Någon som har koll på access vid Älvnäs?

Jag vet tyvärr inte mer än vad du redan läst dig till. (var aldrig där i somras själv)

Senaste budet så vitt jag vet är att det är ok på vänstra delen, sen är du inne på tomtmark och det är förstås inte ok utan att fråga.

Och använd inte bryggan.
 
Vet inget om accessfrågan, men jag var där förra säsongen och det känns som att man åtminstone kan klättra lederna t o m Tokarête (7a+) utan att inkräkta på tomtägarens revir. Det går t ex att promenera längs med bergväggen utan att gå ned på gräsmattan.

Det vore nog bra om Stockholmsklubbarnas accessfolk tog en gemensam kontakt med tomtägaren och redde ut frågan en gång för alla. Nedanstående tråd vittnar om att han flera gånger försökt att ha en dialog med oss, utan att ha någon klar och tydlig motpart att vända sig till. Han har bl a pratat med Micke Widerberg och förbipasserande klättrare.

http://www.sverigeforaren.se/index.php/Älvnäs#Access

Utan att ha någon bakgrundsinfo så tror jag inte klättringen på Älvnäs behöver begränsas. Det kanske räcker om man har en lite mer organiserad dialog, klara regler och sätter upp en skylt vid berget på svenska och engelska.

Ett sådant här initiativ vore även bra ur andra aspekter. Bultarna börjar bli lite ålderstigna och behöver ses över, vilket jag gärna åtar mig eftersom jag är med i Stockholms Bultkommitté, och det vore inte dumt att röja lite sly för att underlätta anmarschen. Men då måste vi ha tomtägare/markägare på vår sida.

I gengäld kan vi klättrare göra en god gärning genom att städa vid klippan. Toppen av berget verkar vara en populär samlingsplats för unga locals som gärna häver en folköl och kastar ned burken efteråt.

/Andreas H
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.