Vikt o kvalitet på Mountain Hardwear Fairview 40 sovsäck?

Jag hittade just en Mountain Hardwear Fairview 40 i mina gömmor. Komforttemp + 4 grader. Någon som vet hur mycket den väger och hur den upplevs värmemässigt? Jag har ställt in mig på att köpa en UltraLite Western Mountaineering, men det känns lite onödigt om det inte skiljer särskilt mycket i vikt/värme på de två säckarna.

I år ska ska säcken användas under en tidig septembervandring i tält/stugor i Jämtlandsfjällen och under de kommande åren fortsätter jag leden söderut. Blir den för kall i Jämtlandsfjällen, tror ni?

Kan inte hitta att den är EN-testad, varför jag antar att 40F (+4,4C) är komfort man, dvs närmast att likna vid TLimit enligt EN-skalan. För en kvinna gissar jag att TComfort ligger kring +10C för den säcken (enbart baserat på gissningar av att jämföra med andra EN-testade säckar i 40F klassen).
Det enda sätet för dig att ta reda på var din komfortgräns med den säcken går är nog att provsova utomhus.

MH Fairwiew 40 skall väga ca 800g i storlek regular och ha en ganska ordinär dunblandning på 600 fill. Fyllnadsvikten skall vara ca 340g.

Senast ändrad:

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja, den verkar lite tunn och kanske är i svalaste laget. Det är en stl regular. Eftersom jag ändå ska ha med en silk liner för boende i stuga kanske jag kan ha silk-linern i säcken de nätter jag sover ute och på så sätt ha okej komfort ner till någon enstaka plusgrad?

Skulle kännas skönt att slippa köpa en ny sovsäck när jag redan har en. Särskilt som jag kommande år planerar att gå söderut och då inte kommer att ha behov av en lika varm sovsäck.

Får helt enkelt testa utomhus och se vad kroppen säger.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips