Vikt på din utrustning vid tur/vandring?

Måste ha vart ett mirakel när jag fått upp 5kg bågar o öringar upp mot 3kilo me klass 3-4 flugspö....inte ens en tillstymmmelssse till fightbutt..

Jag flugfiskar inte till vardags, men tycker inte det går att jämföra sådär. Du har inte stått och nött och malt med armen(eller bara hand/handled) statiskt på samma sätt med ditt flugspö som du skulle ha gjort med ett haspel eller spinnspö. Det är först när du får på fisk som du riktigt börjar jobba med de lemmar och muskler som annars varit konstant aktiva på ett galet utformat haspelspö. Hoppas du förstår mitt tänk.

Sen handlar det dels om att kunna stå och nöta många timmar i sträck, och dels om att ha bra förnimmelser av vad som händer i linans ände. Känseln blir rejält försämrad om man krampaktigt hållit om rullfästet en lång tid och ej kan avlasta spöet. Alternativet är förstås att ta en paus :)

Vad väger din flugfiskeutrustning? Eller tar du med både flug och haspel? Vikten på haspelsetet tillåter ju helt klart det :)

avslutad210712

Gäst
Egentligen handlar allt om ett intresse kontra vikt

Vilket min diskussion ibland handlat om

Man behöver inte sån jävla tung kamera som jag har när man kan fota med mobilen

Man behöver inte en sån jävla tung fiskeutrustning som du har när man kan ha en metrev

Men

Men

Men

Altt handlar om prioritering

Det handlar inte om vad Ni andra vill ha med Er. Det handlar om vad trådskaparen vill ha råd om.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Egentligen handlar allt om ett intresse kontra vikt

Vilket min diskussion ibland handlat om

Man behöver inte sån jävla tung kamera som jag har när man kan fota med mobilen

Man behöver inte en sån jävla tung fiskeutrustning som du har när man kan ha en metrev

Men

Men

Men

Altt handlar om prioritering

Det handlar inte om vad Ni andra vill ha med Er. Det handlar om vad trådskaparen vill ha råd om.

Trådskaparn är nyfiken på hur mycket andra fiskeintresserade offrar i form av att lasta på extra vikt i sina ryggor :) Jag slängde ikväll ut fyra sänken och två bombarda för att spara hela 65 gram. Jag kan ju inte räkna med eller säkra upp för att kasta bort eller sätta hur mycket skräp som helst i fjällen :/

Det du nämner om fotografi. Det beror ju helt på varför man fotograferar. Handlar det om att hjälpa en själv att minnas tillbaka kan jag tycka att vilken kamera som helst duger, men handlar det om att fånga ögonblicket, något estetiskt eller att ta kort för att visa andra etc så krävs det ordentlig utrustning :) Det ska vara roligt att ta kort om man tycker om det.

och

det ska vara roligt att fiska :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips