Kommandon vid ledklättring - uppklättring

På grund av de nya reglerna på klätterhallen tvingas jag nu göra en uppklättring för att få ledklättra inomhus. Jag fick veta att denna uppklättring inbegriper ett prov på kommandon, och undrar nu vilka standardkommandon som används inom svensk ledklättring.

Jag kan ledklättra sedan tidigare, och har gjort så länge. Jag lärde mig dock att klättra i Polen (utomhus), och kan således enbart polska kommandon. Nu vill jag även ledklättra inomhus, och måste därför lära mig svenska kommandon. (Oroa er därför inte för att jag skulle utgöra någon fara på grund av brist på kunskap om ledklättring i sig)
 
Så mycket är det inte du behöver kunna. Tänk på att använda namn till kommandona eftersom det inomhus och på klippor där flera replag flera replag klättrar nära varandra annars lätt uppstår missförstånd.

Efter genomförd kamratkoll.
Säkringsman: Säkring klar.
Klättrare:Jag klättrar.

Vid nedfirning.
Klättrare:Har du mig!
Säkringsman: Jag har dig!
Klättrare: Sänk!

Utöver dessa "oundvikliga" kommandon

Om repet är för spänt så du håller på att dras ner eller vill ha rep för att koppla en säkring: Slack!
Om repet är för slackt: Ta hem!
Om du tappar nåt, ett grepp lossnar e.t.c.: Sten!
Om du känner att du kommer falla: Har du mig! eller Ta!
När du drar ner rep: Rep!

Tror jag fick med allt som behövs.
 
[jag tar upp tråden igen]

Samma sits här men har klättrat på engelska. Vad säger man på svenska när man klättrar trad och man:

- är 'Safe' - you've lead up the pitch or climb and can be taken off belay (to set a new belay).
- 'that's me' - you've belayed your leader up who has set an anchor who has pulled all of rope through until it pulls at your harness.
- 'off rope' or 'off rappel' - you've completed a rappel and have disconnected yourself from the rope.
- 'on rappel' - letting your partner at the bottom that you're on your way down.

I think that's all,

Thanks.
 
- är 'Safe' - you've lead up the pitch or climb and can be taken off belay (to set a new belay).-XX, Du kan lägga av.
- 'that's me' - you've belayed your leader up who has set an anchor who has pulled all of rope through until it pulls at your harness. - Där är jag.
- 'off rope' or 'off rappel' - you've completed a rappel and have disconnected yourself from the rope. - Rep fritt
- 'on rappel' - letting your partner at the bottom that you're on your way down. Jag firar.
 
- 'that's me' - you've belayed your leader up who has set an anchor who has pulled all of rope through until it pulls at your harness. - Där är jag.
Rep slut är den "rätta" svenska termen, "där är jag" kommer nog av folk som lärt sig klättra utomlands.

Rep slut används i:
Stora klippklättringsboken, Per Calleberg
Klippklättring, Garth Hattingh
Klättring en handledning för nyblöjare, Niklas Björnstedt mfl
Utbr Firklä, Försvarsmakten
Utfärd, Göran Olsson
 
Rep slut är den "rätta" svenska termen, "där är jag" kommer nog av folk som lärt sig klättra utomlands.

Rep slut används i:
Stora klippklättringsboken, Per Calleberg
Klippklättring, Garth Hattingh
Klättring en handledning för nyblöjare, Niklas Björnstedt mfl
Utbr Firklä, Försvarsmakten
Utfärd, Göran Olsson

Så sant! För att undvika missförstånd bör man gå igenom sina kommandon osv innan man påbörjar klättring med ett nytt replag. Jag kan ärligt säga att jag ropar där är jag på kortare turer på hemmaklippan, men det är rep slut jag skriker på långturerna....
 
På samma sätt heter det ju "Lägg av", men står man inom bra hörhåll och känner varandra så blir det kanske lätt lite mjukare varianter.
Jag syndar själv svårligen genom att ibland svara: Då klättrare väl jag då..." efter "Säkring klar".
Det har gått bra hittills, men jag rekommenderar naturligtvis ingen att göra likadant :). Egentligen finns förstås ett egenvärde i att kommandon är helt korrekta.
Fast jag konstarerar ju också att man hör mindre kommandon inomhus. När jag är vid taket brukar jag t ex etablera ögonkontakt med säkringsmannen, belasta repet (utan att helt släppa alla grepp), samt göra tecken för nedfirning.
 
På samma sätt heter det ju "Lägg av", men står man inom bra hörhåll och känner varandra så blir det kanske lätt lite mjukare varianter.

Tack alla för svar!

Jag är glad att du lade till det där, Mezzner. Jag var på väg att fråga om det var någonting kortare man kunde säga. Jag har klättrat på en del ställen där det antingen blåser mycket så det hörs lite eller inget alls, eller att det ekar så att meningar förlorar betydelser.

For the heck of it I'll put a list together:
[disclaimer: these are the commands I learned. Different communities use different commands, eg US vs UK.]

Climbing:
Säkring klar - On belay, climb when ready
Jag klättrar - Climbing
Slack - Give (when rope is too tight from belayer)
Ta hem - Take (when rope is too loose)
??? - Watch me (on sketchy ground & want belayer to be ready for anything)
Sten! - Rock! (when anything like rocks or gear falls)
Har du mig! eller, Ta! - Take! or, Falling! or, Sh#t! (when falling is imminent)
Har du mig? - Take my weight (want to be lowered)
Jag har dig - Ok ("I've got you")
Sänk - Lower me
Answer to 'Sänk' - Lowering

Rapping:
Rep - Rope below (warning of rope being thrown over edge)
Jag firar - On rappel
Rep fritt - Off rappel - (you've completed a rappel and have disconnected yourself from the rope)

Leading:
Lägg av - Safe (reached top of climb/pitch and can be taken off belay).
Rep slut - That's me.

Possibly forgotten stuff, oh well... ;)

Cheers.
 
Take (when rope is too loose)
Safe (reached top of climb/pitch and can be taken off belay).
Personligen så hatar jag dessa engelska varianter. Om man inte ser varandra och det blåser lite så är det jäkligt svårt att höra skillnaden på dessa. Jag hör oftare 'off belay' istället för 'safe', förmodligen av just denna anledning.
Norska 'standplats' är min favorit...
 
Take (when rope is too loose)
Safe (reached top of climb/pitch and can be taken off belay).

Yep, those two can be a real doozy, but I forget what other alternatives there are (other than 'Off belay', of course). I am sure it has happened... when someone screams out 'Take' about to peel off (fall), only to hear your belayer say 'Off belay' who thinks you have topped out and are 'safe'.

Edit: edited first sentence to include 'Off belay' comment.
 
I am sure it has happened... when someone screams out 'Take' about to peel off (fall), only to hear your belayer say 'Off belay' who thinks you have topped out and are 'safe'.
Yeah, I've seen it happen myself.
For those I climb with that insist on saying 'safe' I just give them a little extra slack, yell 'off beley' and wait for them to either start pulling up rope or screaming for dear life before I do anything.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.