Vikttrimning av VKV Måsen Elite

Fick tips av Magnus Fischer att man bör lägga rejält med vikt typ en 10 15 liters plastdunk i främre packutrymmet på VKV Måsen Elite.
Magnus skrev inte nån motivering varför i mailet.

Testade detta idag med en i övrigt nästan tom kajak och det kändes som kajaken spårade bra och lasten bidrar förstås till lite mindre rankhetsupplevelse.

Nån som har testat motsvarande trimning av liknande kajak och kan motivera varför detta är bra?

Jag kan tänka mig att kajaken kan bli lite mera lättdriven med längre vattenlinje i och med att mera av förskeppet kommer ned i vattenytan och bättre släpp baktill när man lastar tungt fram. Släprodret kommer högre upp och det bromsar kanske bättre.

Å andra sidan borde all extra last ge större friktion.

Thure
 

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Lättare längre fram

Jag brukar också trimma ner fören lite i havskajakerna (Kirton Inuk och Point xp) eftersom jag själv är flugviktare. Fast jag lägger ca en liter långt fram istället för tio liter vid luckan. Inbillar mig att effekten är densamma, men det blir mindre att släpa på.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips