Firning/rensning vid sportturer

-Frame vid de två bultarna med en kedja mellan. Finns även en karbin i ena bulten. Hur gör ni när ni ska fira av och rensa leden på klipp?

-Klättrar en ganska hård led. Kommer ej vidare efter bult 6 av 9. Fira av från bulten? Gå runt klippan och fira från de väldigt tunna björkarna överst på klippan?

Tacksam för svar och resonemang.
 
I det första fallet är det väl bara att klippa den befintliga karbinen och låta den som säkrar fira ner, varpå man rensar (förutsatt att det inte är en travers inblandad). Alternativt kan du väl för att minska repslitaget göra en liten standplats i kedjan och sen dra upp resten av repet och klippa det på mitten i karbinen i ankaret varpå du firar ner på sedvanligt sett samtidigt som du rensar (bra att ha prusik i benslingan om nåt skulle trassla).

Det andra fallet förstår jag ärligen inte. Hur ofta kan man avbryta vid bult 6 av 9 och därifrån gå runt? klippan. I princip ska du väl kunna fira från en bult, men det kräver att du lämnar utrustning, så det bör väl undvikas i möjligaste mån.

Förklarar gärna fall nr. två lite djupare så kanske jag kan förstå det och ge nåt litet tips

/Harald
 
man kan dra repet genom bulten, och sedan fira man ned (inte bli ned firad!).

Men detta ska man inte göra för ofta...
 
Ang fråga 2.

Om jag ska leda en led on-sight, som jag misstänker vara på gränsen av vad jag klarar, tar jag alltid med mig ca 4m extra rep, eller en lång bandslinga. Skulle jag så komma till ett krux som jag inte kommer förbi sticker jag in slingan i den sista bult jag klippte, klipper ur expressen ur bulten och gör en minifirning ner till bulten under, och drar sedan ur slingan ur bulten jag firade från. Denna prucedur upprepas tills jag står på marken igen.


mvh
johan
 
Just så

Ix; sa:
man kan dra repet genom bulten, och sedan fira man ned (inte bli ned firad!).

Men detta ska man inte göra för ofta...

Precis så brukar jag också göra. Sätt en express i selen direkt i bulten. Knyt ur dig ur repet (tappa det inte!) och dra repet genom bulten till dess bägge repändarna är nere. Sätt bromsen på repen, koppla ur expressen och fira ner.
 
??

Dra repet genom bulten??? Blir det inte en ganska hög belastning på repet? Är väl som skrivs -inte så nyttigt att göra för ofta...

Vidare kan jag läsa av de svarande att de flesta firar från bultar eller från karbinen i ankaret. Är det inte säkrare att sätta fast sig i ankaret, dra upp repet lägga det om kedjan och därefter fira ned. Känns som om kedjan borde ha utsatts för mindre belastning än karbinen (som förmodligen hängt där ett tag)

Någon med synpunkter??
 
En nackdel med detta kan vara att kedjans funktion försvinner. Dvs. att om en av bultarna skulle brista så lossnar hela repet. Sätter du repet i en karbin i en av bultarna så hänger karbinen fortfarande kvar i kedjan och därmed också i den andra bulten. En lösning är att trä repet genom en länk i kedjan.

/Harald
 
Ett bra tips!

Om du kommer upp till ankaret och det är en karbin där är det oftast bara att fira av från den. Självklart så krävs sunt förnuft och aningen kristiskt bedömande av karbinens kvalitet.

Är du osäker, dra igenom repet genom TVÅ av kedjans länkar oh fira dig ned på dubbelrep.

Om du inte kommer upp till ankaret så finns det lite olika sätt att ta sig ned. Om du når borrbult nr 7 från nr 6 så osv så är det ju inga problem, då du når karbinparet från den du hänger i... förstår du!?

Om fallet inte är som ovanstående så tycker jag att det absolut bästa är att klippa ur repet ur den säkringen man hänger i och reversera (om möjligt) annars hoppa/falla och fortsätta tills man är nere.

Vad du däremot ALDRIG ska göra är att dra repet igenom en hängare och fira ned. Godset i hängaren är alldeles för tunt och sliter fruktansvärt på repet. Såtillvida det inte är limbultar, dessa har ofta en godsdiameter på 10mm eller liknande.

Lämna helst inte saker i hängarna (rep, snabblänkar, karbiner mm) detta är ett otyg för nästa person som kommer på onsighten. Försök att inte lämna skrot på väggen, detta är inte vackert och ofta sånt som markägare eller ickeklättrare klagar på.

I värsta fall om det är akut eller ingen annan lösning finns så kan man ju lämna något i hängaren. Men att inte våga hoppa/falla för att ta sig ned och rensa leden rymmer inte under ovanstående fall. ;)
MVH Robin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.