Varför inte gri-gri vid ledning?

Hej!

Jag har en liten undring som någon säkert kan hjälpa mig att svara på: Jag har lärt mig att man skall använda en traditionell broms och inte en gri-gri då man leder. Men varför är det så? En gri-gri skulle alltså bara passa till topprepsklättring enligt denna utsaga. Vad är orsaken?

//Dick
 
Gri-Grin bromsar inte lika dynamiskt som andra repbromsar utan laser direkt. Detta ger ett kortare forstemannsfall men ger hogre kraftpaverkan pa mellansakringarna vilket ar klart daligt om man leder pa kil. Pa borrbultade leder spelar detta inte nagon roll (forutsatt att bultarna sitter som dom ska...).

\m
 
Så läge du inte leder på is (skruvar, snargs) eller traditionellt säkrade klipp leder (kilar, kammar), så är det inga problem att leda med en gri-gri som broms.

Som just nämdes förutsätter det att bultarna sitter som de ska. Dock är nog valet av broms inte det största problemet om bultarna är lösa ;)

mvh
johan
 
Hej

Jag har en liten annan åsikt om säkring med Gri gri. Jag änvänder nästan uteslutande den när jag säkrar. De gånger jag inte anväder den är när jag klättrar leder med flera replängder. Då har man oftast två rep och då lämpar sig inte den inte.

Angående att man inte kan ge dynamisk säkring med Gri grin tror jag inte på. Det går precis lika bra att säkra dynamiskt med den, om inte lättare. När personen i fråga faller så följer man med i fallet och det är lättare när man inte behöver hålla emot den fria repänden lika hårt. ATC´n låser oftast nästan lika mycket som Gri grin annars så skulle ju handen lätt komma i kläm i ATC´n. Och hur många låter den fria änden löpa en bit genom handen när man bromsar ett fall. Det är inte många!

Gri grin behöver dock en del träning även om den verkar lätt att använda. Det är lätt att man håller in bromsen när man skall mata ut rep till den som klättrar. Det skall man inte göra ifall förstemannen tar ett fall samtidigt. Då säger det bara schvish så har han ramlat ända ner till backen. Det går fruktansvärt snabbt när det väl händer. Det har hänt mig en gång och skall aldrig hända igen.
Om repet är gammalt eller tvistat så det är svårt att få igenom Gri grin så kan man trycka in bromsen, men då måste man ha uppsikt över förstemannen att han inte ramlar. Den senare tekniken är dock riskabel och skall inte anvädas av nybörjare.

Ha det bra, och var försiktig!

Erik
 
Tillägg

Jag skulle vilja tillägga att enligt Gri grins instruktionsbok så får man inte trycka in bromsen när man säkrar. Men eftersom de flesta klättrare gör det ändå så tog jag upp det i mitt tidigare inlägg.

Tack
 
Vad är meningen med att använda Gri-gri om man måste krångla med att hålla in bromsen o vara totalkoncentrerad på om förstemannen ser ut att falla? Verklar enklare att använda hink i såfall. (Bara en fråga, jag har bara använt Gri-gri ett fåtal ggr och behärskar den inte)
 
Jo det är tillåtet om man gör på rätt sätt. Man får däremot inte hålla nere bromsen med tummen.

Såhär står det i instruktionsboken:

3B. To feed out rope rapidly
At certain times, in particular when the leader is clipping the rope, it may be difficult for the belayer to give slack quickly enough for the climber. To overcome this, slide the hand holding the free end up the rope to the device and manually hold the cam open, while pulling the climber’s rope through with the other hand. The hand blocking the cam must then immediately return to grip the free end of the rope.
Caution: to ensure safety, this procedure must only be used on a limited basis and must be executed quickly. There is a risk for the belayer’s hand to be clenched on the GRIGRI at the exact moment of a partner’s fall, which results in him/her losing control of the free end of the rope.

Kolla även bilderna.

http://www.petzl.com/ProduitsServices/D14 GRIGRI D14600-G A4.pdf

Niclas.
 
Ok, vad bra att det var tillåtet. Jag hade inte tittat så någa i instruktionen tydligen.

Upptäckte att det finns en diskussion om detta tidigare. Finns lite längre ned på forumet.

Sen skulle jag vilja kommentera att säkring med ATC kräver lika mycket uppmärksamhet som med Gri gri. Annars lär tex förstemannen skrika sig hes när han inte får rep vid rätt tillfälle.
 
Vandrare: Grigrin är helt ovärdelig när man säkrar någon som håller på att jobba in sig på en lång hård led. Jag skulle iallfall uppleva det som frustrerande att behöva säkra någon i 45 minuter med tiotals fall eller dylikt med en hink. Särskilt ifall fallen är lite halvlånga på brant klippa och man måste tillsammans "mata upp" klättraren flera meter efter varje fall.
 
Ang bromskraften med GriGri, ATC, HMS etc sa har det gjorts en hel del tester pa omradet. Tror bla att DAV publicerade ett nytt stort test (antagligen signerat Pit Schubert) i sin tidning for nagot ar sedan. Men som sagt om det ar sportklattring pa bult som galler sa ar det inte sarskilt intressant.

m
 
kretipleti; sa:
Vandrare: Grigrin är helt ovärdelig när man säkrar någon som håller på att jobba in sig på en lång hård led....

Aha! Upptäckte det igår, höll på väldigt länge på en jobbig led som ändå var ganska kort (15-20m) hade varit skönt med grigri, faktiskt. Bara att börja lärs ig använda den altså.
 
jobbigt?

Är det inte jobbigt att slacka & ta hem fort med en grigri?
Såg en som ledde på grigri inne förra veckan och det såg ut att bli problem att få ut slack fort nog när han skulle klippa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.