Viktskillnad vid säkring

Hej!
Är det någon som vet om det finns någon rekomenderad högsta viktskillnad mellan personen som säkrar och personen som klättrar? Självklart beror det även på erfarenhet och utrustning och hur man hanterar olika situationer....Jag brukar ofta säkra större personer och det brukar inte vara något större problem mer än att man lyfter lite från marken ibland men upptäckte förra veckan att 65kg mer än lilla mig vart för tungt att säkra, det gick inte att stå kvar med fötterna på marken på något sätt..
Att sätta fast sig med en slinga i ett träd eller dylikt brukar också vara en bra grej, även att säkra med böjda, flexande knän...någon som har flera tips om hur man hanterar en klättrare som är mkt tyngre?
 
Möjligen är lösningen att du måste jobba lite (annorlunda) på din relation till gravitationen? :)

Vid topprepssäkring skulle man kunna tänka sig att öka friktionen vid ankaret, men det känns inte som en bra lösning.
 
Hej!
Är det någon som vet om det finns någon rekomenderad högsta viktskillnad mellan personen som säkrar och personen som klättrar?
"Jag har hört" som en tumregel att ungefär 1/3 av klättrarens tyngd tas upp av friktionen i ankaret. Jag har ingen aning om ifall det stämmer, men isåfall ska säkraren väga minst 2/3 av klättrarens vikt för att inte lätta från marken. Så 65 kg viktskillnad låter i mesta laget så länge du inte väger in en bit över 100 kg själv... ;)
Det här gäller väl för topprepsklättring, hur det blir vid ledklättring vågar jag inte uttala mig om.
 
gamling...

väger nog dubbelt så mycket som jag...så mycket som han äter...*asgarvar*...och...med pendel och fall...så åker jag upp när jag har säkrat honom...och fastnar i bromsen i värsta fall om jag inte håller avståndet...men...i början tyckte jag det var pinsamt att hänga och dingla typ...men...sen...det har ju egentligen ingen betydelse om man lättar från marken när man säkrar...när den som trillat eller ska ner har nått marken igen...så är det ju bara att komma ner själv...det som blir knivigt är ju om det är fall på en led...och den som väger mer ska in och fortsätta där han föll...och jag hänger och dinglar...då är det lite bökigt...sätt fast dig i nåt där nere...så står du kvar...det är ett hett tips...kram och lycka till från anna
 
"Jag har hört" som en tumregel att ungefär 1/3 av klättrarens tyngd tas upp av friktionen i ankaret.

Det kan nog vara så att ankaret kan ta 1/3 av vikten i en statisk situation, men i själva fallögonblicket blir situationen en annan. Jag har nog aldrig sett en situation där viktobalansen varit så stor att andremannen har fortsatt uppåt efter det inledande rycket när han fångat ett fall, men det är nog ändå inte den omedelbara risken.
Även om klena Kalle kan hålla biffige Bengt när de gör en stillsam provbelastning så är det ingen garanti för att inte klena Kalle ska fara iväg som en vante om biffige Bengt gör ett fall med lite slack.
Vid 2 tillfällen har jag sett en andreman fara upp och dängas i väggen med sådan kraft att han/hon tappat taget om repbromsen - och då kan det bli riktigt otäckt.
Kan man lägga upp klättringen så att den sker med bra sträck på repet och plats för lite akrobatik för andremannen så är viktskillnader inget stort problem, men säkrar man från en utsatt plats så bör man överväga att bygga en standplats och ett ankare även åt andremannen.
 
mm...

skulle inte släppa bromsen...om jag inte blev medvetslös av att dängas i väggen...hehe...men...lätt att säga...men jag brukar åka upp...när förstemannen bara ska firas ner...faktiskt...ute brukar jag nästan alltid göra fast mig...kram anna
 
Mitt första intensiva klätterår (som flicka) vägde jag 47kg. Och säkrade (på topprep) ofta rediga karlar på 90-100 (min klätterinstruktör vägde drygt 100...). Om man är uppmärksam, håller låg tyngdpunkt och är mjuk i hela kroppen (samt naturligtvis håller ner passiva handen) behöver det inte vara farligt ändå. Jag åkte upp då och då men det var en invand, stabil rörelse med parering mot väggen. Så visst går det att göra någorlunda säkert, men jag skulle aldrig rekommendera det till en nybörjare. Dessutom är det ansträngande att halvsitta när man säkrar under långa klättersessioner.
 
=)

Tänkte bara tacka för tipsen, på topprep har jag oftast inga problem (förutom en gång då klättraren inte ens kunde sätta sig i selen och vila för då åkte han ner å jag upp) utan det är mest vid ledfall på låg höjd, man är ju rädd om sina vänner och ju mer jag åker upp, desto längre faller ju dom tyvärr...men men.. hoppas alla har en trevlig sommar med mycket klättring i det fina vädret =)
//Tina
 
En liten varning bara, säkra inte för tungt. Du kanske inte känner det nu, men med tiden sliter det väldigt mycket på ryggen. Jag som har en rygghistoria känner att mer än 20 kilo tyngre än mig är för mycket om klättraren ska hänga mycket, medan sådär en 25 går bra när klättraren bara ska köra lätta leder, eller leda till ett eventuellt fall. Annars är det ju bätter att flyga upp, eftersom fallet blir mjukare och klättraren slipper riskera stukade fötter och hårda ryck vid fall.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.