula och tappar känseln redan vid måttlig kyla. Som den prylgalna och snöälskande kille jag är undrar jag vad som kan göras åt saken? (Självklart heter lösningen prylar :))

Är elsulor bra? Jag har för mig att Thomas Sjögren, han som gick till nordpolen o sydpolen samma säsong, använde såna. Är det någon som har erfarenhet av elsulor? Vilka är bra, var kan man hitta dom, vad kostar dom osv?

P.S. Varma skor är inte alltid en lösning, det är svårt att åka skidor i skoterkängor, även om jag sett en kille på Svalbard som skidade i Mukluks! D.S.
 
Jag har bara erfarenhet av eluppvärmda sockor. Och det är smäck (i alla fall de jag testade i armén i början av 80-talet). Satt en liten platta vid tårna, längs sidorna och baktill. Batteribälte med sladdar ner i byxbenen. Fisljummet när man kände på dem med handen inomhus. Men i fält; helt värdelöst. Kanske är bättre i sulor och tekniken har ju gått framåt, men jag är skeptisk.
 
Jag fryser som 17 och förra vintern köpte jag elsulor. De är toppen. Det finns tre lägen, men även en sån fryslort som jag klarar mig på lägsta läget under en dag i svenska fjällen i januari. Detta beror på att även den lilla värme som detta läge avger gör att man inte blir fuktig i plastskorna. Mot slutet av dagen drar jag på till läge två, för då gör det ju inget om batteriet tar slut (de ska f.ö. köras slut på varje dag innan man laddar dem igen). Jag använde även sulorna i Frankrike när det var betydligt varmare, även här för att hålla mig torr. Det var skönt.

Jag minns inte vad mina sulor heter, men de kommer från Sportkompaniet på Kungsgatan i Stockholm och det är den varianten som är klara att använas så när som på att man får klippa till storleken på sulan till sin skostorlek. Har bara positiva saker att säga om dem.

PS: Den variant som man bygger ihop själv är lite billigare, men betydligt krångligare, så är man inte jättefattig kan den hundring som man får lägga till för de färdiga göra det hela enklare. Jämförde också med vad de kostade i skidbodar och såna ställen i fjällen och det var inte billigare där.
[Ändrat av lilla_my 2003-10-23 kl 22:34]
 
Hjälp när hon står stilla...

... kan jag ordna. Om du skickar adressen till mig, så kommer det två likadana skivor som i nedanstående historia med posten. (Är det fler som önskar sådana är det bara att maila mig.)

När min ex, huttrande i sina blöta kängor, testade den där konstiga rosa-lila plattan blev det tyst några sekunder innan utlåtandet kom; "Det känns ju som om det vore värme i den!! Hur går det till???"

Svaret på hennes fråga var att skivan isolerade ca 50 gånger bättre än en vanlig gummisula och därmed stoppade värmestrålningsförlusterna nedåt. Därför känns det som om värme kom upp från skivan. Den konstiga skivan var XPS-isolering (HFC som drivgas) av varumärkena Jackofoam eller Ecoprim (ca 50x300x300 mm, vikt ca 150 g).

Trots att det är plastisolering det handlar om, är den "svårantändlig" ca 7 månader efter produktionen och kan därför användas som underlag för spritkök också. Svårantändlig är i enlighet med vedertagen standard, men tolka detta med måtta då en lite större låga antänder den ändå. Den är alltså inte obrännbar.
 
Re: Hjälp när hon står stilla...

Duracellkaninen; sa:
... kan jag ordna. Om du skickar adressen till mig, så kommer det två likadana skivor som i nedanstående historia med posten.

Hänger inte med riktigt. Är det meningen att man ska stå på plattan? 50mm verkar lite tjockt att ha i skorna? I sådant fall löser det ju inte problemet om man går eller åker skidor.

/RedTop
 
Fuktspärr

Har för visso inte så mycket med elsulor att göra, men det gör det varmare, med eller utan elsulor.

Tag en tunn! ull/syntet-strumpa innerst.

Drag på en fryspåse i en kraftigare kvalisorten som går en bit upp på smalbenet (Jag använder 6liters).

Dra på din tjocksocka och ner i dina innerskor.

Så länge det inte blir vått utifrån, vilket är osannolikt om det är vinter och du har plastskor, så kommer de isolerande lagren inte bli fuktiga av svett och därmed isolera bättre.

Inte så populärt bland dina tältkompisar på kvällen kanske, men det fungerar.

/Vräkbjörn
 
Elsulor

Jag anser att kommersiellt tillgängliga elsulor har för låg effekt för att vara till någon riktig nytta om man är riktigt frusen. De räcker bara till "komfortvärme" för i övrigt friska fötter. Att dessutom sätta batterierna på skons utsida är ju att garantera att batterikapaciteten är som sämst när man behöver den som bäst...

Jag kan eposta en byggbeskrivning på mina 3W värmesulor som jag byggde själv om du vill.
 
Hjälp och bot.

Hejsan!
Om det är när ni åker längdskidor som hon fryser kan man använda skoöverdrag. Det finns säkert speciellt avpassade sådana men jag har använt ett par i neoprene med flossad insida avsedda för cykelskor. Har dock SNS-bindningar på mina löparlagg så jag fick ta upp ett hål framtill och stärka kanterna med LuiquidSole.

Vid fika raster eller stilla stående är det bra att inte bara ha ett underlag att sitta på, utan även att stå på. Två bitar tunn frigolit gör enorm skillnad.

Dessa fanns förut på Julia men har troligtvis tagits bort ur sortimentet. Kanske någon vet var man hittar dom?
http://www.fredrikshofcykel.nu/docs/teknik/prylar/elvarmetest/elvarmetest.htm
 
Heltäckande damask för skidpjäxor?

Det kanska finns heltäckande damasker med hål enbart i tån och hälen (fästpunkterna för bindningen). Någon som vet?

Denna bindning kanske kan fungera med skoterkängor:
http://www.itadventure.se/tegsnasskidan/tillbehr.htm#Bindning

Ingen av dessa verkar vara avsedd för skidåkning, men kanske med bindningen ovan...
http://www.northstar.se/3_prod_show.php?art_no=000cassinisolgaiternedre
http://www.highsport.se/produkter/produkter.html?gaiter.html~main
http://www.sportsnet.se/wsp/sportsn...=BGH10-M&categorynu=AA12&categorytxt=Damasker
[Ändrat av callespang 2003-10-28 kl 14:34]
 
Re: Re: Hjälp när hon står stilla...

redtop; sa:
Duracellkaninen; sa:
... kan jag ordna. Om du skickar adressen till mig, så kommer det två likadana skivor som i nedanstående historia med posten.

Hänger inte med riktigt. Är det meningen att man ska stå på plattan?
/RedTop

Helt riktigt. Syftet är att stå på plattan när du står still (=generar mindre värme) och alltså behöver bättre skydd mot kylan. Det är ju litet av samma princip som att ta på sig värmande plagg när du stannar.

Du kan naturligtvis skära ut tunnare sulor som går i skorna också om du önskar. Risken är väl att det blir för varmt under skidturen.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.